

Egy biográfiát általában a születéssel illik kezdeni, ebben az esetben viszont érdemes mélyebbre ásnunk, egészen az I. világháborúig. Sok más katonával egyetemben a franciaországi csatamezőkön vesztette életét egy George Henry Waters nevű angol katona, aki sajnos nem sok időt tölthetett el 1914-ben született fiával, Eric Fletcher Waters-szel. Aztán a történelem sajnos megismételte önmagát: Eric a II. világháborúban vesztette életét – ő Olaszországban, Anzio közelében, és hátrahagyván két fiát, akik közül a kisebbik, Roger, soha nem is találkozhatott vele. Mindezt azért is fontos megemlíteni, mert aki ismeri a Pink Floyd, illetve a Waters diszkográfiát, az tudja, hogy az abban szereplő dalok jelentős részét az apa hiánya, valamint a háborúellenesség inspirálta.
A már fiatalon nagy pacifistának számító és az autoritással mindig is hadilábon álló Roger 1961-ben felvételt nyert a cambridge-i Regent Street Polytechnic nevű egyetem építészmérnöki szakára. Itt találkozott Nick Masonnel és Richard Wrighttal, akikkel együtt a Beatles hatására zenekar alapításba fogott. Eleinte elég sokan megfordultak az együttesben, mely számos névcserén is átesett (hívták magukat többek között Tea Setnek, Abdabs-nek és Sigma 6-nek is), mire a végső felállás, valamint a név 1965-ben véglegesedett. Mason lett a dobos, Waters a basszusgitáros, Wright a billentyűs, míg az énekes-gitárosi feladatokat a zenekar egyetlen nem építésztanonc tagja, Roger „Syd” Barrett vállalta el. Ő adta a zenekar nevét is: két kedvenc blueszenésze, Pink Anderson és Floyd Council után nevezte el a zenekart Pink Floydnak.
„He won it in the war, in 1944”
Az együttes Barrett vezérletével a londoni pszichedelikus underground kultuszzenekara lett, akikre még a Lennon-McCartney páros is felfigyelt. A Floyd első két kislemeze (Arnold Layne, illetve See Emily Play) jól fogyott, és szintén remek lett a visszhangja az 1967-ben kiadott The Piper At The Gates Of Dawn című debütáló albumnak. Ekkor még egyértelműen Barrett volt az értelmi szerző, a lemez 11 dalából 8-at egyedül jegyzett, Waters egyetlen szerzeménye (Take Up Thy Stethoscope And Walk) meg még egyáltalán nem sejtette, hogy ő milyen dalírói teljesítményre lesz majd képes egy kicsit később. Viszont elég hamar kénytelen volt kibontakozni, ugyanis a féktelenül habzsolt drogok következtében Barrett elméje szó szerint megbomlott, és mindez magával hozta a kreatív blokkot is.
A másik három tag gyorsan lépett, és 1967 végére beszervezte a csapatba David Gilmourt, aki amúgy Barrett jóbarátja volt. Egy rövid ideig a Floyd öttagú zenekarként létezett, de aztán a mind koncertzenészként, mind dalszerzőként használhatatlanná váló Barrettet egy alkalommal már fel sem vették a turnébusszal, és 1968 tavaszán örökké megváltak tőle. Így viszont agytröszt nélkül maradtak, ugyanis Gilmour hiába gitározott és énekelt nagyszerűen, dalszerzési szempontból meg sem közelítette Barrettet. A langaléta basszusgitáros amolyan kényszerből vette a kezébe az irányítást.
