Helyzetjelentés egy kurta-furcsa díjszezon 2021-es Oscar-esélyeiről


1934: ekkor volt utoljára olyan, hogy az Oscaron mindenféle trükközés nélkül, előre számolhatóan két év terméséből is indulhattak, akkor az 1932/33-as mozik. De olyan még nem volt, hogy az aktuális átadóval azonos évben kijött alkotások is becsúszhattak, hisz a kéthónapos szezontolás 2020-at is „14 hónaposra” nyújtotta. Ebben a covidos időben ez és a virtualitás is elég fura, de a meglévő mezőny esélytarolgatásában már minden a megszokott – lássuk hát, hogy állunk!

Míg tavaly összesűrítették év elején a díjszezont, idén elég szellősen vagyunk, hisz még mindig maradt hátra pár kritikusi győzteslista, bár ha azt képzeljük, hogy most január kétharmadánál vagyunk, akkor tulajdonképp nagyjából stimmel minden, csupán 2021 első két hónapjából is jöhettek címek. De ez sem igazán nagy dolog, elvégre széles bemutatót vírusmentes évben is sok minden csak januárban kap, most meg valójában a 2020-ban moziba szánt termés egy része jött ki VOD/streaming által, csak hivatalosan 2021-esként.A jelenlegi tervek szerint a gála legalább jobban hasonlítani fog önmagára: a vörös szőnyegről még nincs döntés, a teremben kevesebben lesznek és egy másodlagos helyszín is bejött a képbe. Az mindenesetre biztató, hogy Kaliforniában megnyitottak a mozik, szóval az elképzelések nem tűnnek kivitelezhetetlennek. Sokakban felmerült, hogy a szegényes 2020 mégis milyen mezőnyt tud összehozni. Elég nagyot! Akkora filmszám, mint ami mostanra nevezhetőre sikeredett, a 60-as/70-es évek fordulóján volt utoljára jellemző. Ez legfőképp két dolog miatt alakult így: a lazább forgalmazási szabályok és a minden idők legtöbb indulóját hozó nemzetközi kategória, ahol több ország is először szerepelt a 90 fölötti listán.

A cikk további része viszont innen már a megszokott mederben zajlik: a puszta számok és statisztikák magasról tesznek a körülményekre, ugyanúgy abból dolgoznak, ami van. Hiába maradt el a Cannes-i filmfesztivál, hiába nem tartották meg az őszi szezonnyitó Hollywood Film Awards-ot, hiába pakolgattak megszokott évadközi helyükről pár eseményt, érdemben nem lett belőlük kevesebb. Így pedig a filmek se sínylették meg a lehetőségeket. A lentiek nem kevesebb, mint 90 lista/átadó alapján rajzolódtak ki, de az Oscarral együtt még mindig hátra van 40 dolog, ami erősen befolyásolhatja 1 hónap alatt az esélyeket. De erre majd még visszatérünk a végén, ha átfutottuk a kategóriákat.

A 2021-es Oscar-jelöltek listája, lehet női rendezőé majd a szobrocska

Fülsüketítő dominanciák

Járványtól függetlenül érvénybelépő újítás lett idén, hogy a két korábbi hangkategóriát, a hangkeverést és a hangvágást összevonta az Akadémia. A szakmában ez okozott némi ellenszenvet, de tény, hogy az ő saját díjaikon kívül olyan túl sokan eleve nem tettek különbséget, legyen az a szezon során bárhol. Noha a gálán az utóbbi években megtettek mindent, hogy ábrázolják és érzékeltessék a különbségeket, az igyekezet végleg elhalt. Kissé csalódás viszont, hogy az így „felszabadult” helyre nem jött új kategória, hiába hiányzik vérzően a castingos vagy a kaszkadőr, de legalább közönségfilmes betli se sült ki belőle.

A metál csendje – kritika

Korábban ezen cikkekben se lehetett igazán különbséget tenni a hangokban, hisz alig volt kettészedve itt-ott (idén is csak 3-szor eddig). A matek meg mindig úgy zajlott, hogy vagy a vezető nyeri mindkettőt, vagy 2-3 esélyes osztozik a szobrokon. Idén egyszerűsödött, de akkor is elég egyértelmű volna, ha nem lenne összevonva. Az ismertebb címek közül kapott itt a Ma Rainey – A blues nagyasszonya, a Tenet és a Láthatatlan ember is 1-1 díjat, a The United States vs. Billie Holiday pedig duplázott – de az volt az egyik hely, ahol maradt külön a két hang, onnan húzta be mindkettőt. És akkor ott van a Sound of Metal, ami a maga 10 győzelmével toronymagasan kiemelkedik, ráadásul az egyetlen, ami nyert már és jelölték. A Lelki ismeretek (ami sanszosan ezért nem zár majd 100%-os mérleggel), a Mank, a Kapitány küldetése és a Greyhound csatahajó az esélytelenek nyugalmával várhatják az átadót.

