
Házasság, és ami mögötte van
Mindig is jobban szerettem a szerzői filmeket a rideg, hollywoodi sorozatgyártásoknál. Azokat a szerzői filmeket, amik tapasztalat-alapúak, tehát bátran merítenek alkotójuk életéből. Elbeszélésmódjukban a szerzői szubjektivitás a világ észlelhetőségének legfőbb eszközévé magasztosul, ezernyi új ablakot nyitva a valóságra. Általában ezek a filmek a legigazabbak. Még ha eszköztárukban nem is realisták, de pontosan a szubjektíven megélt valóság-érzékelésük vezeti el a nézőt a tulajdonképpeni belső objektivitáshoz.
A Házassági történettel pedig a többek közt a Frances Ha és a Tintahal és a Bálna című mozikat is jegyző Noah Baumbach alighanem kimaxolja a szerzői film fogalmát. A rendező saját válásának történetét mutatja be Scarlett Johnasson és a még mindig megmagyarázhatatlanul vonzó Adam Driver főszereplésével.
Driver finom, ámde erőteljes játékkal rukkol elő, a Paterson óta a legérettebb alakítását nyújtva. Karaktere, a sikert-sikerre halmozó színházi rendező, élete során először szembesül azzal, hogy az őt körülvevő emberek nemcsak életének tetszés szerint mozgatható kellékei, hanem ízig-vérig emberi lények. Pedig a férfi nem egy rossz, vagy önző ember, pusztán olyannyira alárendelte magát a művészetének, hogy kizárólag annak vonatkozásában látja saját és szerettei életét.

Kettejük drámájában szociometrikus viszonyrendszerek és bensőséges emberi kapcsolatok jelennek meg, amiket azonban a felismerhetetlenségig eltorzít az egyén helyett általános csoportdefiníciókban gondolkodó társadalom stigmatikus bírálata. Ez például a kaliforniai törekvő ügyvédnő karakterében jelenik meg, aki a legártalmatlanabb dologban is egy világméretű soviniszta konspiráció nyomaira bukkan. Persze a férfiakat sem kell félteni, élükön a tipikusan sikamlós ügyvéd karakterével, aki bármire képes szakmai előrejutásának érdekében. Ezek az alakok és a személyükben megjelenő társadalmi jelenségek azok, amik valójában ellehetetlenítik Charlie és Nicole boldogulását, elvakult anyagiasságuk eszközévé aljasítva érzelmeiket.

Charlie és Nicole végül azonban sikeresen felülemelkedik mindezen, a társadalom előre-gyártott boldogság definíciójától függetlenül megélve érzelmeiket. Olyan kapcsolat jön köztük létre, ami noha nem illeszthető a társadalom általánosan deklarált viszonymeghatározásainak egyikébe sem, azonban kettejük számára személyes kiteljesülést hoz.
Köztes, életszerű végkifejlet ez, olyan lezárás, amit egy ilyen érett és igaz mozitól mindvégig elvárható. Mert a Házassági történet egy igaz film. Egyszerűen csak igaz. Nincs rá ennél jobb szó. Egy gyengéd és érzelmes, életszerűen humoros dráma, a Mielőtt éjfélt üt az óra óta a legfelkavaróbb veszekedős jelenettel.
Ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy a Házassági történet egy kimért tempójú, közönség-specifikus alkotás. Tipikusan olyan film, amit a kritikusok az egekig magasztalnak, azonban a nagyérdemű többsége feltehetően egy hónap múlva már nem is emlékszik majd rá. Mégis, tetten érhetőek benne azok az apró, bensőséges rezzenések, amik a filmet filmmé és az életet életté teszik. Annak minden szépségével és fájdalmával együtt.


