
Nyugtalandíjasok
Az unokázós csalás áldozatai nem szívesen beszélnek a történtekről, a családtagokban pedig ott marad a tüske a köröm alatt, a tehetetlen düh. Jordán Tamást átverik, a nyomozás lassan megy, ezért unokája, Blahó Gergely a rendőrség jó szándékú kérése ellenére magánakcióba kezd és megtanul kiállni magáért. Az Oscar-díjas Deák Kristóf első mozifilmje, Az unoka abszolút vállalható, de lehetne egy picivel rövidebb.
Miközben unokáját várja, nagyapa (Jordán Tamás) telefonhívást kap. A hívó (Jászberényi Gábor) rendőrnek adja ki magát és elmondja, hogy az unoka súlyos balesetet okozott, de némi pénzzel talán le tudja beszélni a sértett családját a feljelentésről. Nagyapa át is adja a pénzt a „kolléganőnek” (Bárdos Judit), majd nem sokkal később megérkezik a túlórázó unoka, Rudi is (Blahó Gergely) épen, egészségesen. Mikor az idős férfi rájön, hogy csúnyán átverték, lelkileg összetörik és kórházba kerül. Az unoka egy drámai elemekkel és humorral átszőtt thriller, ahol fontos szerephez jut egy óra és egy idős hölgy (Pogány Judit) is.
Az unoka lényegében az ő felnövéstörténete. Egy szerethető, jóravaló és becsületes srácot ismerhetünk meg benne, aki nem áll ki magáért. Nem mondja meg a főnökének, hogy ne haragudj, de ma nem fér bele a túlóra, mint ahogy a kolléganőjének (Döbrösi Laura) sem, hogy tetszik neki. Olyan típusú ember, aki elnézést kér, ha a lábára lépsz, de mindenkinél van egy pont, ahol azt mondja, oké, akkor most ebből elég.
Pedig mindenki, de legalábbis a többség megöregszik, csak hajlamosak vagyunk ezzel nem foglalkozni (gyakran még akkor sem, amikor már minden kétséget kizáróan bekövetkezett). Emlékszem, amikor korábbi munkahelyemen a vezetőség leszólt, finoman közöljük a nyugdíjas kollégákkal, hogy ne járjanak be hetente akár többször is beszélgetni, nosztalgiázni (értsd: feltartani minket), mert tetszik vagy nem tetszik, ők már nem tartoznak ide.
Mindezeket csak azért írtam le, mert nagyon szépen visszaköszönnek a filmben. Gondolok itt az unoka-nagyszülő kapcsolatra, az idő nagy részében magányos és kiszolgáltatott idős emberekre, akinek az átverésére nem csak bűnözői csoportok szakosodtak, hanem egy egész iparág épült (ingyenes vérnyomásmérés, egy finom ebéd és egy kis hajókázás a Dunakanyarban, majd azt veszed észre, hogy megvettél egy 600 ezres masszázsfotelt), a közömbösnek ható, de azért az ügyön végig rajtalevő rendőrökre, a fiatal felnőttekre, akiket kizsigerelnek a munkahelyükön, de közben ott vannak nekik az idős hozzátartozóik, na meg a saját életük, a párkapcsolat, a pihenés, a szórakozás „kilogisztikázása” és gondolok úgy általában a valóságra.
A helyszínválasztás és a zeneszerzés során igyekeztek elkülöníteni az „idős” és a „fiatal” részeket, mint ahogy a filmben megforduló műfajok is saját képi és dallamvilággal bírnak. Budapest és környéke nem képeslapként jelenik meg, a piac, az utcák, a házak, az épületek sokkal inkább érzéseket és gondolatokat közvetít, ismerős, de nem ikonikus helyeket látunk (én mondjuk pont az egyik mellett lakom és minden reggel arra járok, ahogyan azt tettem a forgatás napján is, de ez tényleg a külváros, sehol egy Parlament vagy Hősök tere stb.).
Deák Kristóf ennél persze azért ügyesebb, de még ő sem tudta elkerülni, hogy rengeteg mindenről akarjon mesélni és azt is egy kicsivel hosszabban, mint ahogy azt a cselekmény megkívánná. A végeredményt összességében szerettem, mert egy személyes történetet tovább gondolva sikerült az unoka-nagyszülő témát körbejárva sokkal általánosabb és „nagyobb” dolgokra rávilágítania, összefüggéseket feltárnia, megmutatnia. Tette mindezt úgy, hogy a hazai színészvilág nagy öregjeit is sikerült megnyernie a produkcióhoz, akik láthatóan élvezték a forgatás minden percét és színvonalas játékukkal meghálálták a lehetőséget.
Az év elejére tehát kaptunk egy szórakoztató és elgondolkodtató magyar filmet az utóbbi időben szokássá váló, ám kevésbé indokolt kétórás játékidővel. Kaptunk továbbá egy adag társadalomkritikát, humort, izgalmat, drámát, egy szimpatikus és tehetséges Blahó Gergelyt, valamint rengeteg színészóriást némileg meglepő szerepkörben.


