
Szelíd lakóautósok
Modern western roadmovie a naplementében: Frances McDormand a Fargo és a Három óriásplakát Ebbing határában után újra beleveti magát a vidéki Amerika kevésbé ismert világába. Most azonban nem bűnözők, hanem önmaga és saját lelki békéje nyomában jár…
„Nem hajléktalan… háztalan!” – erősködik Fern (a remek Frances McDormand félúton harmadik akadémiai díja felé), aki férje után most minden vagyonát is elveszítve a nevadai Empire-ből elindul, hogy csatlakozzon az amerikai nomádok népes és szabad táborához. Ezek a nagyjából nyugdíjaskorú, a városi életbe és a kérlelhetetlen kapitalizmusba belefáradt modernkori pionírok, férfiak és nők önként-kényszerből vállalva lakóautóikkal járják az utakat, hogy itt-ott némi időre megállva munkát vállaljanak. Majd továbbguruljanak.

Chloé Zhao neve pár évvel ezelőttig még nem túl sokat mondhatott a nagyérdeműnek, hiszen a kínai születésű alkotó egy jó darabig csak rövidfilmeket készített. Első, független, kritikai sikereket elért moziját, a Songs My Brother Taught Me-t 2015-ben rendezte, amit két évvel később a szintén nagyra értékelt A rodeós követett, majd tavaly (idén) érkezett A nomádok földje, ami aztán végigtarolta a földgolyó fesztiváljait – átlépte a 200-as díjhatárt – és a legjobb drámai film és rendező Golden Globe-ja után végül 3 Oscart nyert el (legjobb film, rendező, színésznő kategóriában).

Bár a sztori regény eredetin alapul, mégis mintha egy dokumentumfilmet látnánk: esti tüzekkel, nagy beszélgetésekkel, önvallomásokkal, apró, szétszabdalt élettörténetekkel, napi problémákkal, hiteles, porízű életbölcsességekkel amelyek sokszor nem valódi színészek, hanem valódi nomádok és helyi lakosok szájából hangzanak el. Ezt a hangulatot remekül szolgálják Joshua James Richards hangulatos, naplementés-napfelkeltés képei és kamerakezelése, nem is beszélve Ludovico Einaudi (Életrevalók) akár ezerszer is újrahallgatható dallamairól.
Chloé Zhao neve most már közismert lesz, Marvelék gyorsan le is csaptak rá és ha minden jól megy, akkor idén novemberben megtudhatjuk, hogy apró, értékes mozik után hogyan teljesít az Örökkévalók rendezői székében. És reméljük, hogy sem a hollywoodi píszí, sem pedig a látványos szuperhős univerzum nem szippantja be! Az Oscar után kiderül…


