Minden idők száz legjobb filmszínésze – 75-50


Minden idők legjobb filmszínészeit rangsorolni egyszerre hálás és embert próbáló feladat. Hálás, mert a munkálatok során nem mindennapi betekintést nyerhetünk a filmgyártás történelmébe. Ugyanakkor lehetetlen küldetés, hiszen egy ilyen volumenű összegzést képtelenség vitatható döntések nélkül megalkotni. Ebbe a felsorolásba is került néhány, úgyhogy kommentháborúra felkészülni, íme a minden idők száz legjobb filmszínészét rangsoroló listánk második része (az első részt itt olvashatjátok)!

 

75. Erich von Storheim

Noha Erich von Storheim leginkább rendezőként tette le a névjegyét, de színészként sem volt egy épp utolsó jelenség. A nemesi felmenőkkel bíró Storheim kissé szokatlan módon nem csak saját filmjeiben, hanem más alkotók munkájában is előszeretettel  közreműködött. Így juthatott olyan szerepekhez, mint a Nagy ábránd, az Alkony sugárút, vagy az Öt lépés Kairó felé, ahol Erwin Rommelt alakította. Storheimet rendszerint kimért elegancia és átható ridegség jellemezte, ami valósággal kiemelte őt a filmgyártás korai időszakának megannyi nagy színésze közül.

 

74. Adrienne Shelly

Adrienne Shelly tragikusan fiatal halálában talán az a legfájóbb, hogy idő előtti eltávozásával a színésznő sosem kapta meg azt a figyelmet, amit páratlan tehetsége alapján megérdemelt volna.  Igaz mindebben nagy szerepet játszott az is, hogy Shelly többnyire elvont, a mainstream fősodrától igencsak távol eső filmekben játszott, így sosem volt képes megszólítani a nagyobb tömegeket. Persze teljesítményének értékéből ez mit sem von le, és kifejezetten szerencsések azok, akik rátalálhattak méltatlanul elfeledett filmjeire. Shelly ugyanis valósággal beragyogja a vásznat A hihetetlen igazságban és ez nincs máshogy A semmi ágán esetében sem. A két Hal Hartley film minden idők egyik legjobb romantikus film párosát alkotja, igaz mindmáig megmagyarázhatatlan szakításuk után az alkotópáros egyik tagja sem volt képes megugrani ezt a magasságot. 2006-os haláláig Shelly könnyedebb hangvételű komédiákra váltott, azonban így is összejött számára a kísérletező jellegű Sleep with Me, vagy a saját rendezésű Pincérlány.

 

73. Vivien Leigh

A kevésbé ismert Adrienne Shelly után egy olyan színésznő következik, aki alapjaiban formálta át Hollywood világát. Viven Leigh még nevenincs angol színészként érkezett az Álomgyárba, ahol az akkor neki udvarló Laurence Olivier közbenjárásával kapta meg az Elfújta a szél főszerepét. Leigh pedig nem illetődött meg az ölébe hullott lehetőségtől, briliáns alakítást nyújtott, bezsebelve a filmnek kijáró nyolc Oscar-díj egyikét. Csillaga pedig ezt követően sem áldozott le, igaz a negyvenes évek derekán elterjedt a hír, hogy elviselhetetlen habitusa miatt képtelenség vele együtt dolgozni. Ám talán pont emiatt találta meg a közös hangot Marlon Brandóval, akivel A vágy villamosában alkotott pazar párost. A két temperamentumos színész között tökéletes volt a kémia, viaskodásuk adta meg a film utánozhatatlan dinamikáját.

