
A Homeland az a fajta dráma, ami már az ötödik évadát tapossa a Showtime legnagyobb sikerű produkciói között és egy olyan CIA ügynökről szól, aki a legambiciózusabb nő a maga démonjaival együtt és annak ellenére, hogy a történet amerikai, mégis sikerül néha politikailag korrektnek lennie, ami elég meglepő ebben a témában. A történet olykor megbicsaklik, de a karakterek olyan határozottan minőségi színvonalon teljesítenek, hogy képtelenség nem rajongani a sorozatért.

Bár alapvetően egyikünk sincs tisztában vele, hogy hogyan működik a CIA, ennek ellenére mégis ösztönösen vágjuk rá, hogy a sorozat hiteles. Hihetetlen mennyiségű kém drámát és nyomozós sorozatot néztünk már végig, az sem újdonság, hogy erős politikai szálakkal is játszanak, mégis új tudott lenni a Homeland a palettán. Ennek egyik oka az lehet, hogy akarva vagy akaratlanul, de rendkívül aktuálisak tudnak lenni bizonyos témákban. A dzsihádista terrorizmustól való világszintű félelem, vagy a legutóbbi évadban is felbukkanó menekülttáborok, a Közel-Kelet fennálló problémái, az amerikai elit politikai játszmázásai, akik a háborús mozdulatsorokat legtöbbször egy terepasztal mögül működtetik a nagyon drágán szabott öltönyeikben és az esetleges tévedéseiket, amik emberáldozatokat követelnek, csupán járulékos veszteségként könyvelik el nagyon komoly, de cseppet sem bűnbánó arccal, egyszerűen hagyja a nézőknek, hogy azt gondolják végre valami politikailag megbízható történetvezetéssel állnak szemben. Ezt a véleményt persze nem mindenki osztja és nem is szabad elfogultnak lenni ezzel kapcsolatban, hiszen épp pár hete volt egy kisebb botrány abból, hogy az egyik jelenetben, amely egy szír menekülttáborban játszódott, amiben arra kértek fel arab graffiti művészeket, hogy a díszletet autentikusabbá téve firkáljanak össze pár falat, amit természetesen nem ellenőriztek le, így a háttérben olyan kijelentéseket olvashatunk, minthogy a Homeland egy rasszista és arabellenes sorozat.
Nem is a mi posztunk igazságot tenni ebben a témában, tisztában vagyunk vele, hogy a Homeland nem egy kőbevésett tényeken nyugvó politikai dokumentumsorozat, ezért koncentráljuk arra, ami miatt az aktuális közéleti eseményekben laikus néző is teljes szívvel élvezheti a sorozatot.
A bonyodalmak akkor indulnak be igazán, amikor Carrie kénytelen lesz valóban közel kerülni Brody-hoz, hogy bármi áron, de választ kapjon elgondolásaira. Az első évad nem jár térdig az akció-jelenetekben, de annál inkább kapunk pontosan felépített karaktereket és jól megrajzolt belső vívódásokat a szereplőkön belül. A néző néha legalább akkora kérdőjelekkel van tele, mint maguk a hősök, akik tökéletes csapatot alkotnak. Saul és Carrie barátságba átforduló tisztelete egymás iránt teljesen megalapozott és egyáltalán nem túljátszott, a Brody nyolc év után való visszatérése Amerikába, ahol újra bele kell illeszkedni a rutin-élet normáiba annyira valóságos és emberi, amennyire kell. A nagyhatalmak bürokratikus játszmázásai a képernyőn is képesek felidegesíteni a nézőt épp annyira, mint a valóságban. Kevés szereplőt tesznek reflektorfénybe, de a később csatlakozott, kiégett, de megint csak nem túljátszott CIA ügynök, aki inkább bérgyilkosként üzemel, Quinn (Rupert Friend), tökéletesen illeszkedik a történetbe Carrie oldalán.
Az első évad konfliktushelyzete még pár évadig marad, talán kicsit tovább is húzták a dolgot, mint kellett volna, ami egyes évadokra rá is nyomta a bélyegét, de a Homeland képes volt tanulni a saját hibáiból és a végéhez közeledő ötödik évad megint egy új, de fontos politikai helyszínnel hozott egy olyan történetet, amit nem lehet nem nézni. Megint olyan izgalmakba tették a nézőt, amik fogalmunk sincs, hogy hova futnak ki és minden részben egyre szebben körvonalazódnak az események, ha valakinek meg kell halnia, akkor nem tartják már fölöslegesen a képernyőn, ha valakinek nem muszáj meghalnia, akkor nem locsolják le művérrel a hatásvadász dráma kedvéért. Olyan mintha most térne magához igazán a Homeland.
A Homeland amúgy Obama egyik kedvenc sorozata, nálunk kis lemaradásban van, régebben a Coolon adták, most az RTLII-n fut az első évad. Lehet, hogy nem fog mindenkit azonnal a kanapéhoz láncolni, de érdemes nézni. Jó az, amikor valami ilyen valóságszerűen tud működni a képernyőn és azt is szeretjük, ha ennyire jó színészek játszanak nekünk, valamint jó látni egy olyan opciót, amiben az amerikai hírszerzés nem csupán a kínzással egybefűzött információgyűjtést preferálja, hanem az életeket kockáztató játszmákat a logika útvesztőjében.


