A koppenhágai kilátástalanság
Nicolas Winding Refn első munkája minden idők egyik legsikeresebb dán filmje lett, túlélt egy anyagi csődöt, győzedelmesen visszatért, majd egészen Hollywoodig menetelt, ahol Ryan Goslingot az abszolút sztárságig repítette, Jodorowsky imádja őt, Lars von Trier pedig irigységgel vegyes aggodalommal utálja. Ki ez a dán fenegyerek, honnan indult, és milyen utat járt be? Cikksorozatunk ezt tekinti át. Első ízben dán filmjeit vesszük górcső alá.

Pusher-trilógia (Pusher – 1996; Pusher II: With Blood On My Hands – 2004; Pusher III: I’m The Angel of Death – 2005)

Ami leginkább összeköti a három részt, az a megalkuvást nem tűrő, kegyetlen és nyers világábrázolás, a dán alvilág rögvalósága, ami leszámol mindenféle pátosszal, ami azt körbeveszi. Ezek az alvilági figurák nem azok a menő gengszterek, akiket az amerikai filmekben látni. Itt nincs felemelkedés, rövid tündöklés, aztán gyors bukás, itt csak a nagy büdös kilátástalanság van. Minden egyes alak ebben a miliőben végtelenül visszataszító, utolsó féreg, ösztönlény. Franke egy agresszív állat, kitartott, prostituált barátnőjét tárgyként kezeli, mint egyszer el is mondja, derogál neki, hogy egy kurva legyen a barátnője. Kapcsolatuk pusztán testi, és míg a lány elkeseredetten küzd az érzelmi kötődés eléréséig, Franke erre arrogáns közönnyel válaszol. Pusztán akkor lenne hajlandó rá, amikor éppen szorul a hurok a nyaka körül és már senkije nem maradt, de amint picit lazul a helyzet, máris ellöki magától. Még talán Tony a legpozitívabb karakter, legalább is a második rész alapján, mert amúgy már az elsőben bebizonyosodik róla, ugyanakkora véglény, mint a többiek. Tárgyiasítja a nőket, igazi műmájer idióta, akinek tar tarkóját egy hatalmas „RESPECT” feliratú tetoválás díszíti, és gondolkodás nélkül dobja tűzbe állítólagos barátságát, ha úgy hozza a helyzet. Viszont ő az egyetlen figura, aki képes megváltani magát ebben a rohadt világban. Milo semmitmondóan nevezi üzlettársait a barátainak, de szemrebbenés nélkül mészároltatja le bármelyiket. A harmadik részben pedig kiderül, hogy ő is ugyanúgy csak egy kishal a vízben, épp egy kevéssel áll csak az első két epizód főszereplői felett. Ugyanakkor az ő filmjében számol le Refn végleg az idealizált gengszterképpel: az csúcs is csak egy pöcegödör, a tetején semmi más nincs, mint a tátongó üresség. Milo arca oldalakat regél a film alatt a belső kiüresedettségről, hogy aztán a záró képsorban egy üres medence képével Refn rá is erősítsen erre. A dokumentarista megközelítés csak még jobban kidomborítja ezt az egész rothadó mikrokozmoszt, ott vagyunk végig benne a történetben, és testközelből éljük át az egészet, ezzel pedig többet elér, mint bármilyen vásári 3D. És éppen ezért végtelenül „kellemetlen” filmek a Pusher-trilógia darabjai, a szó pozitív értelmében, mert brutálisan őszinték és nyersek, így alaposan megviseli a nézőt.
Vérveszteség (Bleeder – 1999)

Bár ugyanúgy kézikamerával forgatta, s ugyanúgy a dán hétköznapok realista ábrázolásával találkozunk benne, mint eddig, ezeken a képeken már nyomokban megjelenik némi stilizáció is; a hangulat is kissé hipnotikus, a tempó lassú, a beállítások időnként hosszan kitartottak, és már fel lehet fedezni annak a stílusnak a csíráját, amit a későbbiekben képvisel. Amolyan átmeneti film ez, ami filmes érését, fejlődését illeti. A karrierjében is egy következő lépésnek tekinthető, ugyanis a Bleederig mindenhol csak mint gengszterfilmest emlegették, ezzel a filmmel viszont sikerült ezt valamennyire maga mögött tudnia. Igazság szerint itt már derogált neki, hogy neve összemosódott a Pusher sikerének következtében egy zsánerrel.
Folytatás:
A pokoltól a Valhalláig – Nicolas Winding Refn portré: 2. rész
Aki befogta Gosling száját – Nicolas Winding Refn portré: 3. rész


No Comment