A poszt-barrettes kislemezek visszhangtalanok maradtak, ezért Waters és a többiek úgy döntöttek, hogy inkább a nagylemez formátumra koncentrálnak. A Piper folytatása viszonylag hamar, már ’68 nyarán megérkezett A Saucerful Of Secrets címmel. Waters itt már három dalt jegyzett szerzőként, köztük a remekbe szabott Set The Controls For The Heart Of The Sunt, valamint azt a Corporal Clegget, amiben pályafutása során először foglalkozott háborús tematikával. Az album viszonylag jó fogadtatásban részesült, a közönség pedig szép lassan elfogadta a Barrett nélküli Floydot. A zenekar aztán egy iránykereső fázisba lépett: folyamatosan távolodott a kezdeti pszichedéliától, és nyitott a folk felé (a More című filmzenelemezen), valamint a nehezen hallgatható Ummagumma album erejéig elmerült az avantgárdban is. Ekkor a Floydban még viszonylagos demokrácia uralkodott, és így volt ez első brit number one albumukon, az Atom Heart Motheren is. A lemez 24 perces címadó tételében együtt dolgoztak Ron Geesin zeneszerzővel, aki ezt követően közös lemezt adott ki Waters-szel – 8 éven keresztül ez maradt az egyetlen Floyd-szólópróbálkozás. A Music From The Body című album egy anatómiai témájú dokumentumfilm kísérőzenéjét tartalmazza, melyen Geesin szerzeményei nehezebben, míg Waters dalai valamivel könnyebben emészthetőek. A záródalt (Give Birth To A Smile) a komplett Pink Floyd adja elő.
https://www.youtube.com/watch?v=ieQZoY9PQlY
„The lunatic is on the grass”
1971-ben jelent meg az a lemez, amivel a Floyd végre megtalálta a saját hangját: ez volt a Meddle. Érdekes módon még ekkor sem jött elő Waters dominanciája, és csupán a vicces San Tropez című dalt jegyezte egyedüli szerzőként, viszont a szövegeket már csak ő szállította. Énekesként ekkor még nagyon bizonytalan volt, és sokáig az is maradt – a vokális részek többségét itt még inkább Gilmourra és Wrightra bízta, akárcsak egy évvel később, az Obscured By Clouds című soundtrack albumon. És aztán pár hónap múlva minden megváltozott.

A Wish You Were Here-t nem követte turné, ami helyes döntés volt a részükről, ekképp a következő album munkálatai nyugodtabban teltek – már csak azért is, mert ekkorra készült el végre a Floyd saját stúdiója. Az Animals albumon immáron végképp Waters dominál: az öt dalból négyet egyedül írt, és mivel egyre magabiztosabb volt az énekhangjával kapcsolatban, ezeket a számokat egyedül is énekelte fel. Az In The Flesh címre keresztelt stadionturné aztán visszahozta a kellemetlen emlékeket, és a zenészek amolyan muszájból csinálták végig a monstre koncertsorozatot. Ráadásul a turné utolsó állomásán, Montrealban Waters leköpött egy rajongót, amiért később persze rettenetesen szégyellte magát, viszont remek ihletet kapott a következő lemezhez.
„Is there anybody out there?”


„I recognize myself in every stranger’s eyes”

1986-ban Waters elkészített egy soundtracket a When The Wind Blows című filmhez, majd nekiállt következő szólóalbumának. A Radio KAOS-t eredetileg dupla lemeznek tervezte, de erről a kiadó hallani sem akart. Végül szimpla albumként jelent meg 1987-ben, és a kritikák ezúttal sem voltak kegyesek. A Hitch Hikinggal ellentétben ezt a lemezt az utókor sem karolta fel, és maga Waters is többször lenézően beszélt róla – nem is csoda, hogy az 1999 utáni turnékon egy dalt sem tűzött róla műsorra. A dalok egy Billy nevű sérült srác történetét mesélik el, aki a fejében hallott rádióhullámokon keresztül beszélget egy rádiós DJ-vel. Az album hangzása sajnos túl nagy mértékben idomult a nyolcvanas évekbeli műanyag soundhoz, és a dalok sem erősek, de ennek talán az is lehetett az oka, hogy Waters ekkor már a másik három Floyd-taggal szemben viselt háborújával volt elfoglalva.
Nemes egyszerűséggel beperelte Gilmourékat, csak mert ők nélküle merték továbbvinni a zenekart. A bíróság végül nem neki adott igazat, viszont Waters annyit el tudott érni, hogy a Wallt ne adhassák elő nélküle. Évtizedekkel később aztán megbánta, hogy beperelte a régi cimborákat, a nyolcvanas évek második felében viszont még igencsak harcos álláspontot képviselt: állítólag olyan vécépapírt is gyártatott magának, amin Gilmour arcképe volt sokszorosítva. Ráadásul a Radio KAOS turnén megparancsolta a biztonságiaknak, hogy azok nem engedhetik be a Floyd-tagokat a koncertjére, még akkor sem, ha érvényes jeggyel rendelkeznek. Nem csoda, hogy Waters ideges volt, ugyanis a Pink Floyd enyhén szólva jobb jegyeladásokat produkált, mint ő, a mélypont pedig Cincinnatiben érkezett el, ahol egyik nap ő lépett fel, másnap pedig Gilmourék. És amíg a Floyd megtöltötte a helyi hetvenezres stadiont, addig az ő szólóshow-jára egy hatezres csarnokban mindössze 1500-an voltak kíváncsiak. Mondani sem kell, hogy ez a turné is jelentős anyagi veszteséggel zárult Waters számára.