Ezzel pedig át is térhetünk a filmzenékre, ott már nagyobb a szórás díjazottak tekintetében, de a fölény elég nyomasztó itt is. Viszont még mielőtt erre kitérnénk, mindenképp meg kell emlékezni arról, hogy Keresztes Gábor neve is előkerült az év során egyszer, így bár Oscarra nem jutott el a Felkészülés meghatározhatatlan ideig tartó együttlétre, legalább az összesítő filmlistára felfért. A zenészeknél már az összes szakmai átadó lement, ami a többihez képest itt kicsit szétszórtabb, noha 2. éve próbálják egyszerűsíteni, még így is sokfelé mentek a hasonló erejű elismerések. Az Oscaron kívül esettek közül a szakma többek közt szerette John Powellt (A vadon hívó szava – 1), Hans Zimmert (Wonder Woman 1984 – 1), Christopher Willis-t (David Copperfield rendkívüli élete – 1) és Benjamin Wallfisch-t, aki A láthatatlan emberrel két sikert is elkönyvelt. A jelöltek közül a legnagyobb hiányzó egyértelműen Ludwig Göransson, aki a Tenetért meglepően keveset szerepelt, mindössze 4 alkalommal került elő neve (az egyik szakmai volt).

A jelölteket magukat könnyebb lesz letudni: mindenki ünnepelhetett legalább egyszer már a nevét látva valahol, Terence Blanchard (Az 5 bajtárs) és James Newton Howard (A kapitány küldetése) itt meg is álltak, de utóbbi azt a szakmától kapta. Emile Mosseri is kapott, meg még mellé 2 másikat, így ő van a Renzor-Ross duó mögött. A duó mögött, akik a Mankért kétszer, a Lelki ismeretekért pedig… 30-szor nyertek az elmúlt hónapokban. Ezért szorult háttérbe a Tenet, ami összesítve még mindig 2., csupán nominációra nem futotta az Akadémiától.

A füleknek számító kategóriákban ott vannak még a betétdalok, ahol viszont nincs semmi meglepetés. Az Oscarig nem jutó ismertebb címek között két folytatás muzsikája lapul, a Boraté és a Trolloké (1-1 díj), de az 5 jelölt lényegében mind a helyén van. Bár a Negyvenéves változat is kimaradt, akárcsak annak, a Chicagói 7-ek tárgyalásának és a Judas & the Black Messiah-nak is 1-1 szelet jutott a szezon eddigi tortájából. Van egy kiemelkedő számunk, a „Speak Now” a One Night in Miamiból, ami 10-szer került már elő, de ez még nincs teljesen lefutva. Az Előttem az élet a Golden Globe-bal (+3), az Euróvíziós Dalfesztivál pedig az egyetlen szakmai díjjal (+2) a zsebében üldözi az élmenőt. Ez nagyjából nyitott is marad innentől, nincs hátra komoly befolyásoló, de ha a 10-4-3-as arány még nyílik tovább a Speak Now felé, akkor a lendület az övé lesz. A Grammy meg már a jövő évet vetítette elő a Nincs idő meghalnival, ami Oscaron is az idei várományos lett volna. Csak hát.

Mankiewitz: A forgatókönyv nagyura

Nem, itt nem arról lesz szó, hogy a Mank nagy esélyesként bukta a szkriptjelölést, csupán csak kombináltam következő kategóriáink várományosait. A legegyértelműbb ezek közül a díszlet, ami nagy eséllyel a Mank egyetlen Oscarja lesz: a látványtervezések 31 szereplése közül 23-szor jött ki győztesként, de a maradék 8 se túlzottan jelölttársai között szóródott szét. A Tenet, a Kapitány küldetése és a The Father nem könyvelhetett el itt sikert és a Ma Rainey is csak egyet. További 5 egyszeres díjazott mellett a David Copperfield tudott egyedül duplázni, nem mintha benne lenne az Oscar mezőnyben.

Mank – kritika

Bár a shortlisten még fent volt, a Ragadozó madarak már biztos nem ismétli meg az Öngyilkos osztag smink/maszk sikerét, hisz egyetlen komoly hiányzóként nem került be az ötbe, ugye tavaly bővítették ki a létszámot. Harley Quinn az egyedüli ismertebb győztes errefelé a nomináltakon kívül, de a dicsőség már hiánycikk a jelölést behúzó Emmától, szóval ha úgy vesszük, egyik csajszi ütötte a másikat. Amúgy még abszolút nyitott a verseny, a szakmai átadás után talán okosabbak leszünk. A Mank, a Pinokkió és kissé meglepő módon a Vidéki ballada az amerikai álomról is csak 1-1 diadalt tudhat magáénak. Annál többet a Ma Rainey (4) és a mindenhonnan mellőzött Charlie Kaufman film, a Befejezésen gondolkozom (2) kaptak, szóval bár Viola Davis kilónyi sminkje látványos és matematikailag is a legesélyesebb, az Akadémia szokásait ismerve Glenn Close és a hazudozó mesehős se leírható, utóbbi az ide szokásos nemzetközi jelenlétet is kimeríti.

