
A konzervatív déli seriffhelyettes elmerül a ’60-as évek New Yorkjának szexuális forradalommal, szabad szerelemmel, hippikultúrával és LSD-mámorral túlfűtött világában. A Don Siegel rendezte Coogan blöffjében sem érdemes Clint Eastwooddal ujjat húzni.
Nem csupán a kénköves pokollal egyenértékű környezettől tart, és nem is kell sokat várnia, hogy félelmének tárgya megérkezzen: a homokbuckák között feltűnik valaki. Jötte megtöri a szél hangját, a bokrok, növények és a csörgőkígyók sistergését, és jókora port ver fel maga mögött. „Megjött az egyszemélyes lovasság” – gondolhatná a gyanútlan néző, aki eddig még nem látta a filmet, és már izgatottan várja, hogy mikor száll le hűséges paripájáról a cowboykalapos seriff, hogy Winchesterét kezébe véve fülön csípje a feleséggyilkos banditát.
Ennek megfelelően az indián férfit pillanatok alatt rabosítja (no persze azért előtte lazán gyomorszájon vágja a puskatussal, hogy tudja, hol a helye), aztán magával hurcolja, majd mintegy kellemes kitérőként félúton megáll aktuális, igencsak szemrevaló barátnőjénél (akinek a férje, csak úgy mellékesen éppen üzleti úton van), és gondolom azt már kitaláltátok, hogy nem sakkpartira ment hozzá. De még mielőtt testi örömökben részesítené a hölgyet, elszív kint egy cigit, amelynek csikkjét persze nem adja oda a verandához bilincselt indiánnak, helyette ledobja maga elé és elnyomja, letörölhetetlen mosollyal az arcán. Character development: csillagos ötös.
A kortárs környezetben játszódó western egyfajta éles átmenetet képez egy klasszikus felfogású vadnyugati kaland és egy modern nagyvárosi zsarufilm között, melyben a főhős kirándulást tesz New Yorkba, hogy visszaszállítson egy veszélyes bűnözőt Arizonába, akit az ottani rendőrség kapott el, de hogyisne, még mielőtt felszállnának a hazainduló gépre, az illető meglép, ezért Coogan fogja magát, és kalapostul, csizmástul és zakóstul nyakába veszi a Nagy Almát, hogy megtalálja a banditát – és mondanom sem kell, ez az ottani hatóságoknak és a karót nyelt városi puhányoknak egyáltalán nem tetszik.

Ugyan már az olyan klasszikus westernhősök is a társadalmon kívül helyezkedtek el, mint John Wayne, az Eastwoodhoz hasonló összetettebb, sokszor vitatott, nemegyszer pedig egyenesen amorális antihőst a spagettiwesternek tették rá a filmtörténelem térképére. A Coogan blöffje lényegében egy bátor kísérlet arra, hogy kiragadják ezt a figurát saját korából és saját természetes környezetéből – az eredmény pedig egy érdekes western-zsarufilm hibrid, amely nélkül sok más jövőbeli akciófilm gyakorlatilag nem is létezne, arról nem is beszélve, hogy Walt Coogan karaktere voltaképp „Piszkos” Harry Callahan előfutára volt.


Coogan persze mai szemmel könnyen nevezhető hímsovinisztának is, és manapság, a hiperérzékeny politikai korrektség világában már több, mint valószínű, hogy az sem menne át a rostán, amikor az általa üldözött bűnöző barátnőjét kirángatva az ágyából kérdőre vonja, végül kezet emel rá, de az öklét a lány arca helyett a falba vágja – hozzá kell tenni, nem kevés oka volt rá, miután az egyébként is pszichopata személyiségjegyeket mutató nőszemély többször átvágta és majdnem meg is ölette.
A fentiek alapján azt gondolhatnád, Eastwood karaktere háttérbe szorít mindent és mindenkit, még a sztorit és a cselekmény fő mozgatórúgóját is – és őszintén szólva igazad is lenne. A Coogan blöffje gyakorlatilag egy, a tisztes középszertől alig jobb akciófilm (maradjunk annyiban, hogy ebben a korszakban bőven akadtak nála jobbak), főleg 2025-ös szemüveggel nézve. Ezért konkrétan nem is ezek miatt érdekes, hanem főhőse és öröksége miatt, amit az utókorra hagyott. Mert hát ezt a formulát sokan felhasználták a film megjelenése óta, maga a produkció viszont, ami ezt népszerűvé tette, még félig-meddig kiforratlan volt később társaihoz képest. Ennek okán az általa támasztott prekoncepciók kissé csalókásak lehetnek, paradox módon a figyelmet ennek ellenére is megérdemli – pusztán már csak azért is, hogy tudjuk, honnan is fúj az a bizonyos szél.


