American Crime Story: Az O.J. Simpson-ügy, készítők: Scott Alexander, Larry Karaszewski, szereplők: Sarah Paulson, John Travolta, Sterling K. Brown, Cuba Gooding Jr., Courtney B. Vance, Kenneth Choi, színes, amerikai, dráma és krimisorozat, 42 per, 1. évad, 2016-
Legtöbben az évszázad pereként emlegetik az O.J. Simpson-ügyet, amiben a mozisztárrá lett sportolót volt feleségének és annak szeretőjének brutális meggyilkolásával vádoltak. Az American Crime Story 1. évada kegyetlen őszinteséggel mutatja be azt az egy évig tartó tárgyalást, aminél vadabb reality show-t még soha nem láttunk tévében és amiben a hús-vér valóság által írt történet legignoráltabb összetevője maga az igazság volt. Az egyik oldalon John Travolta, a másikon Sarah Paulson, jobbra tőlünk az esküdtek, előttünk a bíró, a bizonyítékok üvöltve mutatnak a gyilkosra, az élet azonban olyan forgatókönyvet szerkesztett, amin jobban meg kell döbbenni, mint a legelborultabb sci-fi-n.Az American Crime Story-t az FX egy antológia sorozatnak szánta. A 2. évadban a Versace-gyilkossággal foglalkoznak, de az elsőre tökéletes választás volt O.J. Simpson ügye. Elsőre furcsa lehet, hogy egy olyan show-t nézünk végig, amiben nem a gyilkosságra, illetve a nyomozásra koncentrálnak, hanem egy olyan történetre, ami egy tárgyalóteremben zajlik. Ráadásul az O.J. Simpson-ügy kimenetele szinte mindenki számára teljesen evidens. Természetesen nem szégyen, ha valaki nem tudja pontosan miről van szó, de azt mindenképpen érdemes tudni, hogy Amerikában ez olyan volumenű ügynek számított, hogy bárki fel tudja pontosan idézni, hogy mit csinált akkor éppen, amikor először meghallotta a hírt, hogy Simpsont gyilkossággal vádolják.
Több oka is van, amiért ekkora figyelmet kapott a gyilkosság; egyrészt egy nemzet által istenített és szeretett sztárról beszélünk, akiről a rajongók ösztönösen nem tudnak rosszat feltételezni, másrészt O.J. Simpson fekete volt. A rendőri brutalitások és diszkriminációk már akkor is hatalmas port kavartak. A korruptságban és előítéletekben mártózó rendőrök már akkor irgalmatlanul felpiszkálták a közhangulatot. Pontosan ezt a hullámot lovagolta meg annak idején az az ügyvédgárda, akik Simpsont védték. Hihetetlennek tűnik, hogy ennyi kézzel fogható bizonyíték mellett és más gyanúsított felmutatása nélkül az ügyvédek olyan irányba terelték a pert, aminek következtében elterelődött a gyanú O.J. Simpsonról. Amiért ezt képes volt megtenni az akkoriban szupercsapatnak kikiáltott védőügyvéd sereg az az, hogy a média és a nyilvánosság szerepét a legvégsőkig kihasználták. Ez maga volt a reality tévézés melegágya. Egész Amerika a tárgyalással foglalkozott. Ez viszont korántsem jelenti azt, hogy az igazság érdekelte volna őket; hiszen a szennylapok szalagcímei az ügyvédek frizuráival és az áldozatok kábítószer fogyasztási szokásaival voltak elfoglalva.Az, hogy egy férfi többször összeverte volt feleségét és erről rögzített 911-es telefonhívás is készült, az egyáltalán nem befolyásolta az esküdteket és a közvéleményt. Közben a sorozat gyönyörűen és nagyon óvatosan egyensúlyozik az igazság határán; hihetetlen, de képesek voltak úgy leforgatni az American Crime Story-t, hogy ne lehessen minden pillanatban egyértelműen állást foglalni egyik oldal mellett sem. Mára szinte evidenciaként kezelik, hogy O.J. volt a gyilkos – ez mondjuk akkoriban is eléggé egyértelműnek tűnt – de mégsem tudunk haragudni az őt védő ügyvédre, aki fekete-kérdést csinált ügyből, pláne, hogy több, mint 20 évvel később még mindig ez a fáma, gondoljunk csak Fergussonra és az azóta történt feketékkel szembeni megkülönböztetett rendőri bánásmódra és brutalitásokra.