Ha viszont nyaktól lefele nézzük a karaktereket, akkor egy elég szoros versenybe csöppenünk. A jelmezek között sincs igazán nagy hiányzó, mert a 4 egyszeres győztes egyike se volt különösebben előtérben. Így aztán a jelöltek 60%-a jött szép ovális előzménnyel, azaz 0 korábbi diadallal: a Mank, a Mulanhttps://hetediksor.hu/2020/09/09/mulan-kritika/ és a Pinokkió. A szakmai díjak itt is vízválasztóak lesznek, mert az összes többi alkalmat leosztotta egymás között a Ma Rainey és az Emma, 7-5-ös aránnyal. Mivel ott is egymás ellen indulnak, az ottani győztes lesz a papírforma. És még részben idevágó érdekesség, hogy idén már a dekorálók szakszervezete is díjaz majd, szóval simán elképzelhető, hogy idővel bővülni fog az Oscar is egy ilyennel, bár nem lenne indokolt a „két díszlet” osztály, ha épp most vonták össze a hangokat.

Szemkápráztatás előre-hátra, nomádra

Most, hogy szereplőink beöltöztek és fodrásznál is jártak, sőt már a díszletbe is beálltak, ideje felvenni őket, hogy aztán az utómunka során kivágjunk jeleneteket, amiknek már fölösleges késszé faragni effektjeiket. Jöjjön hát két elég egyértelmű és az egyik legszorosabb kategória. Kezdésnek a vizuális effektusok, ami egy ilyen blockbusterektől nem túlbuzgó év után nem a legtöbbet emlegetett dolog volt a filmvilágban. Öt egyszeri nyertesünk egyike se jelentős film a szezon szempontjából, szóval ezek mindegyike helyettesíthető volt az Oscarra. Ez így is lett, de az igazi sokk már a shortlisttel elénk tárult: A láthatatlan embert ugyanis már arról is lehagyták, holott eleinte épp ennek volt köszönhető egy viszonylag szoros csatározás és az Akadémia is szereti a visszafogottabb CGI használatot, remek példa erre az Ex Machina. Így viszont, hogy nincs a 7 elsőséget szerző rivális a mezőnyben, a Tenet a maga 14-ével szó szerint kihívó nélkül érkezik az Oscarra: a 4 másik jelölt összeadva se mozdul el a 0-áról. Ilyen tekintetben ez a leglefutottabb kategória és az Akadémia itt fogja megköszönni Nolannek a mozik életben tartását célzó törekvéseit, az egyetlen nyári „filmünnepet”.

Hét kategóriát tudtunk érinteni az idei mezőnyt összességében tönkreverő alkotás nélkül, viszont ha most kivesszük a dokfilmeket, akkor a fennmaradó tucat felében elő jön majd és bizony mindenhol esélyesként. Ez pedig nem más, mint A nomádok földje, amely számára jelenleg tök reálisan kinéz a 6/6-os mutató az Oscaron… Kezdésnek vegyük az operatőrök helyzetét: az 54 győztes hirdetésből 33 esetben Joshua James Richards neve lett kiemelve.
A maradék 21 alkalmat 10 cím osztja föl, de ez élből lecsökken 18/9-re, ugyanis egészen a Globe-jelölésekig több (főképp kritikusi) listán a Steve McQueen fémjelezte Kis fejsze antológiasorozat epizódjai, mint filmek kaptak elismeréseket. 16 ilyes sikeréből 9-szer történt ez 5 Oscar kategóriában: 3-3-szor a rendezőnél és az operatőrnél, 1-1-szer pedig a legjobb filmnél, a zenénél és a férfi mellékszereplőnél is. Valahogy csak a Globe bejelentés után kezdték elhagyni, jelenléte egy furcsa szabályokkal operáló szezon egyik érdekessége, hisz különálló egészestés történetei streamingen debütálva eleinte tényleg megfeleltek a kritériumoknak, legalábbis tágabban értelmezve. Végül egy TV-s Globe-ot azért behúzott.

Viszont vissza az operatőrökhöz: a Nomádok földje egyetlen minimális kihívója a Mank lehet, ami azért 7 elismerést csak összekapirgált. Az Oscaron nagy hiányzó Hoyte van Hoytema és a Tenet, hisz erősorrendben ez tanyázik a dobogó alsó fokán 4 „ponttal”. Ki is fújtak a többszöri győztesek, az egyszeriek között pedig feltűnik pár csak itt előugró darab, mint a Saoirse Ronan/Kate Winslet páros kosztümös románca, az Ammonite, vagy a hangulatos 50-es évek sci-fi lenyomatú The Vast of Night. A Láthatatlan ember itt is látható volt nyertesként, ellenben a kategória másik 3 Oscar-jelöltjével.

A vágásnál már sokkal szorosabb a helyzet! Eleve papírforma bagázsunk van, mert bár az Ígéretes fiatal nő díj nélkül evickélt be, azért maga a mozi elég nagy lendülettel jött. Szép lassan hozzászokhatunk már sokat mellőzött címhez is, ráadásul itt mindegyik vagy triplázott, vagy duplázott: a Láthatatlan ember (3), a Tenet (2) és a Befejezésen gondolkozom (2) már törzsvendégek a kihagyottak között, azonban a Mank aligha. A 10 jelöléséből több kategória is akad, ahol eddig nem nyert semmit, a vágásnál 1 azért összejött, ám helyét az Ígéretes fiatal nő elhappolta. A többiek 36 eseményből 26-on osztoznak kettős döntetlenekkel. A Sound of Metal és a The Father 3-3-at vitt el, míg a Nomádok földje és a Chicagó-i 7-ek 10-10-zel állnak az élen. A vágás fontos a legjobb film felé vezető úton és bár Chloé Zhao hátszele erősebb, őt máshol is előveszik majd, így Alan Baumgarten viheti a lepattanót, amivel tudná erősíteni Sorkin alkotásának esélyeit, ha őt magát nem hagyták volna ki a rendezők közül.

