
Jóslatok a Szilícium-völgyből
„Üdvözlet az egyformaság korából, a magányosság korából, a Nagy Testvér korából, a duplagondol korából” (George Orwell)
Azt hiszem, a XXI. század pestise a magány. Van egy hátborzongató kép Goya fekete festmények korszakából, a Szaturnusz felfalja gyermekét, melyet egy római mítosz ihletett: az Isten egyszer azt a jóslatot kapta, hogy hatalmát egyik gyermeke dönti majd meg, ezért sorra felfalta őket, nehogy valóra váljon a jövendölés. Szaturnusz most a Szilícium-völgyből figyel, követ, manipulál és nagyon éhes.
A tudat, hogy megteremtettük azt a világot, amelyben a technika ellenünk fordulva falja fel az embert, számomra mindennél ijesztőbb. Nincs kontrollunk felette, nincs B-verziónk. A közösségi oldalak lassan ölő mérgek, mindennapi pirulák, melyek iszonyú pusztítást végeznek a tudatban. Észrevétlen fosztanak meg a szabad akaratunktól, a méltóságunktól, az önálló gondolatainktól, a szabadidőnktől, hogy végül vegetatív státuszba a tudatunk lakatlan szigetére száműzve egy magányos, kétségek nélküli, és mentálisan sérült, korcs (de)generációt termeljen ki.
Jeff Orlowski dokumentumfilmjében, A Társadalmi dilemmában nem a sokat emlegetett brit tudósok, hanem egykori társalapítók, szoftverfejlesztők, platformvezetők vallják be félelmeiket sötét jövőképet jósolva az emberiségnek. Olyan dolgok megvalósításában vállaltak cinkosságot, amelyek bűncselekménynek is minősülhetnének, ők azok, akik cinkelt lapokkal játszva emberek millióinak életét programokba írva változtatták meg.

Tristan Harris, a Google volt design-etikai szakértője gyönyörűen levezeti, miként manipulálhatja 50 tervező kétmilliárd ember gondolatait, döntéseit, mert a Szilícium-völgy már nem pusztán termékekkel, a felhasználókkal kereskedik.


A doku egy átlagos család modelljén át mutatja be a közösségi oldalak okozta elszigetelődést, az érdektelenné válást, a függőség mértékét és az elvonási tüneteket. Mindent képes zárójelbe tenni: az egykori hobbinkat, az adott szavunkat, a hús-vér emberi kapcsolatainkat, a családunkat.
Facebook, Twitter, Instagram, a távoli rokonok, velük töltjük az ünnepeket, mindenhová elkísérnek, velük kelünk és fekszünk.
„Elolvasta a sakkfeladványt és kirakta a bábukat. Furfangos végjáték volt, két lóval. ‘Fehér kezd, és két lépésben mattot ad.’ Winston felnézett Nagy Testvér képmására. Fehér mindig mattot ad, gondolta valami homályos, misztikus érzéssel. […] Mióta a világ áll, egyetlen sakkfeladványban sem nyert a fekete.”
Az alkotók szerint még nem késő, még van remény egy etikus megoldásra, egy humánusabb hozzáállásra. Milyen amerikai, felállva tapsolós végszó! Lehet, hogy így van, a film egész ideje alatt mégis érezhető a feszültség, az elkerülhetetlen pusztulás. A hitelességükben kételkedem, mert az az érzésem, ők sem hisznek igazán abban, hogy a folyamat akár megállítható, akár lelassítható, vagy visszafordítható lehet. Abban sem vagyok biztos, hogy mindent elmondtak, amit tudnunk kell. Lehet, hogy borúlóátóbb vagyok a kelleténél, de el kell fogadnunk a tényt, hogy a technológiai szingularitás korának az ember jelenleg csak statisztája, de végül a vesztese lesz.


