
Dalban mondom el
Andrew Garfield színészként már meggyőzött minket arról, hogy nem véletlenül van a nagypályások között, de most kiderült, hogy az éneklés és a zenés műfaj sem áll tőle távol. A Tick, Tick… Boom! Jonathan Larson életét dolgozza fel, aki ugyan 30 évesen még nem tartott sehol, de nem sokkal később páratlan dolgokat vitt véghez. Milyen jó lett volna, ha ez a film eljut a mozikba, de a streaming ma már megkerülhetetlen dolog. Zenés darab, de abból is a jóféle, átadókon van a helye.
Az életrajzi filmekkel az a gond, hogy aki nem ismeri a „főszereplőt”, annak nem könnyű eladni a történetét, aki meg igen, az árgus szemekkel figyel minden eltérést a(z) – általa ismert – valóságtól. Amikor egy ilyen filmről írok, soha nem lehetek biztos abban, mi számít spoilerezésnek, hiszen minden fent van a neten, még az is, hogy jártunk a Holdon, Freddie Mercury meghalt és a Titanic elsüllyedt. Elég csak az elmúlt hetekre visszagondolni, a Spencer, a Seberg, A Gucci-ház vagy a Richard király miatt sem tolonganak a jegypénztáraknál, pedig igazából egyik sem rossz, csak éppen magukban hordozzák az életrajzi (valós történeten alapuló?) filmek sikerének bizonytalanságát. Jonathan Larson neve nem mindenki számára ismerős, akinek viszont igen, az valószínűleg mindent tud róla. Visszajutottam tehát ugyanoda, ahonnan elindultam és ha azt az információt is megosztom az őt nem ismerőkkel, hogy a musical műfajában alkotott maradandót, egyedül fogok maradni az írásommal. 

Karizmatikus figura, de a régi videókat nézegetve azt kell mondjam, Andrew Garfield – aki maga is megtanult énekelni – talán még jobban beszippant. Olyan átéléssel játszik, amiért simán kinéz neki egy Oscar-jelölés. Számomra eddig sem volt titok, hogy a srác nagyon tud, de ez a zenés műfaj tényleg kihozza belőle a maximumot. A Tick, Tick… Boom! a ketyegő órára utal, ahogy telik az idő és egyszer csak berobban az a bizonyos szikra. A film az alkotásról, az alkotói folyamatról és magáról az alkotó emberről szól és bár jóval túl a harmincon már nem reménykedem elismerésekben és díjesőben, kreatív dolgokkal foglalkozó emberként még jobban bele tudtam élni magam. Rengeteg film- és könyvötlettel a hátam mögött, évfordulókról, jeles napokról, határidőkről gyakran megfeledkezve pontosan tudom, hogy ez nem egy Pulitzer-díjas kritika, de mégis megírom, mert ezt szeretem csinálni.
Garfield mindenképpen megérdemli, hogy a fontosabb díjátadókon legalább jelölés szintjén gondoljanak rá. Lin-Manuel Mirandának ugyan ez az első filmrendezése, de nem ma kezdte a szakmát. Dalszerzőként a Vaianáért (2016) – többek között – Oscarra jelölték, színészként pedig a Mary Poppins visszatérben (2018) és a Hamiltonban (2020) nyújtott alakításáért került reflektorfénybe, utóbbit producerként, íróként és zeneszerzőként is jegyzi a Pulitzer-, Tony-, Grammy- és Emmy-díjas művész. A 30 év pedig egyáltalán nincs kőbe vésve, Garfield pl. 29 évesen lett Pókember.