A nomádok földje – kritika

Különböző látásmódok és formanyelvek a nagyvilágból

Nem sokkal ezelőtt kizártam a dokfilmek közül a Nomádok földjét, de az animációs és a nemzetközi is hozzácsapható, szóval ebben a blokkban nem ver el senkit. Az eddig népszerű dokumentumfilmek között nagy kiszórás lett, ez mondjuk többször is jellemző volt az elmúlt években, a két legtöbb eddigi díjat gyűjtő alkotás viszont az Oscarért is nagy versenyben maradt: a Time 16-ot, a Kollektíva pedig 11-et (köztük egy szakmait) zsebelt be, de utóbbinak két idegennyelvűként elért babér is termett. A nagy hiányzók a szezon elejét lesöprő Dick Johnson halálai (10 díj), a Boys State (6) és az All In: The Fight for Democracy (5), de duplázott még a The Dissident és a The Painter and the Thief is. A jelöltek közül a Crip Camp (szakmaival) és a Tanítom, a polip is feliratkozott 1-1 alkalommal a dicsőséglistára. További 17 doksi, köztük egy az idegennyelvűek között ért el hasonlót, míg az utolsó Oscar nomináltunk, a The Mole Agent csak a zenéje kapcsán került elő, egyszer. A 17-ből pár a műfaj iránt annyira nem érdeklődök figyelmét is felkeltheti: az Élet a bolygónkon Attenborough miatt itthon is nagyot ment, de akad a listán Showgirls werk (You Don’t Nomi), zenés (Beastie Boys Story) vagy a női kaszkadőrségbe betekintést nyújtó (Stuntwomen) is.

A Kollektíva kapcsán a nemzetközi mezőnyre tudunk könnyen átkötni, hisz akárcsak tavaly, idén is kitúrt egy játékfilmet az egyik, amúgy a helyén is szereplő doksi. Azt már régóta tudtuk, hogy a Minari az Oscar szabályokba nem fér be, hiába beszélnek eleget az idegennyelvűséghez, a produkció lényegében hazai, a Globe-győzelemkor is USA szerepelt alatta. A Minarival így egy tucatnyi elismerés kiesett, de a mögötte lévők se szerepelnek az Akadémiánál. A La Llorona (6, Globe-on még ott), a Bacurau (4), a Martin Eden (3), az Előttem az élet itteni (2), és a Night of the Kings (2) hiányában az a furcsa helyzet állt föl, hogy matematikailag a Kollektíva az erősorrend 2. helye a duplázásával.

Kollektíva – kritika

Ez persze nem lesz elég a Még egy kört mindenkinek ellen, ami 19 sikert könyvelt el, uralta az Európai Filmdíjat, megszórták a BAFTÁ-n is jelölésekkel és Vintenberg révén a rendezők nemzetközibbé váltak. További 16 játékfilm csípett el itt-ott 1-1 szeletet, de ezek egyike se lesz ott az Oscaron. Igaz, a 3 további szereplőből 2 ittléte megérthető: a The Man Who Sold His Skin egy legjobb film kategóriát behúzott, a Quo Vadis, Aida? pedig a BAFTA lista után nem mondható meglepetésnek. A Better Days viszont kilóg, bár minket shortlist nélkül nem ez túrt ki.

Még egy kört mindenkinek – kritika

Az animációs meglepetést a Shaun, a bárány és a farmonkívüli jelentette. Na persze az oké, hogy a kategória létrejöttét kiváltó Aardman stúdió itt van, de a 2019-es film kihagyta a mozikat az USÁ-ban és tavaly ezzel nem felelt meg a kritériumoknak. A lazítások után most surranópályán csak betalált, győzelmet viszont csak tavaly zsebelt be párszor, ezúttal pedig a francia Josepet ütötte el a nominációtól, ami a 2 hazai sikere mellett 2 másikat is csipegetett. Az Előre és a Lunaria se végzi a szezont üres kézzel, de elhanyagolható jelenlétük, a Pixar kisebbik durranása ráadásul egyik díját még a nagyobbik megérkezte előtt aratta. A nagyobbik, mely két erős kategóriájával a Nomádok földje után stabilan a 2. legtöbbször előkerült cím a szezon során, erre még az Agymanók és a Coco se volt képes. Viszont a Lelki ismeretek ennek ellenére se dominál veszettül, vagyis hát a 37 elsősége (köztük a Globe) erős, de egész jól tartja magát a Wolfwalkers a maga 21-ével. Ha a BAFTÁ-t behúzza és az Annie-n se marad nagyon el, meglepetést okozhat. Hiába stabilak számai, Oscarja meglepetés lenne. 10-10 jelölést gyűjtöttek az Annie-n, a 9 lehetséges közös kategóriából pedig 7-ben feszülnek egymásnak: a fődíjért nem, nyerik majd a magukét (stúdió/független).

