Nicolas Winding Refn első filmje minden idők egyik legsikeresebb dán filmje lett, túlélt már egy anyagi csődöt, győzedelmesen visszatért, egészen Hollywoodig menetelt, ahol Ryan Goslingot az abszolút sztárságig repítette, Jodorowsky imádja őt, Lars von Trier pedig irigységgel vegyes aggodalommal utálja. Ki ez a dán fenegyerek, honnan indult, és milyen utat járt be? Több részes cikkünk ezt tekinti át. A befejező részben két, talán legnépszerűbb filmjét tekintjük át.
Ha még nem olvastad Nicolas Winding Refn-portré második részét, itt találod meg>>

Bronson (2009)
Egy brit producer megkereste, hogy csináljon életrajzi filmet Charles Bronsonról… Na nem arról a Charles Bronsonról, amelyik egy karakteres és legendás színész, hanem arról, amelyik minden idők legköltségesebb brit rabjaként vonult be az angol történelembe. Cserébe teljes kreatív kontrollt kapott, egyetlen kikötéssel: Tom Hardy lesz a főszereplő mindenképpen (korábban Jason Stathamről volt szó, de ő végül nem vállalta). Refn ezzel nem volt teljesen kibékülve, nem tartotta Hardy-t igazán jónak a szerepre (aztán Hardy zsigerien erős játékával meggyőzte), ugyanakkor egy fantasztikus lehetőség volt, ráadásul hagyták szabadon dolgozni. Így megcsinálta minden idők egyik legkülönlegesebb életrajzi filmét. Bevallása szerint teljesen hidegen hagyták a biopic-ok, egyáltalán nem hozta lázba, ennek ellenére sikerült nagyon erős portrét rajzolnia főszereplőjéről. Alanya, Charlie Bronson – született Michael Gordon Peterson – egy közveszélyes őrült, aki azzal lett országszerte híres, hogy 7 éves börtönbüntetését alaposan kinyújtotta azzal, hogy folyton verekedéseket szított bent, és szinte állandóan rátámadt az őrökre. A fazon pedig azt is elérte, hogy kisebb kultusza alakuljon ki. Függetlenül attól, hogy egy érdekes figura, nehezen lehetett volna kihozni egy rendes, történetmesélős életrajzi filmet. Vagy ki lehetett volna, de unalmas lett volna.

Éppen ezért Refn meg sem próbálta igazán elmesélni Bronson életét, pár életrajzi eseményre szorítkozva, hanem egy lépéssel tovább ment, és betekintést engedett ennek a beteg elmének a fejébe. Ebben az erősen stilizált világban, ebben a belső őrületben pedig egy idegenvezetőt is kapunk, magát a címszereplőt, aki egy képzeletbeli színházközönségnek kommentálja az eseményeket időnként, végtelenül teátrálisan. Morbid humorral átitatott zseniális és sokkoló szatíra az erőszakkultúráról. Bronson ugyanis magát az erőszak művészének titulálja, egyetlen célja az életben pedig, hogy híres legyen. Bármi áron. Érdekes áthallás magára, a rendezőre, aki erőszakos filmjeivel ugyancsak nevezhető az erőszak művészének, állítása szerint pedig mindig is az volt a célja, hogy nagyon híres legyen. Sőt, ő maga is elismerte, hogy nem véletlen a párhuzam. Így a film felfogható akár afféle humoros önreflexiónak is, hisz rengetegen titulálják arrogánsnak Refnt. Bronson pedig egy istenkomplexusos félkegyelmű. A Fear X után pedig ismét Kubrick-parafrázis, ám tanulva annak hibáiból, ezúttal a megidézett mű – jelen esetben a Mechanikus narancs – ezúttal finoman van jelen, alig észrevehetően, visszafogottan, a felszín alatt. Mert Peterson rokon lélek Alex DeLarge-dzsal, az indokolatlan erőszak megszállottja. És az gyógyintézetben az „átnevelés motívum” is megjelenik, ugyanakkor megáll az utalás a saját lábán is, a Kubrick mű ismerete nélkül is működik a film. A Bronson Refn Mechanikus narancsa.
Drive (2011)
A Valhalla Rising olyannyira megosztó, a konvenciókra magasról szaró film volt, hogy valószínűleg senki nem gondolta, hogy rögtön utána Hollywood lesz a következő állomás. Főleg, hogy Refn sosem igazán akart a stúdiórendszerben dolgozni. Viszont az történt, hogy az éppen felfele ívelő karrierű Ryan Gosling lehetőséget kapott, hogy új, autós akciófilmjének maga választhassa meg a rendezőt, ugyanis a produkció csak a forgalmazás terén volt stúdiótermék, gyártás terén független volt. Gosling pedig beleásta magát a filmezésbe, hogy megtalálja az ideális rendezőt. Látta a Bronsont, ami után rögtön megnézte Refn össze többi filmjét, és meg is hozta a döntést. Ugyan elvállalta, de csak azzal a feltétellel, ha a forgatókönyvbe belepiszkálhat. Gosling pedig megígérte, hogy megvédi az elképzeléseit a stúdió, vagy akár a producerek akarata ellen is akár, és kvázi szabad kezet kap a film elkészítésében. Refnt akárcsak a Valhalla Rising esetében a vikingek, vagy a Bronson esetében a biopic műfaja, úgy az autók is teljesen hidegen hagyták, esze ágában sem volt egy Halálos iramban típusú filmet készíteni.


Összegezzünk…
Nicolas Winding Refn mára korunk egyik legkarakteresebb és legfontosabb európai filmese. Hasonló módon indult, mint Tarantino: tékásként dolgozott sokáig, ő sem végzett el filmes sulit, filmjeire pedig neki is nagyon nagy hatással voltak az exploitationök. Kezdeti dokumentarista stílusát hamar maga mögött hagyta, amint kitette lábát Dániából. Szépen nyomon követhető, hogyan finomodott lassú, meditatívnak is mondható stílusa filmről-filmre, hogy lettek filmjei stilizáltak, és hogyan finomodtak ezek filmről-filmre, időnként olyan extrém kísérletek révén, mint a Fear X, vagy a Valhalla Rising. Filmjeiben rendszerint igen erősen jelen van a kék, a sárga, de legtöbbször a piros szín. Ez amolyan védjegye. Időnként viszont funkciója is van a színnek, van, hogy a bűn metaforája (Pusher-filmek, Bleeder), a Valhalla Risingban, meg a Fear X-ben általában a látomásokat jelzik, az Only God Forgives-ben pedig a megtisztulás színe. Apró érdekesség, hogy Refn egyébként színvak, a vörös az egyetlen szín, amit meg tud különböztetni a többitől, így ezért is annyira kontrasztosak a filmjei. Filmjei legtöbbször az alvilág berkein belül játszódnak, főhősei pedig általában átmennek a poklon, hogy ott aztán vagy elkárhozzanak, vagy megváltsák saját magukat. Lars von Trierrel pedig elég rossz kapcsolatot ápol. Trier Cannes-i nácis poénkodása után Refn elküldte neki ajándékba A brazíliai fiúk plakátját bekereteztetve. Trier leginkább azért nem kedveli, mert félti tőle „a trónját”. Félelmei nem alaptalanok, ugyanis Refn mára már sokkal progresszívabb, és még mindig meg tudja lepni közönségét.
Ez a doku megtalálható róla a Drive DVD extrái között:
a korábbiak:
A koppenhágai kilátástalanság – Nicolas Winding Refn portré: 1. rész
A pokoltól a Valhalláig – Nicolas Winding Refn portré: 2. rész

