
Elragadozó
Az ifjú Ragadozó amolyan férfivá avatási célból meglátogat egy bolygót, ahol ő is csak egy fogás az étlapról, de aztán összehaverkodik egy fél androiddal és egy mókás helyi szerzettel, hogy immáron hármasban rúgjanak tökön mindenkit vagy ahol a legjobban fáj neki. „Havermozi” egyetlen emberi szereplő nélkül, mindez az új irányt kijelölő koncepció és nem utolsó sorban az amerikai PG-13 (13 éves korig szülői felügyelet erősen ajánlott). A Predator: Halálbolygó látványvilága és akciójelenetei lenyűgözőek, de amit az univerzum egyik legveszedelmesebb teremtményével tesz, nem feltétlenül fogja elnyerni mindenki tetszését. 
Az életben maradáshoz jól jön a sérült, – ezért jelen állapotában csak deréktól felfelé létező – szintetikus Thia felbukkanása, aki bár nagyon jól ismeri a bolygót és annak lényeit, harcosunk nem kér a tanácsaiból, mert ehhez túl büszke. Csak néhány életveszélyes pillanat kell ahhoz, hogy a büszkeségét hátrahagyva mégis elfogadja a segítséget, így kettesben mennek tovább, majd később még csatlakozik hozzájuk egy harmadik szerzet is.
Az univerzum építés egyszerre hálás és hálátlan dolog. Ha bejön, örökre szívükbe zárnak a rajongók, ha nem, kiátkoznak. Egy évtizedekkel ezelőtt jól kitalált történetet és annak karaktereit rendszeres időközönként megreformálni úgy, hogy a végeredmény egyszerre legyen hagyománytisztelő és előremutató (egyszerre szolgálja ki a régi rajongókat és közben szerezzen újakat) nagy odafigyelést igényel az alkotók részéről. A filmek cselekménye és megjelenése erősen függ az adott kor technológiai színvonalától és a közgondolkodástól, vagyis amikor újra elővesznek valamit, az alkotók nem tudják függetleníteni magukat attól, hogy a világ folytonos változásban van.
A Predator első része 1987-ben került a mozikba és azóta több folytatást is megért, még azt a ziccert sem hagyták ki, hogy a Ragadozót összeeresszék az Alien-filmek xenomorfjával. Ezek egyikétől sem fostam le a bokám, de a 2022-es Préda és az idén bemutatott Predator: Gyilkosok gyilkosa animáció már kezdte kapiskálni, mit is jelent tulajdonképpen a Predator nekem, nekünk, éppen ezért vártam Dan Trachtenberg rendezőtől a Halálbolygót. Természetesen nem a 80-90-es évek akcióinak nyerseségét és egyszerűségét keresem a mai filmekben, mert ha így tennék, valamennyi folytatásban csalódnék. Elvárásként jelentkezik részemről ugyanakkor, hogy a megújulás ne megtagadást jelentsen.
A filmben Dek szülőbolygót, klánt, családot (bátyja Kwei készíti fel őt a harcra) kapott, van már faja és saját nyelve is, ami valahol üdvözlendő, bár a titokzatosságnak is megvolt a maga hátborzongató szépsége (diszkrét bája?). Arra a kérdésre nem válaszol, hogy hány éves, én egy lázadó kamaszra tippelek, aki az apja elismerését szeretné valahogyan kivívni és akinek még nincsen párja és utódai. Próbál a rendíthetetlen harcos szerepében tetszelegni, de igenis fél, vannak vágyai, nyitott a világra és rendelkezik némi humorral is. Ez egy teljesen új gondolat, egy teljesen új irány, amivel meg tud barátkozni az ötven pluszos lelkem.
Amikor már beleláttuk a Star Wars-filmektől kezdve a Farkasokkal táncolón át a John Wickig mindent ebbe a filmbe, mindig jön egy újabb meglepetés, miközben a Halálbolygó a korábbi Predator és Alien-filmekből is merít (na jó, én láttam bele). A törzsi kultusz, a spártai nevelés és a magányos harcos útja egy veszélyekkel teli bolygón találkoznak, melynek élővilága egyéként hihetetlenül fantáziadús, olyan, mintha Sir David Attenborough LSD-s bélyeget nyalogatva narrálná Az élő bolygót. Az akciójelenetek ugyancsak elképesztőek, az általunk ismert és használtaktól teljesen eltérő fegyverekkel a különböző méretű és számú végtaggal rendelkező lények elleni küzdelemtől garantáltan leesik az állunk. Ezt a részét baromira szerettem és valószínűleg nem csak én leszek így vele.
Kedvező fogadtatás esetén a rendező elkészítheti harmadik élőszereplős Predator-filmjét és a Halálbolygó ehhez mérten bedobja a folytatás lehetőségét egy zavarba ejtő befejezéssel. Az új irány kijelölése során valami olyan történhetett, mint Venom esetében. A karakter megértése során az alkotók egyre közelebb kerültek hozzá és életre szóló barátságot kötve megtalálták az érző, már-már emberi oldalát, amit sokan cukiskodásként, jópofizásként fognak megélni. Jómagam tulajdonképpen bírtam ezt „háromdimenziósítást”, de a Halálbolygót megnézve mostantól nem halálfélelmem lesz, ha meglátok a fák tetején egy rejtélyes alakot, hanem meghívom egy nagy gyros tálra valahol a közelben. Kólával vagy amit szeretne.