Shaun, a bárány és a farmonkívüli – kritika

Vannak irományok, amik még e cikknél is hosszabbak

Ezek pedig a forgatókönyvek. Kezdem tőlük az egyszerűbbel, mert általánosságban elmondható, hogyha valahol szerepel a Nomádok földje, az az egyszerűbb. Az adaptációk között található Chloé Zhao munkája, ahol 20-szor bizonyult már a legjobbnak, ez duplája a vágásnál szerzettjeinek, de attól eltekintve a legvisszafogottabb, mindenhol máshol ennél többet gyűjtött be. Két alkotás ért el 8-ig, a First Cow és a Befejezésen gondolkozom, de azon ti ne gondolkozzatok, hogy ezek milyen esélyekkel indulnak, mert az Oscaron sehol nem találkozunk velük.

A Fehér Tigris – kritika

A One Night in Miamival és a The Fatherrel azonban igen, ők eddig kiegyeztek döntetlenben (5-5). Egynél többször még a Ma Raineyt (2) vették elő, egyszeriként pedig többek közt az Előttem az élet, a Billie Holiday és a Kapitány küldetése tűnt föl, szóval a Borat 2 és a Fehér tigris szolgáltatta a szinte évente kötelező forgatókönyvi meglepetés jelölést. A Boratért 9(!) főt neveztek meg, csúsztatná a műsoridőt, ha ez nyerne. A kisebb szakmai díj a Nomádoknál kötött ki, a nagyobb még hátra van.

Borat 2 – kritika

Érdekesebb a helyzet az eredeti forgatókönyveknél, ezt viszont kezdem a másik oldalról: a Sound of Metal nullázással került a jelöltek közé, Riz Ahmed másik mozija, amit egyben ő maga is jegyez, a Mogul Mowgli ezzel szemben egyszer feltűnt a dicsőséglistákon. Hasonló aránnyal volt pár egyéb ismertebb név is (pl. Sofia Coppola és a Felkeverve, Thomas Vintenberg és a Még egy kört mindenkinek), valamint a nominációt kapó Judas & the Black Messiah, azonban mindenképp meg kell említeni a szezon egyik apró csalódását. A Lelki ismeretek ennyi idő után csupán egyszer lett írásban is elismerve (ez az egyetlen nem animációs/zenei díja), holott az Agymanókat anno ennél több szeretet övezte.

Júdás és a Fekete Messiás – kritika

Elsőfilmesként és felfedezettként kapott inkább, de 2 elismerést itt is begyűjtött Radha Blank A negyvenéves változattal. A nagy hiányzónk az eleinte még vezető Eliza Hittman a Never Rarely Sometimes Always-zal, mely internetes szeretete mellett 9 tényleges virtuális tapsot is kapott. De a top3 még izgalmas: a Minari áll legrosszabbul, az egyetlen dolog, ami meccsben tartja, hogy amúgy döntetlenre áll (11-11) A chicagó-i 7-ek tárgyalásával. Igen ám, csakhogy Aaron Sorkinnál ott a Globe és a kisebbik szakmai plusz (a nagyobb még hátra), szóval egyenlőtlen az az egyenlőségjel. Ami viszont biztosan elég a Minari ellen, az már kevésbé az Ígéretes fiatal nővel szemben, Emerald Fennell ugyanis több, mint a dupláját szerezte Sorkinnak, 23-at, bár ebben fontos díj nincs. A szóbeszéd mindkettejük körül erős, szóval a szakma és a BAFTA sokat árnyalhat majd a képen, de egyikük se lenne igazán meglepetés.

Nem mellékesen

Elérkeztünk a már mindenkit érdeklő részhez: a színészekhez. Bár a hölgyeké az elsőbbség, kezdem a férfi mellékszereplőkkel, mert a szezont erősen fel lehet osztani két félre. Kezdetben Paul Raci (Sound of Metal) húzott el emberesen üldözőitől (19+2 év felfedezettje), de aztán előbb Sacha Baron Cohen (Chicagói 7-ek; 8 díj), majd Leslie Odom Jr. (One Night in Miami; 9) is elkezdett zárkózni. Raci „mázlija” az volt, hogy ezen fellángolások után indult be Daniel Kaluuya özöne, de a korábbiaknál nagyobb elánnal (15, Globe-bal). Az elán mára kezd a még mindig vezető Raci fejére nőni, akinél egy ideig már a jelölés puszta ténye is kérdésessé vált, annyira háttérbe szorult. Hiába matematikai élmenő még mindig, meglepetésre kellene behúznia a BAFTÁ-t ahhoz, hogy érdemi esélye is maradjon. Kaluuya kapcsán pedig szót kell ejteni a kategória sokkoló 5. jelöltjéről, aki ugyanúgy a Judas & the Black Messiah-ból érkezett. Lakeith Stanfielded eddig főszereplőnek kampányolták, legalábbis ezt hihettük, de azzal, hogy ő is ide került megkaptuk az idei menetrend szerinti kategóriacsalást (nem feltétlen vele, de akkor Kaluuyával). Igaz viszont, hogy nem volt nagyon 5. ember a szezon alapján: Bill Murrayt kedves lett volna behozni és Jared Leto is tulajdonképp elfért volna, de igazából a Chicagó-i 7-ekből lehetett volna valakit még berántani. A matek alapján Chadwick Boseman fért volna be (4), de őt nyilván nem akarták duplázni, az egyszeri nyertesek meg nem jelentősek, de a tárgyalóterem azért feltűnt ott is.

