
Szép, új világ?
Egy tamil férfi, egy nő és egy gyerek próbál új életet kezdeni Franciaországban, hamis papírokkal, magukat családnak kiadva. A Jacques Audiard – Thomas Bidegain – Noé Debré hármas legújabb filmjében a menekülthullámot lovagolta meg. Az eredmény elég megosztóra sikerült, minden esetre a Cannes-i zsűri Arany Pálmával díjazta.

Nos igen, a fanyalgók most örülhetnek, mert kiderült, hogy a menekültek között katonák bújnak meg. Na de miben különbözik ez a városi dzsungel az otthonitól? Ugyanúgy, láthatatlanná válva kell megvívni a mindennapok harcait, leszámolva azokkal, akik veszélyt jelentenek, akik az életünkre törnek. Mitől lennének mások a szabályok? Az ott élők számára a lakótelep ugyanúgy egy csatatér, aminek birtoklásáért különböző csoportok fognak – néha egymásra, máskor mindenkire – fegyvert. Drog, prostitúció, piszkos pénz, kilátástalanság, káosz. A helyszín más, de a francia törvények itt is csak papíron léteznek. Egykori tamil tigrisként a férfi terroristának számít, de mindez csak nézőpont kérdése. Hazájában a kormányerők semmivel sem voltak jobbak, csak éppen ők hozták a törvényeket és ők címkéztél fel az embereket.
A filmet felfoghatnánk egyfajta társadalomkritikának is, sőt, ezen túllépve az európai életmód kritikájának is, ám mindvégig megmarad három ember történetének, akiket a szükség hozott össze. Az alkotók úgy maradnak távol a történésektől, hogy közben azért Deephan karakterét idealizálják, heroizálják. Az egész ettől egy kicsit álszentté is válik, mert olyasvalakiről van szó, aki hazájában a tamil nép szabadságáért harcol, itt pedig választott családjáért. Nem az a kimondott rosszfiú, akitől félnünk kell. A főszereplő Jesuthasan Antonythasan író és politikai aktivista, nem mellesleg egykori tamil tigris. Neki, filmbéli feleségének és lányának is ez az első filmszerepe. Az operatőr és a zeneszerző ugyancsak ezzel az egészestés filmmel debütálnak.