 

72. Judy Garland

Noha korának látszatboldog idolja volt, utólag Judy Garland életéről is mocskos kis titkok derültek ki. A Hollywoodba tizen-egynéhány évesen berobbanó és onnantól teljesítményvelő drogokon és plasztikai műtéteken tengődő Garland például egy gyermekét is elvetette, hogy megőrizhesse ideális alakját.  Mindez igencsak árnyékot vet a színésznő filmes megjelenésére, aminek lételeme volt Garland naiv és valahol mégis igéző hétköznapisága. Ez érvényesül például az Óz, a csodák csodájában is, ahol egyszerű kansasi parasztlányként kalandozik a nagy varázsló birodalmában. Anno. ez a szerep indította be Garland karrierjét, később pedig olyan divatos musicalek jöttek, mint a Találkozzunk St. Louisban, vagy a frissen rebootolt Csillag születik. Innentől azonban egyre inkább elhatalmasodtak rajta a szenvedélybetegségei, igaz még összejött egy kisebb szerep az Ítélet Nürnbergben című háborús moziban, mielőtt végleg leköszönt volna az Örökkén énekelnék című zenés filmmel.

 

71. Edward G. Robinson

Edwrad G. Robinson 1893-ban, Bukarestben látta meg a napvilágot, hogy a századforduló derekán családjával az Államokba emigráljon. Itt néhány évnyi stagnálás után a gengszterszerepei tették naggyá, amikkel alapvetően határozta meg a műfaj későbbi alakulását. Robinson rendre ugyanazt a túlmozgásos szájhőst alakította, aki ha kellett a fegyverét sem félt használni. Azonban nem részegítette meg a  dicsőség és amikor nagydumás profilja kezdett elavulttá válni, sikeresen váltott stílust. Konok nyomozóként tűnt fel Billy Wilder 1944-es Gyilkos vagyok című filmjében, két évvel később pedig nácik után kutakodott Az óra körbejár-ban. Majd jött a nagy sikerű Key Largo és a Cincinnati kölyök, hogy végül a Zöld szója elnevezésű szürreális sci-fivel búcsúzzon.

 

70. Mads Mikkelsen

Mads Mikkelsen karrierjében az a megdöbbentő, hogy a színész európai filmipar legaljáról indulva ért fel Hollywood csúcsára. Kisköltségvetésű dán filmekkel kezdte, ekkor dolgozott együtt a később szintén tengerentúli hírnevet szerző Nicolas Winding Refnel. Ezt az időszakot néhány olyan, hangosabb siker követte, mint az Ádám almái, vagy a Láng és Citrom, így Mikkelsen előtt megnyíltak a nemzetközi filmvilág kapui. Erre pedig csak rátett egy lapáttal az Oscarra is jelölt Vadászat, ahol a színész egy gyerekmolesztálással ártatlanul megvádolt óvóbácsit formál meg.  Az ezt követő pár évet többnyire nagyívű hollywoodi produkciók jellemzik, amivel Mads Mikkelsen nem csak A-listás színész, hanem hazája legjobb exportcikke lett a Lego óta.

 

69. Liv Ullman

Egy újabb skandináv színész, igaz ezúttal Norvégiából. A másik csavar a képletben, hogy Liv Ullman leginkább a Svédországban készült munkáiról lehet ismert, ahol a legendás rendezővel, Ingmar Bergmannal dolgozott együtt. Ezt a termékeny időszakot olyan mesterművek dicsérik, mint a Farkasok órája, a Szégyen, vagy a Persona, amiben Ullman karrierje legemlékezetesebb alakítását nyújtja. Az egyszerre törékeny és  hátborzongató Elisabet Vogler szerepében zseniális kettősség jellemzi, ahogyan hosszasan rejtegeti a nő látszólagos elesettsége mögött megbúvó szörnyeteget. Ezt a színvonalat később sosem sikerült megugrani, és Bergman visszavonulásával egyidejűleg Ullman is fokozatosan kikopott a nemzetközi filmpalettáról. Néhány kritikailag elismert mozi, a Hűtlenek, Veszélyes lépések, vagy a Két élet még így is összejött számára, azonban korábbi sikereit már képtelen volt reprodukálni.

