
Idén kissé késve kapcsolódtam be a fesztivál éltébe, az első két napon a vizsgaidőszak miatt nem tudtam ott lenni. A óránként 150 km/órás sebességgel másodrendű utakon száguldó olcsó kisbuszban egy író kollégával futok össze, aki arra panaszkodik, hogy most jön a temesvári TESZT színházi találkozóról, nincs pihenés, átfedésben kezdődik a TIFF. Ha valami, hát a vizsgaidőszak és a párhozamos színházi találkozó róható fel a szervezésnek: kissé korai idén ez a TIFF.
Közben a néhol beboruló város idén is gyönyörű. TIFF-lázban égnek az utcák, egymást érik a vörös szőnyegek. A kampányt idén a filmláz köré építik: a plakátokon és a mozikban Kolozsváron újrajátszott forgatási jeleneteket látunk a Taxisofőrből, a Forest Gumpból, a Terminátorból…
A vetítések között talán kissé kevés az idő, az adott fél óra alatt a belvárosban gyalog, a külvárosba taxival még lehetséges átjutni egy következő vetítésre, de ha a néző végig szeretné hallgatni a vetítést követő, egyébként általában jól moderált és kielégítő negyedóra-húszperces beszélgetést is, a vállalkozás szinte lehetetlen.
A beszélgetéseken általában a rendező illetve egy-egy főszereplő jelenik meg, az első kérdést a moderátor, a többit a közönség teszi fel a kérdezettnek. Az angol fordítás zökkenőmentes, amennyiben a kérdezett angolul válaszol és a moderátornak csak románra kell fordítania a választ. Ha az interjúalany csak az anyanyelvén hajlandó megszólalni, teszem azt franciául, a moderátornak a román kérdést angolra, majd franciára, a francia választ angolra, majd románra kell fordítania, ami sokszor követhetetlenné teszi a beszélgetést.
A filmek idén is a világ minden tájáról érkeznek. Kiemelésre méltó alkotás az izlandi Madárkák (még megy nálunk is, írtunk róla itt!), Jirí Menzel-i falukép ábrázolásba bújtatott felnőtté válás-történet remek csavarral a végén, melyet itthon is bemutattak a mozik. A fesztivál különdíjában részesül.
A Román Napok legjobb film díját elnyerő The Last Day c. film a hosszú karakterkifejtő beszélgetések és hatalmi játszmák filmje, független magabiztossággal meséli el egy rendőrfőkapitány, egy polgármester, egy ifjúsági lelkész és egy szerzetessé váló férfi utolsó napját.
A fesztivál legjobb alakítása valóban a díjat kiérdemlő David D’Ingeo munkája a Where there is Shade c. francia-kambodzsai filmben. Habár a film dramaturgiája hagy némi kivetnivalót maga után, D’Ingeo travesztita prostituáltja egészen újraalkotja a nővé váló férfi ábrázolását, alig egy óra 45 perc alatt felejteti el velünk a nem is olyan rég látott (egyébként kiemelkedő) Jared Leto és Eddie Redmayne nő-figurákat.
A város olyan családias, hogy a (később a fesztivál fődíját elnyerő) Dogs c. film vetítéséről egy következő filmre sietve a lámpánál belefutok a film főszereplőjébe az éppen a családjával bicikliző Dragos Bucurba, akivel még épp kezet tudok rázni a zöld lámpa előtt.

Eltelik ez a fesztivál is. Sophia Loren Orosz Lujzával karöltve megkapja az életműdíjat. 79 000 eladott belépőjével a kolozsvári TIFF idén helyi rekordot állít fel. Kíváncsian várjuk, hova növi ki magát az elkövetkezőkben a fesztivál. Vonattal megyek Pestre. Hideg van, az állomáson még hajnali háromkor is román popzene szól a peronon. A vonat késik, de sebaj, most már ráérek.


[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]