
Féltestvérek
Anders Thomas Jensen újra a rendezői székbe ült és mi újra átéljük azt, amihez annyira ért. Lehet szeretni, vagy nem szeretni, a film senkit nem hagy hidegen, érzelmeket, gondolatokat indukál. Ahol ennyi férfi és csirke van összezárva, az nem családi mozinak készült.

Anders Thomas Jensen a Zöld hentesek és az Ádám almái után egy évtizeddel tér vissza rendezőként, de semmit nem vesztett stílusából. A forgatókönyvet is ő jegyzi és bár műfajában más, mint a tavaly bemutatott Második esély, az abban felvetett morális kérdések itt is elhangzanak, csak ebben a közegben némileg máshogy hatnak. A külsőleg torz, szexuálisan éretlen férfiak között igen erős, már-már túlzó a testvéri szeretet megnyilvánulása. Egyszerre csodálkoznak rá a kívülről érkező testvérpár által közvetített – ám szintén nem túl egészséges – világképre, miközben az évek alatt elolvasott könyvekből felhalmozott tudás birtokában esténként egyetemi professzorokat megszégyenítő filozófia vitákat folytatnak. Miután az eddig tiltott Biblia a kezükbe kerül és Isten is szereplője lesz ennek a zárt közösségnek, még inkább sokkolják a nézőt az elhangzó gondolatok. A koszos, mocskos, perverz életmód szöges ellentétben áll az esti vitákkal, a cél egyértelműen a meghökkentés, amire a házban élők napi rutinja rátesz egy lapáttal.
A történetet egy gyerek kezdi el mesélni, ő is zárja le. Az utolsó mondaton van a lényeg, ez a mondanivaló magja és mintha ebből csírázott volna ki a film, mely az élet csodáját hivatott ünnepelni a maga szürreális módján. Isten és a genetika, mint teremtő, ugyanakkor borzalmas dolgokra képes tudomány áll szemben, ehhez a párbeszédhez csatlakoznak a sztereotípiák és a jóléti társadalom frusztrációi a már megszokott skandináv stílusban, fekete humorral fűszerezve, nagyszerű színészi alakításokkal. Nyomasztó szórakozás, ha ezt a két szót így, egymás mellé le lehet írni.



[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]