
A brit Sight & Sound magazin 2022. decemberében megszavazta az általuk a világ legjobbjának ítélt filmet. Meglepetésre egy olyan alkotás lett a nyertes, amiről elsősorban csak fanatikus filmrajongók és filmesek hallottak. A több mint háromórás Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő u. 23. című szuggesztív mozgóképről szerintünk is csak pozitívan érdemes beszélni.
Jeanne Dielman egy 40-es éveiben járó – valószínűleg özvegy – nő, aki iskolás fiával él együtt egy kis brüsszeli lakásban. Ideje nagy részét azonban egyedül éli, meglehetősen nagy rutinossággal: felkel, mos, takarít, főz, boltba megy, csekket ad fel, kávézóba megy, fiának megcsinálja az ágyát, alszik. Minden nap más férfi érkezik hozzá, hogy pénzért lefeküdjön velük. Mindezeket már-már ijesztő szolgasággal zavarja le és élete ilyen fokú üressége és értelmetlensége már annyira súlyos, hogy ebből képtelenség kitörni. Vagy mégis?
A cselekmény – ha nevezhetjük így ezt az eseménytelenséget – három napot ölel fel, egy-egy napot bő egy órában mesél el. Ez alatt valóban csak olyasmit láthatunk, ami a mindennapi életben a kötelező unalmas dolog. Jeanne krumplit vásárol majd pucol, vizet forral, kávét főz, kádat sikál és mindezt hosszú percekig statikus beállításban. Az akkor még csak 24 éves Akerman nagyon ügyelt arra, hogy a beállítások minden egyes nap pontosan ugyanazok legyenek, hogy ezzel is erősítse az állandóság érzését. Ugyanígy játszik a fény használatával: minden este ugyanaz a villódzás látható, nappal mindig pont ugyanúgy süt be a nap a konyhába. Jeanne mozdulatai is állandóan ugyanazokat az utakat járják be egy adott szituáció során: ahogyan sikálja a kádat vagy asztalt terít, mindig azt a ráérős, lassú, gépies cselekvést láthatjuk, amit birkatürelemmel végez. Ennek az életnek a hiteles bemutatásához viszont elengedhetetlen, hogy a film hossza annyi legyen, amennyi.

Az viszont kétségtelen, hogy ambiciózus alkotás, legalábbis sok szempontból szembemegy az elvárásokkal, még a 70-es évek szabad filmnyelvéhez képest is sokkal bátrabban nyúl hozzá az alaptémához. Nyilván elsőre ijesztően hangzik mindez egy véletlenül moziba betoppanó embernek, de Akerman egyáltalán nem nézi hülyének a nézőket, csupán kis türelmet kér és nyitottságot. Cserébe rövid idő után teljesen átélhetővé válik Jeanne mindennapos monotóniája és ez nem fog elereszteni minket többé.
Nyilván nem a Jeanne Dielman a világ legjobb filmje, azt sem hiszem, hogy a Sight & Sound is ténylegesen ezt tartaná annak, viszont az ilyen szavazások és nyertesek arra jók, hogy egy új generáció is felfedezzen olyan filmeket magának, amilyenekről még csak nem is hallott. Mint ez esetben is. Jómagam sem hallottam róla egészen tavalyig, de utána már nagyon kíváncsivá tett (Jobban, mint bármi más, ami mostanában készült). Az értékelésem hűen tükrözi az érzéseim, amit a megtekintésekor tapasztaltam. Sznobul hangzik minden, ami a filmmel kapcsolatosan valaha is elhangozhatott, de a végeredmény cseppet sem az. Egyszerűen csak más, mint amit megszokhattunk. De attól még nagyon működik. Egy újabb példa arra, hogy miért is a 70-es években volt a filmművészet a csúcson.
Korábbi kötelező:


