
Über alles
Nincs is jobb reklám annál, mint amikor egy film háromórás és a főszereplője egy illegális bevándorló, aki bűnözővé válik. A Berlin, Alexanderplatz különös figurákat vonultat fel és a város egy kevésbé ismert arcát mutatja meg nekünk. Hosszú, nehéz, szomorú, de mondanivalója, képi világa és erős alakításai miatt megérdemli a bizalmat.
Francis (Welket Bungué) egyetlen túlélőként vetődik partra. Csodával határos megmenekülését azzal próbálja meghálálni, hogy megfogadja, mostantól mindig jó lesz, de mint azt látni fogjuk, egy papírok nélküli bissau-guineai menekültnek erre igen csekély az esélye. Merthogy ez a film a bukásairól szól, illetve arról, hogy bizonyos emberek mennyire szerencsétlen módon választják meg a barátaikat. Berlinben talál munkát, illegálisan dolgozik egy építkezésen, de amikor főnöke utasítását megszegve orvoshoz viszi megsérült kollégáját, elküldik. A szálláson ismerkedik meg a karizmatikus Reinholddal (Albert Scuch), aki jobb megélhetést ígér a bátrabbaknak. Ahogy az sejthető, a több pénz jelen esetben a bűnözést jelenti, Francis egy drogbandában találja magát és bár csak a meleg ételért felel, ez nem feltétlenül mentesíti a felelősség alól. Ahogy barátsága Reinholddal elmélyül, úgy szippantja be az alvilág, a bűn, az erőszak, az éjszakai élet, Berlin másik, kevésbé ismert és mutogatott arca.
A történet már-már bibliai, erősen emlékeztet a Hetedikre (1995) is. A hazájából elmenekült Francis – aki időközben igazi németté válik és felveszi a Franz nevet – egy jobb élet reményében érkezik ide és a társadalom peremére sodródva, egyik napról a másikra élve sem adja fel. Úgy tűnik elpusztíthatatlan és megtörhetetlen, de ő is csak emberből van, a testén és lelkén ejtett sebek egyre nehezebben gyógyulnak.
Az 1929-ben íródott regény Magyarországon 1934-ben jelent meg először, majd a hetvenes és kétezres években is kiadták. Rainer Werner Fassbinder 1980-ban forgatott belőle egy 14 részes tévésorozatot. Fassbinder egy interjúban elmondta, hogy Biberkopf tulajdonképpen az ő alteregója és a weimari köztársaság idején játszódó történettel a jelennek is üzen, amikoris az abban az időben tapasztalható jobbratolódás esetleges következményeire hívja fel a figyelmet.
A Francist alakító bissau-guineai Welket Bungué neve nálunk kevésbé ismert, 2005. óta foglalkozik filmezéssel és nagyjából félszáz portugál sorozat és rövidfilm fűződik a nevéhez, melyek a művész- és függetlenfilmes fesztiválokon elég szépen szerepelnek. A Berlin Alexanderplatzért elnyerte a legjobb színésznek járó díjat Stockholmban és Batumiban, valamint jelölték a Német Filmdíjra is. A Reinholdot alakító Albrecht Schuch a Kontroll nélkülben (2019) is emlékezetes alakítást nyújtott, 2020-ban mindkét filmjéért megkapta a Német Filmdíjat. Jella Haase és Joachim Król nélkül pedig szinte nem is létezik német film, valamilyen kisebb-nagyobb szerepben biztosan feltűnnek.
A Berlin Alexanderplatz az emberi gyarlóságról és esendőségtől, a jobb emberré válni akarásról, a küzdelemről, az elbukásról és felemelkedésről szól, de leginkább a döntéseinkről, a rossz döntéseinkről és azok következményeiről. Francis egy jóravaló, segítőkész, lelkiismeretes és értelmes ember, csak éppen rossz társaságba keveredik, mégis oda, ahol számít, ahol kíváncsiak rá, ahol kisebb-nagyobb sikereket ér el, ahol valamennyire tisztelik és ahonnan a pénz jön. A három óra valóban embert próbáló, különösen, ha azt vesszük figyelembe, hogy egyáltalán nem vidám és a hibáinkkal szembesít minket, de különleges filmélményt nyújt, nem mellesleg örök érvényű dolgokat fogalmaz meg, hiszen egy közel száz éves mű feldolgozása.