„We were watching TV”
1989 őszén ledőlt a berlini fal, és már akkor felmerült, hogy az egykori Floyd-vezér előadná a városban a Wallt egy monumentális show keretében, de a koncertre végül csak a következő év nyarán került sor. Akárcsak a When The Wind Blows soundtracken és a Radio KAOS albumon, úgy itt is a Bleeding Hearts Band nevű saját zenekara kísérte Waters-t, viszont rajtuk kívül még több tucatnyi híres vendég is színpadra állt. A Potsdamer Platzon tartott és sok technikai malőrrel tarkított koncerten fellépett többek között Bryan Adams, Marianne Faithfull, Cyndi Lauper, Joni Mitchell, Van Morrison, a Scorpions és Sinead O’Connor – utóbbival Waters össze is veszett rendesen. A felkérést visszautasítók között ott volt Eric Clapton, Peter Gabriel, Bruce Springsteen és Neil Young, időegyeztetési okok miatt pedig Joe Cocker és Rod Stewart nem tudta vállalni a fellépést, melyet a helyszínen 350000, a tévé előtt pedig 1 milliárd néző követett élőben (Magyarországon is látható volt az esemény, illetve hallható is, a Danubius Rádió jóvoltából). Ahogy az a koncertalbumon is hallatszik, az egész eseménynek volt egy nagy-akarásnak-beszarás-a-vége hangulata, az meg tényleg továbbra is érthetetlen, hogy miért egy csaj (O’Connor) adta elő a fiús szemszögből énekelt Mothert.
A következő szólólemez 1992 őszén érkezett, Amused To Death címmel, és amíg öt évvel korábban a rádió volt a főszereplő, úgy Waters most a televíziót vette sorra mint fontos médiumot. Ahogy azt tőle megszokhattuk, voltak aktuálpolitikai utalások, elsősorban az Öböl-háború és a Tienanman téri vérengzés témájában. A szólógitárosi feladatokat Clapton után egy újabb Yardbird, Jeff Beck látta el, de rajta kívül még rengeteg vendégzenész bukkant fel, akik közül a leghíresebb az Eagles dobos-énekese, Don Henley volt. Állítólag a Red Hot Chili Peppers örökmozgó basszusgitárosa, Flea is játszott az egyik dalban, de az ő közreműködése végül nem került fel az albumra. Az Amused To Death a művész eddigi legsikeresebb és legjobb kritikai fogadtatásban részesült lemeze lett, a korábbi fiaskók következtében viszont nem követte turné. „Ha ráírnám, hogy Pink Floyd, milliókat adnék el belőle, és akkor lehetne turné”, nyilatkozta dühösen Waters, és aztán hat évre teljesen eltűnt a nyilvánosság elől.
„Are these the people that we should bomb?”
1998-ben jöttek az első életjelek: Waters feldolgozta a Knocking On Heaven’s Door című Bob Dylan klasszikust egy kis izraeli filmhez, és még ugyanebben az évben felbukkant Az óceánjáró zongorista soundtrackjén is, ahol a Lost Boys Calling című dalt adta elő Ennio Morricone és Eddie Van Halen oldalán.

Az ugyanebben az évben megjelentetett szólóválogatásán is jött egy új dal, a Flickering Flame, melyet további kettő (To Kill The Child, Leaving Beirut) követett 2004-ben, de albumról továbbra sem érkezett hír. 2005-ben kiadta a több mint másfél évtizede készülő operáját (Ça Ira), és ugyanebben az évben megtörtént a lehetetlen: 1981 óta először fellépett Gilmourral, Masonnel (aki már vendégeskedett Waters-nél egy koncerten pár évvel korábban) és Wrighttal a monstre Live8 eseményen, ahol a klasszikus felállású Floyd négy dalt is előadott. A pletykák arról szóltak, hogy Waters el tudna képzelni akár egy komplett közös turnét is, Gilmour viszont nem élvezte a próbákat, így végül elmaradt a folytatás. 2007-ben még újrázhattak volna a Syd Barrett halála után rendezett emlékkoncerten, de ott a Floyd nélküle lépett fel, illetve Waters is ott volt, de külön koncertet adott.