A chicagói 7-ek tárgyalása – kritika

A gyengébbik nemnél is hasonló a helyzet abból a szempontból, hogy 4 sima papírforma női mellékszereplőnk van. Náluk a győztes kiléte nagy kérdés, jelenleg négyfelé is mehet. Aki már most kizárható, az Olivia Colman: ő csupán egy diadalt aratott a The Fatherért (akárcsak a másik Olivia, Cooke is a Sound of Metalért, a többi épp felférő meg nem jelentős). Colman a két duplázót túrta ki, Ellen Burstynnek ugyan örültünk volna a Pieces of a Woman miatt, de a nagyobb hiányzó Jodie Foster, aki a Globe 3 álleesése közül volt az egyik. Mikor azt nyerte, akkor láthatta neve mellett először a winner kiírást (magának a mozinak is ez volt az első bármije), utána még duplázott, ám a The Mauritanian teljesen le lett hagyva az Akadémia listáiról (BAFTÁ-n szép számmal lesz jelenése, esélytelenül).
És hogy miért 4 pólusú a dolog? Nos, a listavezető itt Youn Yuh-jung (30) a Minarival, de vajon akarnak-e adni neki szobrot a tavalyi megosztó Élősködők döntés után és amellett, hogy Ázsia Chloé Zhao révén erősen jelen lesz? A következő név Maria Bakalova, aki Borat lányaként 20 elismerést már kapott, és bár hiányzik a Globe, van még 7 év felfedezettje kitüntetése is… de nyerhet-e egy újonc Oscart? Itt aztán jön egy nagyobb lyuk, majd Amanda Seyfried 5 sikerrel, aki ellen nem szól semmi, mellette meg talán a Mank 10 jelölése. Szeretete beránthatná, de ennyi: a Mank kapcsán az a kérdés, hogy 8, vagy 9 kategóriát bukik-e majd el. És akkor ott van Glenn Close, immár 8. alkalommal – de eddig díj nélkül. A Vidéki ballada az amerikai álomról nem képvisel nagy erőt, Ron Howard alkotása inkább a negatív árokba került (lásd a Málnát), noha nem hiszem, hogy Close-tól bárki is sajnálná. A baj csak az, hogy bár 2 helyen be is húzta, ez még mindig jóval kisebb lendület, mint ami múltkor a Férfi mögöttel volt, hisz ott a Globe-bal elindult egy fellángolás, amiből végül csak a matematikai esélyes, Olivia Colman emelkedett felül. Tőle most tuti nem kell tartson Close, szóval… talán? Picit a semmiből, mégis voltaképp jogosan? Most messze a legnyitottabb ez, kell a szakma és BAFTA ide.

Kihirdették a 41. Arany Málna-díj jelöltjeit, Robert Downey Jr. is esélyes

Legfőbb vágyak

Nem is tudom melyik főszereplő kategóriával kezdjem, de a dramaturgia talán egy picit jobban kívánja meg a férfiakat. Gary Oldman eddig nem kapott semmit a Mankért, így mondhatni ő az oka az idei gála legnagyobb mellőzöttjének, hisz Delroy Lindo (Az 5 bajtárs) olyan villámrajtot vett a szezon elején, hogy jó ideig élmenő is volt. Azóta is stabil 3., nála nagyobb számot nem ért el senki, aki kimaradt volna az Akadémia berkeiből, de a 13-as nem hozott szerencsét. Jó, Oldmannel ne legyünk szigorúak, az egyszeri „slágerlistásokat” csak azért nem tudom annyival letudni, hogy senki nem jelentős, mert Steven Yeun a Minarival is köztük, meg a nomináltak között is ott van, szóval Lindo az ő helyére is jöhetett volna, de így színesebb a társaság. Ám most mégis szigorú leszek Oldmannel, mert helyette csak befért volna Mads Mikkelsen, aki az Európai Filmdíj mellett is gyűjtött egy másikat, így ugyanúgy duplázott, mint Sacha Baron Cohen, aki Borattal az első kétszeres Globe győztes karaktert adta a világnak. Itt ki kell térjek a Kis fejszéhez hasonló másik nagy anomáliára, a Hamiltonra. Értem én, hogy 3 előadást vágtak össze, jól is csinálták, de azon kívül mi a francot keresett bármi másban? Hogy lehetett legjobb film egyszer, ha nem játékfilm? (Se doku, mégis dokumentáció.) És legfőképp: hogy a fenébe kaphatott Lin-Manuel Miranda filmes elismerést egy 5 éves felvételért, amiért tönkrenyerte már magát anno? Félreértés ne essék, kellemes csalódás lett a 2.5 óra, amit megnézése közben eltöltöttem, de akkor is nonszensz az egész…

Az 5 bajtárs – kritika

Lindo nélkül a dobogót Anthony Hopkins örökölte, 4 alkalommal köszönhette meg a gratulációkat. Lindót aztán elég dominánsan érkezve taszította le az élről Riz Ahmed a Sound of Metallal. Ez egész márciusig kitartott (22 főszereplői kiemelése mellett 2 különdíjat is bezsebelt), ám nem sokkal ezelőtt megelőzte a Chadwick Boseman körül kialakult érzelmi hullámvasút, akit már 24-szer vettek elő a Ma Raineyért és életművéért (meg bajtársi mellékszereplőként további 4-szer). Ahmed lényegében rosszkor van jó helyen, de csak matematikailag versenyezhet. A Globe is elég érzelmes volt és az Oscar is nagyon az lehet, talán most még jobban, mint Heath Ledgernél. Wakanda forever!

