
Az Olive Kitteridge egy történet, amit jól mesélnek el; egy középkorú nőről szól aki depressziós, de nem önsajnáltat, egy nőről, aki könnyeden mondja ki, amit gondol, de ettől még nem könnyű neki, egy nőről aki keserű, de nem megkeseredett és minden halál, minden gyász, minden megtört elbeszélés végén arra jutsz, hogy az élet bármilyen súlyosan fanyar is legyen, valamelyik rétegében mindig édes marad.

Az Olive Kitteridge alapvetően Oliveről (Francis McDormand) szól, aki a nyitó jelentben épp belesétál egy kicsit hideg, de napfényes erdőbe, ahol gondosan kiteríti kockás plédjét, majd előveszi a revolverét és egyértelmű mozdulatokkal öngyilkossághoz készül egy nagyon megfáradt idős asszony képében. Azonban mielőtt a pisztolyt hallanánk dörrenni, hirtelen visszaugrunk 25 évet az időben és ott találjuk Olive-ot az egyszerű, tengerparti házának konyhájában. Már ebben az időben is bőven benne jár a középkorban és olyan megkeseredett arcot vág minden lépésnél, ami szavak nélkül töményen képes mesélni.


Ez a több, mint két évtized amit bemutatnak tényleg nem szól másról csak a hétköznapi életről, a válásról, a gyerekek szülőkhöz való viszonyáról, a szülők gyerekhez való viszonyáról, a szeretőkkel való viszonyokról, az idegenekkel való viszonyokról és az önmagunkkal valóról. Ezenkívül mesél még az elmúlásról, az esküvőkről, a gyászról, a vágyakról, a pillanatokra beteljesülő boldogságról, a csodákról, amikben hiszünk, a csodákról, amik megtörténtek és a csodákról, amikről tudjuk, hogy soha nem fognak bekövetkezni. Mindehhez jön egy nagyon keserű humor is néha és rengeteg kis történet, amik olykor előbbre visznek, aztán visszafognak vagy csak könnyedén összezavarnak mindent.

Az Olive Kitteridge-et már azért megéri megnézni, ha egy kicsit ki szeretnénk szakadni és mégis szinte kézzelfoghatóan érezni akarjuk a hétköznapot. A sós tenger néha kinyúl a képernyőből és csak bólogatunk magunk elé, amikor azt látjuk, hogy Olive Kitteridge arról magyaráz színtelen hangon, kissé megöregedve, hogy fogalma sincs, hogy miért érdemes még egyáltalán felkelni reggelente, ő is csak azt várja, hogy a kutyája kimúljon és utána végre fejbe lőheti magát. Mindezt úgy vázolja fel, hogy semmi szomorúság nincs benne, inkább csak nevetni akarunk, talán ő is nevet, nem hiszünk neki, pedig mindig az igazat mondja és láttuk a kezében a pisztolyt. De nem baj, úgyis azt gondolunk, amit akarunk, mint ahogy ezt teszi Olive is. Erről szól ez a sorozat, hogy akármilyen varázslatos is, a legmelósabb mégis élni; átélni, felélni, kiélni, megélni, leélni, élni, élni, élni.



[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]