
God Bless America!
A Netflix 2013-ban saját gyártású sorozataival vonzotta magához a sorozatdarálókat is. Az első alkotásai közt olyan alapdarabokat találunk, mint a Kártyavár (House of Cards), Az ítélet: család (Arrested Development), vagy a Narancs az új fekete (Orange is the New Black). Ez utóbbi sikere Amerikában máig töretlen, hazánkban viszont méltatlanul kevés hírverést kapott. Ennek oka talán, hogy főleg olyan tabukat döntöget, amely az Államokban napi szinten érzékelhető igazán. Ilyen a Black Lives Matter, vagy a Trump-éra bevándorlók elleni politikája.

A főcímben 52 valóban elítélt bűnöző arcát láthatjuk, köztük az írónő, Piper Kermanét is (aki kíváncsi rá, övé a 47. arc).
„Az embernek figyelnie kell, nehogy elhiggye, hogy ő azonos azzal, akivel a büntetés-végrehajtás rendszere – a személyzet, a szabályzat, sőt, a többi rab – azonosítja őt. Mert ez csak a róla készült legrosszabb portré!” -Piper Kerman-
A történet gerincét a kézműves szappanok buborékában élő, kifinomult stílusú, művelt, kissé sznob, elkényeztetett, szőke, bájos arcú Piper Chapman önkéntes börtönbe vonulásának és ott töltött hónapjainak eseményei adják. Talán nem spoilerezem a sztorit, ha annyit elárulok, hogy teszi mindezt önként, egy évekkel korábbi botlása miatt vezekelve, ráadásul az esküvője előtt állva. Akárcsak később a többi szereplőnél, nála is visszaemlékezések apró darabjai adják a képletét annak, hogy kit miért is vágtak sittre. A mellékszereplőkre sokszor indokolatlanul sok időt szántak, gondolhatnánk, de ahogy mélyülnek az események, rájövünk, hogy nem véletlen tették. 


Az utolsó három évad (egy bizonyos esemény miatt) helyszínt vált és egy másik, szigorúbb börtönben játszódik tovább, amihez képest mondhatni, az előző nyári tábor volt csupán. Itt már kicsit komolyabb arcokat is behoznak, testvér-, és gyerekgyilkosok, pszichiátriai esetek, mentálisan haldokló, ön- és közveszélyes bűnözők fokozzák az egyre jobban érezhető feszültséget. Aggodalomra nincs ok, mert ugye rossz pénz nem vész el, hamar összeáll a régi banda is, s az utolsó évad pontot tesz minden egyes karakter történetének a végére. De hogy kinek milyen sorsot szántak az alkotók, meglepetések és megdöbbenések közt arra is fény derül.
Mindent összevetve, a sorozat úgy szippantja be a nézőt, mint a benne szereplő junkiek az anyagot. Sajátos humor mögé bújtatott társadalmi tabló a nagy amerikai álom rostáján fennakadt áldozatokról.
Fontosabb díjak:
Screen Actors Guild-díj- Legjobbszereplőgárda vígjáték kategóriában (2015, 2016, 2017)
Primetime Emmy-díj-Legjobb női mellékszereplő-drámai tévésorozat kategóriában (2015), Uzo Aduba
Satellite Award – Legjobb színésznő – zenés vagy vígjátéksorozat kategóriában (2014, 2016, 2017), Taylor Schilling
Satellite Award – Legjobb zenés vagy vígjátéksorozat kategóriában (2014), Netflix
Critics’ Choice Television Award for Best Comedy Series (2014)
People’s Choice Award for the Comedy Show of the Year (2018)
People’s Choice Award for Favorite Premium Drama Series (2017)
People’s Choice Awards kedvenc streamelhető sorozat kategóriában (2014, 2016)