 

68. Susan Sarandon

Hollywood nagyasszonya, korunk és talán az egész filmtörténet legmeghatározóbb színésznője. A polgárjogi aktivistaként is ismert Susan Sarandon a hetvenes években kezdett el színészettel foglalkozni, hogy villámstartot véve a Rocky Horror Picture Show című groteszk musicallel szerezzen magának hírnevet. Az a hírnév pedig nem is kerülhetett volna jobb helyre, hiszen Sarandon innentől nem adta alább, és olyan filmekben szerepelt, mint a Baseball bikák, az Atlantic City, vagy Az eastwicki boszorkányok. A fordulópontot mégis a Thelma és Louise című Ridley Scott mozi jelentette, amiért a színésznőt Oscarra is jelölték. Azonban a szobrocskát végül a Ments meg, Uramban mutatott játékáért ítélték oda Sarandonnak, aki érett alakítást nyújt a halálbüntetésére váró férfit segítő apáca szerepében. Ezt pedig a szintén fantasztikus A játékos és a Kisasszonyok követte, nem is olyan rég pedig a Végzetes hazugságokkal jelentkezett.

 

67. Tony Curtis

A magyar felmenőkkel bíró Tony Curtis minden idők egyik legsokoldalúbb színésze, akire a többség mégis jóképűsége miatt emlékszik vissza. Pedig a babaarcon túl Curtis egy roppant képzett színművész volt, akinek sosem jelentett gondot a műfajok közti ugrándozás. Volt dühös fehér ember A megbilincseltekben, a Spartacusban Antoninus-t, Marcus Licinius Crassus (Sir Laurence Olivier) szolgáját alakította, és beírta magát a filmtörténelembe a Van, aki forrón szereti című Billy Wilder komédiával. A kedvenc Curtis alakításunk, és lehet ezzel egyedül vagyunk, mégis A siker édes illatához köthető, ahol a színész egy dermesztően számító, ugyanakkor a végletekig szánalmas szociopatát formál meg. Híresen őrült munkatempóját pedig az öregedés sem vetette vissza, túl az ötvenen is olyan filmekben szerepelt, mint A színésznő és a relativitás, vagy Az utolsó filmcézár. 2008-ban mintegy százharminc mozit számláló filmográfiával vonult vissza.

 

66. Lee J. Cobb

Pályája során Lee J. Cobb tökéletesre fejlesztette a hátborzongató rosszfiú karakterét, amit több filmjében is megvillantott. Egy ilyen állatias kisugárzású figurát játszik a Tolvajok országútjában, vagy a Rakparton című Elia Kazan dráma negatív főhőseként. Szintén ebbe a vonulatba tartozik a Tizenkét dühös ember 3-as számú esküdtje, aki noha nem egy klasszikus értelemben vett gengszter, mégis átjárja a Cobb karaktereire jellemző romlottság. Idős, megfontoltabb színészként Cobb valamelyest képes volt kitörni a rosszfiúi szerepköréből, hogy rendre a dörzsölt öregurat játssza a valamely nagyköltségvetésű hollywoodi moziban. Olyan filmekben tűnt fel, mint a In Like Flint, a Coogan blöffje, vagy a minden idők egyik legzseniálisabb horrorfilmjeként ünnepelt Ördögűző.

 

65. Sam Neill

Az Észak-ír születésű, de Új-Zélandon nevelkedő Sam Neill kalandos nagy utat járt be, hogy megjárva a Hollywood világát, végül visszatérjen az ausztrál kontinens filmgyártásához. Még 1979-ben vált ismerté a Ragyogó karrierem-el majd nemzetközi vizekre evezett a Megszállottság és Halálos nyugalom című filmekkel. Így került az épp a Jurassic Park előkészületein dolgozó Steven Spielberg látókörébe, aki főszerepet szánt Neillnek. Noha a dinoszauruszok sokszor háttérbe szorították, ám játékára nem lehetett panasz, Neill betört a színészvilág szűk elitjébe. Ugyanezen évben remekelt a Zongoralecke című ausztrál romantikus filmben is, majd olyan jól fizető popcornmozik következtek, mint a Halálhajó, a Vadászat a Vörös Októberre, és egy igencsak harmatos Jurassic Park folytatás. Majd a kétezres évek derekán jött az éles váltás, hogy Neill visszatért az ausztrál film világába. Ez szakmailag kiváló döntésnek bizonyult,  az időszakot olyan filmek jellemzik, mint a Veszedelmes vonzerő, a Vademberek hajszája és a Veszett vidék. Mindeközben pedig maradt ideje néhány hollywoodi megaprodukcióra is, így olyan filmekben is feltűnt, mint a Szupercella, vagy a The Commuter- Nincs kiszállás.

