
Nem olyan meggyőző
Jane Austen kétszáz éve tartó sikere azért lehetséges, mert az angol írónő olyan korokon átívelő emberi érzésekről ír, remek humorral fűszerezve, amiket bárki megérthet, akár mai fejjel is. A romantika már csak a hab a tortán. Így nem meglepő, hogy újra és újra előveszik és frissebb megközelítéssel tárgyalják műveit, sokszor modernizált formában. Mivel történetei univerzálisak, ez általában nem is okoz gondot. Doktori disszertációt lehetne írni csak a Büszkeség és balítélet feldolgozásairól, és arról miért is működnek. Legyen a cselekmény történelmileg hiteles, esetleg zombikkal harcolós vagy a 21. századba helyezett YouTube vlog, ha az alkotóknak sikerül megragadni az eredeti könyv esszenciáját, nincs okunk a panaszra. Az adaptációk tehát folyton jönnek, az egyik legutóbbi az Emma volt 2020-ban, most pedig a Netflix vette górcső alá az egyik nagyra tartott, ám ritkábban feldolgozott Austen regényt, a Meggyőző érveket.



A másik mód, ahogyan megjelenik a mai világ, az sok-sok apró utalás a 21. századra. Emiatt adtak Anne szájába olyan mondatokat, amit bármelyik szingli barátnőm mondhatna. Vagy ezen okból lehet neki például zenei válogatása romantikus dalokból, a régi időkre emlékezve. Ezek mind-mind humorforrásként szolgálnak és ha vevők vagyunk rájuk, működnek is.


Ezzel szemben Cosmo Jarvis Wentworth-e egy bumfordi tengerész, elharapott mondatokkal és mindennemű árnyaltság nélkül. Ő azt a részét fogta meg a személyiségnek, aki túl sok időt töltött a tengeren férfitársaságban. Ezzel együtt egyszerűen nincs kémia főszereplőink között egészen a végéig. Ami egy olyan műfajban, ahol a sóvárgás, az elnyomott feszültség adja a sava-borsát az érzelmeknek, nagy hiányosság. Szerencsére a film legvégén lévő két jelenetben felvillan a szikra, de addig ülünk értetlenül mégis mit eszik ezen az úron Anne.
A többi szereplő teljesen rendben van, hozzák az alapvető elvárásokat, amiket a karakterükhöz társítunk. Richard E. Grant a hiú és piperkőc apa, Mia McKenna-Bruce nyafka és követelőző húg, Nia Towle bájos Louisa-ként, Henry Golding pedig sármos a lehetséges kérő szerepében.
Összességében ez egy olyan film, ami bár komoly hiányosságokkal rendelkezik, szerethető főhősének köszönhetően szórakoztató és el tudjuk képzelni, hogy máskor is betegyük egy fárasztó nap után limonádénak. A Birdy rajongók pedig örülhetnek, mert a stáblista alatt szóló zeneszám egy igazi csemege, amit napokon át fognak hallgatni.


