
Vers mindenkinek
Azt már megszokhattuk, hogy a David Lynch hajrokonának tekinthető Jim Jarmusch alkotásaiban kevés dolog történik – filmjei gyakran a mozdulatlanság érzetét sugallják, és épp hogy több fizikai történés zajlik, mint egy Derrick epizódban vagy mint egy többórás állóképnek tűnő Tarr Béla eposzban. Valamiért viszont mégis rettenetesen szerethetőek az ősz rockabilly frizurát viselő rendező alkotásai, ráadásul örömmel jelentjük, hogy a mester Az irányítás határaiban, illetve a Halhatatlan szeretőkben mutatott formahanyatlása után ismét remek filmet készített.

Jarmusch ötlete jó ideig a fiókban hevert, de pár éve ismét előszedte, és nekilátott felépíteni a produkciót. A főszerepre leszerződtette Adam Drivert, aki a Llewyn Davis történetében tetszett meg neki. Drivert mi természetesen Az ébredő Erő Kylo Renjeként ismerhetjük leginkább, bár Jarmusch nem egy interjúban kihangsúlyozta, hogy a fiatal színészre még azelőtt felfigyelt, hogy az szerepet kapott volna a Star Wars univerzumban. Hogy minél hitelesebb buszsofőr lehessen, Driver beiratkozott egy tanfolyamra, ahol három hónap elteltével sikeresen meg is szerezte a jogosítványt. A női főszerep az Iránból elüldözött Golshifteh Karahaninak jutott, és rajtuk kívül csupán egy igazán lényeges és sokat látható karakter van a filmben, aki nem más, mint a Marvin, a kutya. Hogy az alakítást még jobban fényezzük, fontos megemlíteni, hogy Marvint (ami ugye fiúnév) egy lánykutya, Nellie alakítja, és annyira parádésan, hogy Cannes-ban még egy különdíj is kijutott neki. Még egy fontos adalék: a filmben elhangzó versek Ron Padgett költő művei – némelyiket a rendező felkérésére írta, de elhangzanak korábbi munkái is.
A Paterson cím nem csak a városka nevét takarja, hanem a főszereplőét is – állítólag amúgy is viszonylag sok Paterson lakik Patersonben. Talán az sem lehet véletlen, hogy Jarmusch a buszsofőr szerepét egy Driver nevű emberre osztotta, és ha belegondolunk abba, hogy a rendező (szintén filmes) élettársát Sara Drivernek hívják, ráadásul a főszereplők párkapcsolatának harmóniáját az ő együttélésük ihlette, akkor az ember már egyre kevésbé hisz a véletlenekben. A film amúgy is tele van szimbolisztikával, lásd a folyamatosan visszatérő vízesés, valamint az ikerlányok motívumát, bár pont maga Jarmusch volt az, aki az interjúiban kihangsúlyozta, hogy nem igazán híve a szimbólumkeresésnek.


Adam Driver minimalista eszközökkel nagyszerűen hozza ezt a misztikus karaktert, akiben egy kicsit nyilván ott vannak olyan korábbi Jarmusch karakterek, mint a Törvénytől sújtva Zackje, a Hervadó virágok Don Johnstonja, vagy akár a Szellemkutya. Az amerikai filmgyártás egyik legkülöncebb rendezője (aki saját állítása szerint szintén őrizget egy verseket rejtő jegyzetfüzetet) ismét remek munkával állt elő, és hiába rendkívül belassult film a Paterson, annyira magával ragadó a hangulata, hogy én a 118 perces játékidő alatt egyszer se néztem rá az órámra.