 

64. Ulrich Mühe

Az európai filmszínészet egyik nagyja, Ulrich Mühe legtöbbeknek a Mások élete című drámáról lehet ismert. Ebben az Oscar-díjjal is kitüntetett darabban Mühe egy keletnémet ügynököt alakít, megdöbbentő hitelességgel. Az értelmiségi pár lehallgatásával megbízott férfi fokozatosan hasonul meg az embertelen feladatával, Mühe pedig parádésan jeleníti meg ezt az átmenetet. Persze más filmekben is nagyot alakított. Hazája egyik legnépszerűbb színészeként többek közt olyan filmekben szerepelt, mint A véresen valódi valóság Adolf Hitlerről című Hitler paródiában, no meg a karrierje krémjét jelentő Michael Haneke filmekben. Ezek közül talán a Furcsa játék lehet a legemlékezetesebb, ahol Mühe egy kegyetlen fiatalok által vegzált család fejét játssza.

 

63. Steve Buscemi

Steve Buscemi a listán szereplő sokadik karakterszínész és talán mind közül a legjobb. A tűzoltásból a filmgyártásra váltó színész extrém külseje mellet meghatározhatatlan személyi sármájával is képes megtölteni karaktereit. Aki látott már tőle filmet az biztosan megérti, Buscemi játékát nem lehet összetéveszteni semmivel. Szokatlan kisugárzása hívta fel rá a figyelmet a Coen fivérek korai filmjeiben, hogy később a Kutyaszorítóban-al váljon világhírűvé. Tarantino másik sikerfilmjében, a Ponyvaregényben is jutott neki egy kisebb szerep, majd később a Fargo kétbalkezes emberrablójaként alakít felejthetetlent. Zseniális A nagy Lebowskiban is, hogy utána egy teljesen új arcát mutassa meg a Tétova tinédzserekben. A kétezres évektől pedig belekacsintott a rendezés világába is, a saját maga által dirigált filmekben pedig rendre színészként is közreműködött. Ez persze nem akadályozta meg néhány másik szerep elvállalásában sem, nem is olyan régen például a Sztálin halála című eszement vígjátékban tűnt fel.

 

62. Emil Jannings

Egy újabb német moziikon, azon kevesek egyike, akiket egy európai filmben nyújtott alakításáért Oscarral jutalmaztak. Emil Janningsnak még 1929-ben a A hontalan hősben nyújtott alakításért ítélték oda a szobrocskát, de Bíró Lajos által írt filmen kívül is kijutott neki emlékezetes szerepekből. Legfontosabb alakítása az 1930-as A kék angyalhoz fűződik, ahol Jannings karrierje legkiforrottabb  játékát mutatja be. A színész remekel a kétes erkölcsű táncosnő iránt epekedő tanár úr szerepében, fájdalmas részletességgel ábrázolva a férfi bukástörténetének minden fontosabb állomását.

 

61. Ralph Fiennes

A jómódú brit családból származó Ralph Fiennes végigjárta az angol színiiskolák minden lépcsőfokát, hogy eleinte színpadi játékra specializálja magát. Csak a kilencvenes években nyergelt át a filmgyártásra, a siker pedig azonnali volt. 1993-ban fantasztikusat alakít a Schindler listája brutális SS tisztjeként, majd három évre rá Az angol betegben is remekel. Mindkét szerepért Oscarra is jelölték és Finnes számára innentől kezdve nem volt megállás. Jött a Kvíz show, a magyar vonatkozásokkal megpakolt A napfény íze, majd a Bárányok hallgatnak folytatásának vérfagyasztó sorozatgyilkosa. A kétezres években pedig a Harry Potter széria Sötét Nagyúrjaként tört világuralomra, ám mindemellett maradt ideje az elvontabb szerepekre is. Olyan filmekben játszott, mint az Erőszakik, vagy a Bombák földjén, és talán nem is olyan nagy meglepetésre egy elszánt diplomatát alakít Az elszánt diplomata című Fernando Meirelles moziban. Ezt  a saját rendezésű Coriolanus követte, majd egy szórakoztató szerep a Grand Budapest Hotel-ben, hogy 2015-ben a Vakító napfényben már kissé korosabban is bizonyítson.

