
„A nép én vagyok”
A tavalyi BLM (Black Lives Matter) demonstrációkon felbuzdulva Hollywood próbál felzárkózni az afroamerikai emancipációs fókuszú filmek gyártásában. A téma kapcsán a díjszezonra több címet is kaptunk. A művek többsége az 1960-as évekbe kalauzol minket, amikor a Fekete Párduc Párt javában tevékenykedett közössége jogainak erősítéséért. Az ellentmondásos szervezet egyik emblematikus alakjáról, Fred Hamptonról készült Júdás és a Fekete Messiás sarkításoktól ugyan nem mentes, mégis rendkívül hiteles alkotás. Száraz tényközlése miatt nem lesz közönségkedvenc, cserébe elgondolkodtat minket a múlt és a jelen közötti párhuzamokról.

Szerencsére a végeredmény nem emeli piedesztálra hősét, Daniel Kaluuya érzéki alakításával egy emberi karaktert alkotott, aki kész meghalni az általa képviselt értékekért és népéért, ugyanakkor kedvese, Deborah (Dominique Fishback) boldogulása is fontos marad a számára. Ez a dilemma pedig további drámaisággal fűszerezi románcukat. A mozgalmár karizmatikus személyiségét grandiózus monológjaival mélyítik, beszédjeit hallgatva akaratlanul is feltámad bennünk a forradalmi szellem, s szinte együtt kántálunk a vásznon kiáltozó tömeggel. Megértjük, hogy ez az ember hogyan volt képes egyesíteni a chicagói kisebbségjogi mozgalmakat egy Szivárvány Koalícióba, ezzel potenciális veszélyforrást teremtve a hatóságoknak.
Rajtuk kívül Jesse Plemons Mitchell ügynöke kap árnyaltabb figurát, amint szembesül főnöke, J. Edgar Hoover (Martin Sheen) kegyetlen módszereivel. Megkérdőjelezi az FBI-igazgató döntéseit, ugyanakkor az állását és a kislányát féltő családapának muszáj végrehajtania felettese parancsait. A kevés képernyőideje ellenére is emlékezetes mellékszereplővé válik Plemons kiemelkedő színészi kvalitásainak köszönhetően. A mozi ugyan elég rossz színben tünteti fel a szövetségieket, de arról sem szabad megfeledkezni, hogy a Fekete Párduc Párt karitatív kezdeményezései (pl. gyermekétkeztetés) és az afroamerikai lakosságért tett cselekedetei mellett egy szélsőbaloldali fegyveres csoportosulás, melynek megítélése még a fekete közösségen belül sem volt egyértelmű. Ennek tudatában máris érthetőbbé válik a hatóságok aggodalma, ám a film az előbbi információk ignorálásával kissé egyoldalúvá teszi saját perspektíváját.
A stáblista alatt felcsendülő buzdító melódia pedig olyan reményteli, hogy már-már elkezdünk hinni a romlott igazságszolgáltatási rendszer javíthatóságában. A letaglózó képsorok feledtetik velünk az elnyújtott játékidőt, mivel az események egyre érdekesebbé válnak az idő előrehaladtával. A csúcsponton a maffialeszámolást idéző vérengzés pedig nem csak betetőzi az eddigieket, hanem még ijesztő színezetet is kap annak tudatában, hogy mindez valóban így zajlott le. A néző elképedten konstatálja, hogy 52 évvel ezelőtt még ilyeneket tehettek a rendőrök abban az Egyesült Államokban, amely mára az emberi jogok tiszteletben tartásának fő szószólójává vált.
Shaka King rendezése egy rendkívül izgalmas alapszituáció, nem annyira emlékezetes feldolgozása, ami néhol döcögős, ellenben színészei és megragadó cselekménye miatt mégis dicséretre érdemes. Ez az életrajzi dráma nem próbálja újra értelmezni műfaját, de olyan témát boncolgat, ami ma rendkívül aktuális. A legkiábrándítóbb, hogy napjainkban ismét azok az indulatok vannak feltörőben, amik már fél évszázaddal ezelőtt is jelen voltak. A kérdés csak az, lehet-e változtatni a generációkon át öröklődő ellenségeskedésen egy olyan országban, melynek polgárai még mindig nem képesek leküzdeni saját démonjaikat (vagy nem is akarják).