Ma Rainey: A blues nagyasszonya – kritika

A színésznőknél talán azzal érdemes kezdeni, hogy Rosamund Pike Globe meglepije azóta is egyedi, a Fontos vagy nekem se kapott máshol semmit. Van még pár érdemleges hiányzónk, bár Jessie Buckley a már sokat emlegetett Befejezésen gondolkozommal (1 díj), míg Sidney Flanigan a Never Rarely Sometimes Always-zel (2 normál, 4 év felfedezettje) igazából csak kellemes csalódások lettek volna filmjeikkel együtt. Az ismertebb nevek közül nem fért be a szezon elején még sokat emlegetett Elisabeth Moss a Láthatatlan emberrel és Sophia Loren az Előttem az élettel, ők dupláztak. Akik viszont befértek, azok mind joggal: Andra Day Billie Holiday megformálásáért szintén Globe-sokk volt, mert előtte a film csak a hangoknál ért el bármit, de aztán a glóbusz után is becsusszant még egy győzelem. Ezzel egyenlítette ki Vanessa Kirbyt, aki kapcsán mintha a Netflix se kampányolna túlzottan, maga a Pieces of a Woman se kap sok figyelmet, szóval zseniális szülés ide, vagy oda, sajnos esélytelen. Viola Davis is alulteljesít, Ma Raineyként csupán 4 szelet jutott neki, de ennek oka van. Méghozzá a bitang szoros és e sorok írásakor döntetlen(!) állás az élen.
Frances McDormand a Nomádok földjével sokáig nagyon, aztán már csak kényelmesen, végül egyre szorosabban volt elől. A 3. Oscarját Carey Mulligan happolhatja el tőle az Ígéretes fiatal nőért. Jelenleg 25-25-re állnak, a maradék 23 díjon 15-en osztoznak, szóval messze ez a legszorosabb kategória. Hívjuk segítségül a döntőbírót, hátha segít, kié a Globe? Ja igen, Pike és Day. Aha, köszi. Akkor majd a szakszervezet és a BAFTA után még visszatérünk a kérdésre!

A 78. Golden Globe nyertesei között voltak nagy meglepetések

A fődíjak földje

Nem lehetne külön alcímekkel felvezetni utolsó két csoportunkat. Mind közül a rendezőknél a legnagyobb a dominancia: filmek tekintetében 51-19-re, Steve McQueen anomáliája nélkül 51-16-ra, Oscar jelöltekre lebontva pedig 51-3-ra(!) veri a komplett mezőnyt Chloé Zhao a Nomádok földjével. Félelmetes különbség! Sokan Thomas Vintenberg jelölését tartották bombának, holott neki statisztikailag pont annyi esélye volt erre, mint Aaron Sorkinnak, mindketten egyszer nyertek, az Európai Filmdíj pedig jó ajánlólevél, ha van neve korábbról is az embernek. Sorkin kihagyása benne volt a pakliban, sokkal inkább íróként szeretik, de Lee Isaac Chung jelenléte érdekes, Steven Yeun mellett nála látszik, hogy mennyire szeretik a Minarit kint, szóval ha már idegennyelvűként jelölhetetlen volt, kompenzáltak. David Fincher és Emerald Fennell is 1-1 direktori díjjal rendelkeznek, de az Ígéretes fiatal nő emellé 13 első/kiugrófilmes külön kategóriát is behúzott. Sorkinnál nagyobb hiányzóink is akadnak, hisz Regina King (One Night in Miami) és Spike Lee (Az 5 bajtárs, még a szezon elején) is 3-3-szor vitték ezt, így ők kerültek a legközelebb Zhaóhoz. Lee lendülete hamar kifulladt, de King kimaradása a Globe-jelöléssel és két elsőfilmes kiegészítéssel tényleg váratlan volt. Egynél több sikert még Darius Marder tudhat magáénak a Sound of Metallal, de a jelöltek közül hiába gyűjtöttek kevesebbet 4-en is, nála inkább a Fennellnél többszöri előkerülés volt erőn felüli.

Ígéretes fiatal nő – kritika

S akkor végül elértünk a legjobb filmek közé. Sokat itt sincs szépíteni, a számok magukért beszélnek: a Nomádok földje 40 ilyet szedett össze (és már az őszi fesztiválokon elkezdte), az Ígéretes fiatal nő pedig 10-ig jutott. A Chicagói 7-ek már csak 5-ig értek el, majd a Minari jön 4-gyel, ami idegennyelvű győzelmei miatt a 2. is lehetne, de ezt badarság összeadogatni az eltérő szabályrendszerek végett – a Globe-ja azért ad neki egy hátszelet, de az meg a Nomádoknál is akad. Aztán 3 hiányzó jön, noha idén se töltötték ki a 10-es keretet: a First Cow 4, a Ma Rainey és az 5 bajtárs 3-3 esetben emelkedett a többiek fölé, innen a Blues nagyasszonya a legérthetetlenebbül mellőzött. A Mank még duplázott, a Borat mellett pedig a vígjátékos kategóriákkal együtt (köztük a Globe-bal) van többszörös számadat. A maradék 3 nomináltból a Sound of Metal és a Judas is megcsíptek már egy győzelmi listát, a The Father nem. Az idegennyelvű ötösben jelölt The Man Who Sold His Skin itteni sikeréről már volt szó, és számomra kellemes, hogy a Palm Springs is leverte egyszer a mezőnyt. A 10. helyet tehát olyan egyértelműen nem lehetett kitölteni, de a Lelki ismeretek egy ideig lógott a levegőben.