Waters ebben az évben legyártott egy újabb filmzenedalt (Hello I Love You), és ugyancsak 2007-ben sodorta őt az élet újra Magyarországra: ezúttal már a Papp László Arénában lépett fel, és adta elő a főleg a Dark Side Of The Moonra épülő műsorát. Az igazán monumentális vállalkozás aztán 2010-ben indult be, a Wall turné formájában. Ismét láthattuk őt az Arénában, valamint a Puskás Stadionban is, márpedig annak idején a művész megfogadta, hogy soha többet nem lép fel futballpályákon. Viszont valahol biztosan élvezte, hogy a nyolcvanas évekbeli szerencsétlenkedések óta a saját nevén is immáron hatalmas tömegeket tud megszólítani; persze ehhez kellett az is, hogy a Pink Floyd a kilencvenes évek közepén abbahagyja a koncertezést. A Wall turnéról még mozifilm is készült, melyben a megrendült Waters ellátogatott nagyapja és édesapja sírjaihoz Franciaországban, illetve Olaszországban. A turné londoni állomásán Gilmour elénekelte/-gitározta a Comfortably Numb-ot, és a koncert végén Mason oldalán még az Outside The Wallba is besegített (így hálálta meg Waters-nek azt, hogy nem sokkal korábban fellépett vele egy jótékonysági koncerten).
„This is the room where they make the explosives”
Waters 2014-ben írt egy dalt Marianne Faithfullnak, aztán némi csönd következett, de ennek szimplán az volt az oka, hogy végre nekiállt elkészíteni a negyedik szólólemezét, mely a napokban jelent meg Is This The Life We Really Want címmel. Az album eredetileg rádiós színdarabnak indult, de aztán az elsősorban a Radiohead mellől ismert sztárproducer Nigel Godrich rábeszélte a veterán rockert, hogy csináljanak ebből egy komplett lemezt. A 25 éves csendet megtörő alkotás leginkább a Floyd ’75 és ’83 közötti korszakára reflektál, legalábbis zeneileg – a Wish You Were Here, az Animals, a Wall és a Final Cut egyaránt visszaköszön. Tulajdonképpen az ember sajnálja is, hogy Waters egy negyedszázadon keresztül nem adott ki lemezt, ugyanis kiváló formában van dalszerzőként: a Have A Cigart és a Dogs-ot egyesítő Smell The Roses az immáron 50 éves diszkográfia egyik legjobban sikerült dala. De szintén remek a Bowie-féle Five Years dobtémáját pimaszul nyúló The Last Refugee, a nem zavaróan disszonáns zongoratémát magáénak tudó Wait For Her, a Don’t Leave Me Now-ból merítő Bird In A Gale vagy a Welcome To The Machine utódjának tekinthető és a „Wish you were here in Guantanamo Bay” sort is tartalmazó Picture That.
Nagy meglepetések nincsenek (ahogy maga Waters fogalmazott, ő Bob Dylannel ellentétben biztos nem fog szvinglemezt csinálni), megkapjuk a védjegyszerű hangeffekteket, a rá ugyancsak jellemző felsorolós dalszövegeket, valamint a hangsúlyos aktuálpolitikai mondanivalót (Trump, Brexit, Le Pen, menekültválság, stb.). Az immáron 73 éves művész továbbra sem fér a bőrébe – mint közismert, rengeteget bírálja Izraelt a palesztinok elnyomásáért, és a napokban pont Thom Yorke-kal akaszkodott össze a témában, illetve konkrétan azért, mert a Radiohead hamarosan Tel-Avivban fog fellépni. Szóval az öreg Waters maradt a régi, amit mindenki ítéljen meg a saját vérmérséklete szerint, az viszont igencsak örömteli, hogy ilyen hosszú idő után ismét van új lemeze, ráadásul nem is akármilyen. A jelenleg Amerikában zajló Us + Them turné meg egyszer biztos elér majd Európába, és remélhetőleg Budapestre is.