 

60. Brad Pitt

Habár Brad Pittet a többség hajlamos egyszerű szépfiúként beskatulyázni, mi mégis sokra tartjuk az oklahomai születésű színész munkásságát. Hiszen mindannak ellenére, hogy Pitt számos karaktere tényleg a színész jóképűségére van kihegyezve, mégis akadnak olyan filmjei, amik jócskán túlmutatnak kinézetén. Gondoljunk csak a Harcosok klubjára, amit biztosan nem sokaknak kell bemutatni, vagy a hasonlóan ikonikus Hetedikre és a Terry Gilliam rendezéséből készült 12 majomra. A mainstreamtől eltávolodva is pazar alakítást nyújt, például a Bábelben, vagy a Folyó szeli ketté című Robert Redford moziban. Ráadásul az idősödés is a legjobbat hozza ki Pittből, aki az elmúlt néhány évben olyan érettebb szerepekben tűnt fel, mint a Pénzcsináló, vagy Az élet fája. Mindemellett pedig a bohóckodásra is maradt idő, játéka megnyerően humoros a Becstelen Brigantyk című háborús vígjátékban.

 

59. Jean-Louis Trintignant

Jean–Louis Trintignant hosszúra nyúlt karrierjében az a legmegdöbbentőbb, hogy az ismétlődő hullámvölgyei után a színész újra és újra képes volt talpra állni. Korai éveiben csak nem akart megjönni számára az áttörés. Olyan filmekben szerepelt, mint A halál csöndje, vagy az Egy férfi és egy nő, amik igazán kompakt kis mozik, ám mégis a  méltatlan feledés homályába merültek. Ám a Bernardo Bertolucci rendezésében készült Megalkuvó már nem jutott erre a sorsra, hiszen a film minden idők egyik legünnepeltebb európai mozijaként vonult be a történelembe. Azonban Trintignantnak ezt követően sokáig nem sikerült megismételni ezt a sikert, mígnem 1994-ben a Három szín trilógia, Piros elnevezésű részében nyújtott pazar alakításával tért vissza. Majd egy újabb hosszúra nyúlt szünet következett, hogy aztán 2012-ben a Szerelem című drámával lépjen a siker útjára. Itt a már bőven nyolcvan fölött járó Trintignant karrierje talán legkiforrottabb alakítását nyújtja, a betegeskedő feleségéhez a végletekig ragaszkodó öregúr szerepében. Ráadásul még tavaly is jutott neki egy komolyabb szerep, Michael Haneke utolsó rendezésében, a Happy Endben tűnt fel. Azonban elnézve a lassan a kilencvenhez közelítő színész korát, sajnos igen valószínű, hogy Hanekéhez hasonlóan számára is ez a film jelentette a happy endet.

 

58. Harry Dean Stanton

Az egyedi külsővel és a hasonlóan extrém hanglejtéssel megáldott Harry Dean Stanton leginkább David Lynch filmjeiből lehet ismert. A rendezővel való munkája fontos részét képezi Stanton életrajzának, hiszen Lynch olyan rendezéseiben szerepelt, mint Az igaz történet, vagy az Indland empire. Mindemellett Stanton a kisebb szerepek specialistája volt, ezt a képességét pedig olyan filmekben kamatoztatta, mint a Bilincs és mosoly, vagy az Alien. Ám a nagyobb terjedelmű alakításait sem érheti panasz, erre kiváló bizonyíték a kultikus státuszt élvező Párizs, Texas, ahol Stanton titokzatosság és sebezhetőség érzékeny egyensúlyát tartja fenn játékában. Szintén felejthetetlent alakít a Lucky autista főszereplőjeként, igaz a bemutatóval egyidejűleg bekövetkezett halála miatt nem élvezhette ki a film sikerét.

