
Klasszikus, mint a bécsi keringő, örök, akár az angol monarchia
37 éve hagyott itt minket a mozgókép történetének alighanem legkülöncebb alakja, Orson Welles. Csupán számmisztika, de pontosan 73 éve került a mozikba A harmadik ember, a színészóriás talán egyetlen filmje, amelyben rá a legkevesebb játékidő jutott, mégis mindenkinek ő jut róla eszébe.
James Bond óta tudjuk, hogy az angolok adták a világnak a legjobb kémregényeket. De még mielőtt Ian Fleming 1953-ban megalkotta volna az MI6 007-es ügynökét, pár évvel korábban Graham Greene egy ma már klasszikusnak számító műve látott napvilágot. Nemhiába váltak ők a kémregények leghitelesebb krónikásaivá, hisz mindketten tanúi voltak Európa pusztulásának. A második világháború alatt Fleming és Greene is a brit titkosszolgálat hírszerzőiként dolgoztak. Greene felettese, Kim Philby angol-szovjet kettős ügynök ihlette Harry Lime karakterét is A harmadik ember című művében. Valószínűleg maga az író sem gondolta, hogy regényének filmadaptációja (melynek forgatókönyvét is ő maga írta) Cannes-ból a fesztivál nagydíjával tér majd haza.

S hogy A harmadik ember sikerét megértsük, egy fontos tényezőt szem előtt kell tartanunk: A tüchtig osztrákok nem szívesen látták viszont a vásznon szebb napokat is megélt, szétbombázott fővárosukat, s a westernek heroizált meséin szocializálódott amerikaiak optimizmusa is csak nehezen szembesült a dekadens valósággal, amelynek megédesítésére még a Sacher-torta is kevésnek bizonyult. Mindezek dacára a film mégis mindkét kontinensen tarolt. Sikere miatt (az összbevétele 449 000 dollár és 3 Oscar-jelölés) David O. Selznick és Alexander Korda producerek mindketten kizárólag magukénak szerették volna a dicsőséget, ennek az lett az ára, hogy soha többé nem dolgoztak együtt.
Orson Wellest csak rövid ideig láthatjuk a filmben, viszont a színészóriás, aki még a halála után is képes felkavarni az állóvizet (igaz ez a filmre és a valóságra egyaránt) karizmája, szuggesztív személyisége, cinikus és rejtélyes mosolya még e pár jelenetben is a nézők retinájába égett, nem is beszélve az óriáskeréken elhangzó emlékezetes monológjáról.
Hogy jobban érzékeltesse a háború utáni gyászos hangulatot, Bécs macskaköves utcáit vízzel locsoltatta fel, amelyek visszaverve a fényt, így még nyomasztóbban hatottak és ezzel hangsúlyosabbak lettek az éjszaka sziluettjei is. Munkáját 1950-ben Oscar-díjjal jutalmazták, a filmet három kategóriában is jelölték (legjobb rendező, legjobb vágás, legjobb operatőr) de csak Krasker váltotta jelölését szoborra.
A harmadik ember méltán híres a zenéjéről is, amit a magyar felmenőkkel is rendelkező, bécsi születésű zeneszerző, Anton Karas komponált. Karas utcazenész volt, akit a rendező a Grinzing negyed egyik mulatójában hallott citerán játszani. Reed, aki különleges, egyedi dallamot keresett filmjéhez, viszont a hagyományos bécsi keringőnek már a gondolatától is szédült, felkérte Karast, hogy komponálja meg a film zenéjét. Karas kezdetben tiltakozott, hisz előtte még soha nem írt zenét. Végül kötélnek állt, s a filmhez írt citeradallamai világhírűvé tették, a citeraeladások száma is hirtelen megugrott, a zenész pedig Bécsben megnyitotta a The Third Man nevű éjszakai klubot, amit haláláig vezetett. A „The Third Man Theme” első néhány ütemét bécsi síremlékére is rávésték.
A film nem csak az operatőrt és a zeneszerzőt tette híressé, de magát Bécset is. Ausztriában a bécsi Apollo Kinoban mutatták be először a filmet 1950. március 10-én, de a helyi kritikusok – a zenéjét kivéve – csak negatív szavakkal illették. Bár a sógorok kezdetben nem kedvelték, hatalmas sikere után már ők is a sajátjuknak tekintették, a Burg Kino azóta is heti kétszer vetíti, angol szinkronnal. Az osztrákokkal ellentétben Amerikában a megjelenésének évében erre a filmre váltottak a legtöbben jegyet. A Práterben található híres Wiener Riesenrad, vagyis a bécsi óriáskerék 1897 óta a város szimbóluma, Sigmund Freud a tengeribetegségek kezelésére is alkalmazta, híressé mégis Martins és Lime kulcsjelenete tette.
Mivel a különc és finnyás Orson Welles elsősorban a bűz miatt tagadta meg, hogy leereszkedjen Bécs szennyvízcsatornáiba, a közeli felvételeit a londoni Shepperton Stúdióban, külön e célra felépített díszletben voltak kénytelenek leforgatni. Az sem véletlen, hogy ezeken a felvételeken a színész leginkább hátulról látható, mivel ezeket a jeleneteket dublőrrel vették fel, a futó árnyékfigura a rendezőasszisztens, Guy Hamilton (később számos James Bond mozi direktora) volt. A csatornajeleneteket egyetlen helyszínen forgatták, csak az ügyes operatőri munkának köszönhetően tűnik úgy, mintha több helyszínt is felhasználtak volna.
A kis Hansl eredetileg nem szerepelt volna a filmben, rá a forgatáson figyeltek fel, miután rendszeresen meglátogatta apját, aki világítástechnikusként vett részt a munkálatokban.
A film nagy rajongója Martin Scorsese is, aki még a szakdolgozatát is erről írta, Vince Gilligan, a Breaking Bad és a Better Call Saul alkotója is a kedvenc filmjei közt tartja számon, olyannyira, hogy a Better Call Saul című sorozatban fel is hangzik a The Harry Lime Theme.
A harmadik ember kiállta az idők próbáját. Zseniálisan megírt, izgalmas és lebilincselő alkotás, amely egy képmutató világban életképtelenné váló barátságról, egy barátságon belüli rivalizálásról, a férfibecsületről, árulásról, erkölcsről, szerelemről és mindezek hiányáról is szól. Az egyik legfontosabb mondanivalója pedig el is hangzik a filmben: „Sosem lehet megszokni, hogy kevésbé vagyunk fontosak másoknak, mint ők nekünk.“
Az előző kötelező darab:


