
A szabadesés következtében egy emberi test meglepően hamar eléri a végsebességét a relatív nagy légellenállásnak köszönhetően. Ezért lehetséges, hogy egy repülőszerencsétlenség kapcsán 10000 méter magasan a géptestből kirepült stewardess túlélte a földet érést ‘72-ben. Míg vannak, akik egy kőben elbotlásba belehalnak. Rengeteg dolog idézhet elő zuhanást, és a kimenetelek száma végtelen. Az Egy zuhanás anatómiája művészi érzékenységgel keresi a gravitáció kíméletlen erői mögött húzódó előzményeket, motivációkat, indokokat, ami egy férj és szerető apa tragikus halálához vezetett egy hegyvidéki ház felújítása közben. Felejtsd el Poirot meg Columbo nyomozásait, a Cannes-i Arany Pálmát nyert film a tettes megtalálása helyett sokkal érdekesebb rejtélyekbe avat be minket.

A dolog persze nem ennyire egyszerű, ugyanis a mozink azzal indít, hogy a sikeres írónőhöz egy riporter érkezik, de az emeleten épp szigeteléssel barkácsoló Samuel feltételezhetően szándékosan elkezdi üvöltetni a ház hifi rendszerén keresztül 50 Cent P.I.M.P. c. számának instrumentális feldolgozását, amikor a diktafon beindul, és az újságírónő felteszi az első kérdést. És ez még csak a kezdet, rengeteg olyan fordulattal szolgál, ami folyamatosan új megvilágításba helyezi a szereplőit, kezdve azzal, hogy Daniel, a fiúk súlyosan látássérült, egészen addig, hogy Sandra az ellene indított eljárás kapcsán egy ügyvéd barátját kéri fel a védelmére, aki iránt láthatóan mélyebb érzésekkel bír. Mégsem ezek a szenzációs fordulatok adják a film sava borsát, hanem az a mód, amilyen érzékenységgel és odafigyeléssel lett vászonra álmodva.


Ezzel közvetetten a nézőnek is üzen: ne a szemünknek higgyünk, adjunk teret a többi érzékszervünknek is! A film gyönyörűen vezet minket ebbe a valóságba, és nem kísér minket odáig, mint Derek Jarman vakon rendezett Blue című hipnotikus mozija, ahol végig egy kék képernyőt nézünk különleges narrációval, de különlegesen komponált közeli képeivel garantálja, hogy folyamatosan nézőpontot váltsunk, akár a tárgyalt gyilkossági ügyben, akár a valódi főszereplő kilétében, akár a morális értékítéletünkben.
Az Egy zuhanás anatómiája mozgóképes szépirodalom. Olyan filmművészet, ami valódi emberi minőségeket tárgyal, és mondanivalója által felül tud emelkedni a korszakon, amiben készült, akár egy Bűn és bűnhődés, vagy a Goirot apó. Történetének súlya van, és ahogy az szépírók a szavakkal, úgy a rendezőnő a képekkel játszik mesterien, hogy ezt a súlyt érezzük, és a megfelelő pontokon adhasson feloldozást. Amennyiben valaki szerzői filmes csemegére vágyik, amiről még napok múlva is lehet elmélkedni, és mély beszélgetéseket folytatni magunk és mások megismerése érdekében, akkor ez a film tökéletes választás. A többiek messziről kerüljék, mert komolyan megüthetik magukat a tömegvonzás törvényei szerint…