 

57. George C. Scott

Minden idők egyik legikonikusabb alakítása, minden idők egyik legjobb filmjében. Többek között ezzel az igen megtisztelő meghatározással is találkozhatunk George C. Scott életművében, aki a Dr. Strangelove idegrángásos tábornokaként írta be magát a filmgyártás történelmébe. Persze voltak más szerepei is. Remek az 1961-es A svindlerben és hasonlóan szórakoztató A detektív és a doktor című thrillerben. Meggyűlik a baja az erotikus filmekkel, a Kemény pornóvilágban és elemi erővel formálja meg Patoon tábornok karakterét, A tábornok című életrajzi drámában. Alakítása erőt és karizmát sugároz, 1971-ben a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat is besöpörte.

 

56. Lauren Bacall

Lauren Bacall korának női ideálja, akit a legenda szerint Howard Hawks rendező felesége egy középszerű divatlapban fedezett fel.  Neje unszolásának engedve, Hawks egyből a mély vízbe dobta Bacallt és Humphrey Bogart partnereként szerepeltette a Martinique című moziban. Ő azonban nemhogy nem tört meg, hanem méltó partnerévé vált a mai szemmel nézve szinte elképzelhetetlen dicsfényben úszó Bogartnak. Kettejük viszonyát később egy felemásra sikerült házasság és megannyi mozis remekmű jellemezte, ahol rendre bűnnel és romantikával átitatott játszmákba bonyolódnak. Mindemellett Bacall olyan filmekben szerepelt, mint a Szélbe írva, vagy a Hogyan fogjunk milliomost, igaz itt már érezhetően háttérbe szorították az olyan újgenerációs sztárok, mint Betty Grable, vagy Marylin Monroe. Ám megállíthatatlan idősödésével egyidejűleg  a színásznőnek sikerült levetkőznie a kétes csábító imázsát, így néhány egészen más jellegű szerepben is kipróbálhatta magát. Olyan filmekben tűnt fel, mint A mesterlövész, vagy a Tükröm, tükröm… 2005-ben pedig Lars von Trier Dogville című mozijában villantotta meg a félelmetes színészi tudását.

 

55. Jeremy Irons

Noha legújabb munkáit elnézve nehéz elhinni, de egykoron Jeremy Irons Hollywood közvetlen élvonalába tartozott. A rideg sármájról elhíresült színész még a hetvenes évek derekán kezdte bontogatni szárnyait, hogy aztán olyan filmekben tűnjön fel, mint A misszió, vagy egy sokat vitatott Proust adaptáció. A világhírnevet mégis a Két test egy lélek című kanadai horror hozta meg a számára, ahol egyszerre formálja meg az egyre inkább az őrület határára sodródó ikerpár mindkét tagját. Majd jött a kísérleti jellegű A szerencse forgandó, egy Die Hard folytatás és egy  kétes megítélésű Lolita feldolgozás. Ezt követően belekóstolt a tömegmozik világába, ahol sajnos mindmáig megragadt. Szerepe egyre inkább állandósulni látszik a DC silányuló sagajában, de az Assassin’s Creed, vagy a Vörös Veréb című kémfilmecskére sem lehet különösebben büszke.

 

54. Robert Redford

Egy időtlen moziikon, aki nálunk csak az ötvennegyedik helyre szorul. Hiszen mindannak ellenére hogy mi is hatalmas rajongói vagyunk Robert Redford megunhatatlan játékának,  az tény, hogy igazán mély mozikban ő sem fordult meg túl gyakran. Szégyenkeznie persze így sem kell, hiszen a Mezítláb a parkban, vagy épp a Verseny a lejtőn sármos sztárjaként is felettébb szórakoztató. Szintén emlékezetes a Paul Newmanel készült filmpárosa, A nagy balhé és a Butch Cassidy és a Sundance kölyök, no meg az 1973-as Ilyenek voltunk. Meryl Streeppel a Távol Afrikától című filmben romantikázott, míg Az elnök embereiben Dustin Hofmannel az oldalán göngyölítette fel a Watergate-ügyet. A kritikailag elismertebb szerepei mégis idős korában jöttek, ilyen volt a 2013-as Minden odavan, vagy a Magyarországon a cikk írásakor még nem vetített The Old Man & the Gun.

