
Széthdigitalizált történelem
Alex Proyas néhány évnyi kihagyás után tért vissza, témának születési helye történelmét választotta, melyet lakóhelyén forgatott le. Az istenek között dúló viszályba egy szerelmes emberpár szól bele és mivel a szerelem mindent legyőz, a végkifejleten azok sem fognak meglepődni, akik soha nem voltak még szerelmesek.
Az ókori mitológiát feldolgozó alkotások közül viszonylag kevés játszódik Egyiptomban, pedig a félig ember félig állat istenségek elég jó alapot szolgáltatnak egy élvezetes mozihoz. Az ókori piramisok enélkül is állandó szereplői a sci-fi akciófilmeknek. Az Egyiptom istenei valóban az egyiptomi mitológiából merít, ahol a szóban forgó istenek az emberek között élnek. Kicsit magasabbak nálunk, elvileg halhatatlanok, gyakorlatilag egymás életét ki tudják oltani, különleges képességekkel bírnak, át tudnak alakulni az őket szimbolizáló állatokká és a vérük aranyszínű. A békének és boldogságnak most is egy örökösödési vita vet véget, a kietlen sivatagot uraló Széth (Gerard Butler) – aki valamiért sakál képében jelenik meg Anubiszhoz hasonlóan – egy nap úgy ébred, hogy nagyon szeretné magának a birodalom emberek lakta részeit is. Ehhez a sólyomként röpködő Hórusz (Nikolaj Coster-Waldau) szemeit kell megszereznie, melyeket aztán gondosan el is rejt jogos tulajdonosa elöl. Azok az emberek és istenek, akik nem állnak Széth mellé, csúnyán ráfaragnak. Bekk (Brenton Thwaites), az ügyes kezű tolvaj, akinek kedvese Zaya (Courtney Eaton) a birodalom főépítészének (Rufus Sewell) rabszolgája, a megfelelő tervrajzok birtokában visszaszerzi Hórusz egyik szemét (kicsit Indiana Jones-os a jelenet). Ez már félsiker. Az istenek közötti harc mellett van egy szerelmi szál is, Bekk egészen az alvilágig elmegy, hogy visszaszerezze kedvesét. 

A 140 millió dollárnak csak egy igen kis részét kaphatták a szövegírók, ha mégsem így van, akkor indokolatlanul markolták fel az általuk elvégzett munkáért a nagy lóvét. Mivel az egész film egy hatalmas CGI orgia, foghatnánk a költségeket az alkalmazott technikára, de szerintem inkább a programozók által két év alatt elfogyasztott energiaital és kínai kaja számlája lehetett magas. A 3D lassan kötelezővé válik az ilyen filmeknél, de legtöbbször nem, vagy csak alig tesz hozzá valamit az élvezeti értékhez, most sincs ez másként. Leszámítva néhány ijesztő és néhány ruha nélküli jelenetet a fiatalabb korosztályt is megszólítja – a töménytelen mennyiségű kiontott vér főként aranyszínű –, mondjuk ki, ezt egy szórakoztató mese. Az olyan szandálos filmekhez, mint a Trója vagy a Gladiátor nem tud felnőni, de az emberes-istenes mitológiai feldolgozások sorába szépen beáll és még csak nem is a sor végére. Példákat nem sorolnék, van belőlük bőven.



[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]