
Mikor a művész parodizál
Amikor már azt hiszed, mindent láttál a zombifilmes kategóriában, jön egy szerzői filmes rendező és megmutatja, hogy ez a műfaj korántsem kell, hogy feltétlenül a zombikról szóljon. Elég az, ha magunk mögött tudunk egy több évtizedes rendezői munkásságot és beválogatjuk a filmünkbe a legnívósabb színészeket és az ezekre adott reflektálások összességével egy valódi film látszatát keltjük. Ez akár kínosnak ható öncélú fricska is lehetne, ha nem Jim Jarmuschról lenne szó.


A harmadik meglepő és pozitív elem a filmes önreflexió. Egyfolytában megerősítést kapunk a szereplőktől, hogy ez bizony egy film, bár a negyedik falat nem döntik le, nem néznek ki ránk, nézőkre, viszont szóban rendszeresen kapunk kikacsintást a főcímdalra és a forgatókönyvre is. Ezáltal ez nem csupán egy paródia, de egy önvallomás is Jarmuschtól, ami kicsit arról próbál meg vallani, hogy ő bár nem szerette volna ezt a filmet elkészíteni, a korszak elvárásainak sajnos meg kell felelni.
Ennek a remek társadalomkritikának akár ütős kicsengése is lehetett volna (és a legtöbb ötlet tényleg zseniális, ami elsősorban a rengeteg A kategóriás színésznek köszönhető), viszont kicsit érződik rajta az erőltetett vígjátéki attitűd. Jarmusch humora mindig is az iróniában és a szarkazmusban rejlett, viszont itt, hogy mindent annyira egyértelműen próbál meg ábrázolni, sajnos az egyébként remek alapanyagból kivette a lényeget – saját szerzőiségének védjegyét. A maga nemében így igazán élvezetes film, de főleg azok fogják élvezni előítéletek nélkül, akik ismerik Jarmusch eddigi munkásságát, így egy elég rétegfilmet láthatunk. Akármennyire is egy műfaji filmnek álcázza magát, nem más ez, mint egy kritikus önvallomás ez a világra, saját magára a mai elvárásokkal szemben és kedvenc színészei halhatatlanságára.