 

53. Marlene Dietrich

Marlene Dietrich azon kevesek egyike, akiknek talán nem is jött olyan rosszul a náci hatalomátvétel. A berlini születésű Dietrich ugyanis a rémuralom kezdetén végleg maga mögött hagyta hazáját, hogy a tengerentúlon próbáljon szerencsét. Itt vált világsztárrá, igaz már korábban is voltak jelentős szerepei. Megfordult a weimari korszak különböző sikerfilmjeiben, illetve ő volt az ellenállhatatlan táncosnő a már az Emil Jannings kapcsán is említett Kék angyalban. Emigrálása után pedig Hollywoodban sem tétlenkedett, olyan filmekben szerepelt, mint a Marokkó, vagy az Asszonylázadás. Orson Welles, és Alfred Hitchcock osztott neki főszerepet, utóbbival a Rémület a színpadon kapcsán dolgozott együtt. Leginkább mégis A vád tanújában teljesedett ki, ahol származására is rájátszva formálta meg a sokrétű germán szépséget. Ugyanezt az adottságát használta ki Az ítélet Nürnbergben című eposzi mozi kapcsán, ahol a náci vezetéssel kollaboráló bírák elítélésének volt fontos szereplője.

 

52. Natalie Portman

Táncos, modell és nem mellesleg kiváló színész, Natalie Portman napjaink Hollywoodjának egyik legbefolyásosabb alakja. Még 1993-ban a Léon, a profi című kultikus thrillerben mutatkozott be, mindössze tizenhárom évesen. Majd a George Lucas rendezésében készült Csillagok Háborúja trilógia következett, ami ha kritikailag nem is, de a közönség köreiben mindmáig töretlen népszerűségnek örvend. Emellett kisebb volumenű szerepeiben is rendre helytállt, a Régi környékben a végletekig bájos, hogy aztán még ugyanabban az évben a Közelebb sztriptíztáncosaként Oscarra jelöljék. A díjat azonban csak 2011-ben a Fekete hattyúban nyújtott alakításáért kapta meg, ami azóta is Portman életművének ékkövét képezi. A színésznő itt egy, az anyja által sanyargatott balerinát játszik, sokkoló részletességgel bemutatva a lány mentális leépülését. Szintén remek a V, mint Vendetta kopaszra borotvált főhősnőjeként, illetve a Jackie Keneddy életét bemutató Jackie-ben. 2018-ban sem volt tétlen, az évet a nagy port kavaró Expedicióval kezdte, hogy aztán a Vox Lux című zenés drámában nyújtott alakításért zsebeljen be számos fesztiváldíjat.

 

51. Paul Newman

Paul Newman a már korábban is említett Robert Redford életre szóló barátja, akivel többek közt A nagy dobás és a Butch Cassidy és a Sundance kölyökben szerepelt együtt. Ezt megelőzően játszott az Exodus és a Macska a forró bádogtetőn című filmekben, majd A svindler és a Bilincs és mosoly következett. Ráadásul az öregedés sem ártott neki, sőt csak még kiforrtabbá tette játékát. Az ítélet és a Senki bolondja is a legjobb filmjei közé tartoznak, 1987-ben pedig Oscart nyert A pénz színe című filmben nyújtott alakításáért. Kilenc jelölése közül mindössze ezt az egyet sikerült díjra váltania, de azért különösebben így sem szomorkodhat. Utolsó filmjei is hatalmas sikernek bizonyultak, a 2003-as Kárhozat útjai gengszterfőnöke például valóságos jutalomjáték volt számára.

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Mami - jegyjáték
Következő cikk Humoros klip és karakterplakátok érkeztek a Stranger Things 3. évadához