
Amennyiben elgondolkodtató és szívbemarkolóan nehéz témájú sorozatot keresel a 2020-as felhozatalból, akkor az Apple TV 8 részes miniszériája a Jacob védelmében ideális választás. William Landay 2012-ben publikált nagysikerű regényéből a forgatókönyvet Mark Bomback jegyezte, míg a rendezői székben Morten Tyldum (Kódjátszma, Utazók, Fejvadászok) foglalt helyet. Az eredmény felkavaró lesz.
A jelenben kezdünk egy vádesküdtszéki tárgyalással, ahol Andynak korábbi kollégája és egyben haragosának, Neal Loguidice ügyvédnek kell vallania az elmúlt év megpróbáltatásairól. A tárgyalótermi vallomások és részletek felidézéséből rajzolódnak ki az elmúlt 10 hónap eseményei, amik magukba foglalják a teljes család széthullását, a nyomozást és Jacob Barber ártatlanságának vagy bűnösségének kérdéskörét is.
A félidőben már kezd kirajzolódni, hogy a hangsúly nem feltétlenül rajta, hanem sokkal inkább azokon a morális kérdéseken van, melyek menet közben felmerülhetnek a nézőben: Meddig mehet el egy szülő a gyermeke védelméért? Mennyire ismeri a saját gyermekét? Milyen hatása lehet a médiának és a social media felületeknek egy ilyen ügyben? Ha gyilkossággal elítélnek egy gyereket, hol kezdődik a szülők felelőssége? Ha gyilkosság alól felmentenek egy gyereket, akkor újra visszakaphatja a régi életét? 
A bírósági jelenetek szolgáltatják a legizgalmasabb pillanatokat, ahol a védelem képviseletében Joanna Klein (Cherry Jones), míg a vád részéről a körzeti államügyész-helyettes, Neal Logiudice (Pablo Schreiber) szüntelenül dobálják oda-vissza egymásnak a labdát, próbálva meggyőzni az esküdtszéket a saját igazukról. Habár Neal-nek jutott a „címeres rohadék” szerepe, azért a visszatekintésekből kiderül, hogy a szakma csínját tulajdonképpen pont Andy Barber mellett tanulta el, kivel a kezdeti jó viszony munkahelyi rivalizálásba csapott át.
Fontos karakter még Andy édesapja, Billy Barber (a mindig hibátlan J.K. Simmons), aki éppen gyilkosság miatt börtönben ül, és kivel minden kapcsolatot megszakított, egészen a „gyilkos gén” vizsgálatáig. A „gyilkos gén” egy olyan DNS vizsgálat, ami ha családon belül valakiben kimutatható, akkor egy bírósági tárgyaláson akár enyhítő körülményként is szolgálhat és onnantól kezdve előre megfontolt gyilkosság helyett, sima emberölés vádjával élhetnek. 
Végül pedig itt van nekünk Jaeden Martell, ki játszi könnyedséggel hozza a zárkózott, magának való, de belső feszültséggel teli Jacobot. Ugyan végig kitart az ártatlansága mellett, mégis számos esetben könnyelműen és nemtörődöm módon viselkedik, ami gyanút kelt a nézőben. Tényleg ártatlan vagy pedig csendes gyilkos, kit sosem fogunk tombolni látni, de ettől még erőszaktevő lehet?
A sorozat képi világa szintén említést érdemel, a színvilága tökéleten passzol a történet komorságához, az arcokra helyezett állandó fókusz még őszintébben tükrözi vissza a karakterek őrlődő lelkivilágát.
És, hogy bűnös-e Jacob? Nos, az ezzel kapcsolatos elméletet mindenki felállíthatja a megtekintés után, mert garantáltan elgondolkodtató. Noha vannak hiányosságai, lassúsága és nehezen emészthetősége nem mindenkinek való, ám alapvetően mindenképpen az idei felhozatal egyik kiemelkedő darabja. Összehasonlításképpen érdemes elolvasni William Landay könyvét is, de úgy gondolom a sorozat önállóan is megállja a helyét.