Furcsa, hogy a sorozat legtöbb társadalmi témája mit sem vesztett az elmúlt évtizedek alatt fontosságából, hiszen a családon belüli erőszak és az emancipáció továbbra is ugyanolyan megoldatlan és üres ígéretekkel teli problémákként állnak a jelenben. Arról nem is beszélve, hogy nem tudunk mit kezdeni azzal a ténnyel, ha valaki híres; fogalmunk sincs hogyan kellene kezelni, miközben véleményünk szerint mindenkit egyenlő bánásmód illet meg, a média mégis képes elérni, hogy ezt ne minden pillanatban gondoljuk így.
Scott Alexander és Larry Karaszewski készítőkről már a Larry Flint, a provokátor óta tudjuk, hogy nagyon jó érzékkel képesek bemutatni a megosztó közszereplők társadalmi és törvénybeli megítélését. A Kardashian névvel itt ismerkedett meg először a nép, hiszen O.J. legjobb barátja és egyben egyik ügyvédje volt a mára már saját TV-show-val rendelkező lányok édesapja. Bár egyáltalán nincsen dokumentumfilm íze a sorozatnak, ettől függetlenül tudjuk, hogy nagyban ragaszkodik a valósághoz, hiszen a kamerák folyamatosan jelen voltak a tárgyaláson, ráadásul a bírót leszámítva szinte mindenki könyvet írt a történtekből. A valóságtól a forgatókönyv csak akkor tért el, amikor kicsit a magánéletére fókuszált az ügyvédeknek, ott lehetett egy kicsit színezni.
Az alakítások díjakért kiáltanak, Sarah Paulson, akit az American Horror Story tett végleg közismertté, nagyon erősen hozza a száraz tényekre támaszkodó, idealista ügyvédnőt, aki az a nő volt, aki iránt nem volt sok tisztelet ebben a férfivilágban. David Schwimmer kettős lelki halmazállapota a legszebb motívumot adta a sorozatnak és egy pillanatra sem jutott eszünkbe az alakításáról a Jóbarátok Ross Gellere. John Travolta szétmaszkírozott arca, ami egy kész ügyvéd-karikatúrának is elmenne, zseniális volt. Courtney B. Vance egyfajta Martin Luther Kingnek is beillene, akinek a szándéka pozitív volt a feketék megítélését illetően, de sajnos a rossz csapatban harcolt, azt viszont olyan vehemenciával tette, hogy a South Park emléket is állított neki a Csubakka-védelmet bemutató monológban. Ugyanis az egész egy színház volt; az esküdtszék gondosan megválogatott nézőkből állt és az előre megírt monológok drámaiak voltak. Az O.J.-t alakító Cuba Gooding Jr. minden jelenetét két szemszögből rögzítették; az egyikben úgy kellett csinálnia, mintha ártatlan lenne, a másikban mintha bűnös és végül váltogatva vágták össze a jeleneteket, hogy a nézők könnyed véleményformálását folyamatosan akadályokba ütköztessék.
Érdemes tudni, hogy O.J. Simpson a sorozat kijövetelekor épp 33 éves börtönbüntetését töltötte fegyveres rablás miatt. Ez a tárgyalás azonban nem azzal a 12 dühös emberrel ült az esküdtek padján, amivel az ’57-es kultfilm, hanem az egész társadalommal együtt, akik elé hiába próbál bárki tükröt tartani, egyszerűen átnéznek rajta. Emiatt a korrajz miatt van akkora ereje és jelentősége az American Crime Story-nak.