Minari – kritika

Az összlista

A cikk ezen része az, ami csak érdekes adalék, és csupán 1-2 dolgot érdemes belőle kiolvasni. A komplett listát majd az Oscar előtti cikkbe szánom, ez most csak az élmezőny. Az írás folyamán két kritikusi csoport is megejtette eseményét, azokat már csak a véglegesre frissített fogja tartalmazni. Jól látható a Nomádok földjének gyakorlatilag megalázó fölénye, hasonlóra csak a Roma volt képes az elmúlt 7 év során. A „díj” az összes megszerzettjét jelenti az adott filmnek, a # pedig az Oscar kategóriákban elértjeit. Míg a többi jelentős alkotásnál ezek viszonylag nagy szórással vannak, addig a Nomádok ezen arányokban is kimagasló.

A szezon 3 legnagyobb mellőzöttje a Láthatatlan ember, a First Cow és a Befejezésen gondolkozom, ezek egyike se kapott se Globe, se BAFTA, se Oscar szereplést, pedig a Never Rarely Sometimes Always-zel kiegészülve összesen több, mint 10-szer kerültek elő a matek során. A Negyvenéves változat és a Palm Springs az összlistán vannak kétszámjegyesen (14-10) mégis csak 3-1 arányban mentek azok számító helyekre – utóbbi esetén legjobb filmhez. 132 alkotás könyvelhetett el Oscar kategóriás győzelmet, a Globe-on még jelölt francia Ketten viszont már nem (azon kívül 3-mat). 185-ig hízik az egyéb helyeken feltűnt mozikkal a lista, 19 jelölt pedig a 3 nagy átadóról még semmit nem nyert: ezek közül a Nyomorultak és Shaun a bárány 2 tavaly többet is, de 5 Oscar nomináltunk még így is várja áttörését. Ez a lista inkább csak arra jó, hogy lássuk, melyik szereplő milyen sűrűséggel van napirenden: szoros esetekben ez akár döntőfontosságú is lehet. Végül pedig ábrázolva a fent taglaltak:

Hogyan tovább?

Alant a hátralévő jelentős eseményeink ideje, illetve a további tervek itt a Sorban.

03.21 – Írói szakszervezet
03.24 – Produceri szakszervezet (legjobb filmhez)
03.31 – Díszítői szakszervezet (díszlethez)
04.03 – Sminkesek, fodrászok és maszkmesterek szakszervezete
04.03 – Színészi szakszervezet
04.06 – Vizuális effektusok szakmája
04.10 – Díszlettervezői szakaszervezet + Rendezői szakszervezet
04.11 – Segédoperatőrök szakszervezete, Zene Supervisor szakszervezet + BAFTA
04.13 – Jelmeztervezői szakszervezet
04.15 – Castingosok szakszervezete
04.16 – Annie Awards („animációs Oscar”)
04.17 – Hangmérnöki szakszervezet
04.18 – Hangávói szakszervezet, Vágói szakszervezet + Operatőri szakszervezet
04.22 – Film Independent Spirit Awards („függetlenfilmes Oscar”)
04.24 – Arany Málna
04.25 – Oscar

A fejlett képi technikák szakszervezetének és a kaszkadőrszakmának dátumairól nincs infó, de utóbbi Oscar szinten egyáltalán nem számít, előbbi meg a Tenet vizuális dominanciája miatt nem túl számottevő. A fentiek mindig fontos állomások, amik még bizony boríthatnak pár dolgot, vagy a szorosakat elbillenthetik ide-oda. Lesz még ezen kívül is pár esemény, de azok inkább csak árnyalják a képet. Valamikor a Spirit után várható egy végleges helyzetjelentés az esélyekről, kifejezetten csak az előttünk álló hónap eseményeire és az Oscar mezőnyre fókuszálva. Nyilván ha történik még valami giga váratlan, az se marad ki abból.

Viszont addig se maradtok a téma nélkül, mert egy ennél sokkal színesebb érdekességhalom még várható az Oscar nomináltakról a hónap végén, aminek kerekítve az is lehetne a címe, hogy „100 dolog, amit nem tudtál”. Végül pedig magát az Oscart a tervek szerint az elmúlt évekhez hasonlóan, ezúttal is követhetitek majd együtt velünk a Facebookon.

Na, ki mit gondol a jelenlegi állásról?

Még érdekelhet:

Érdekességek a 2021-es Oscar jelöltjeiről

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A hét röhögései (376.)
Következő cikk Sir Lovelot – játékteszt