
A cirkusz egy nagyon megosztó műfaj. A falusi vurstliban szakadt gatyában, elkent arcfestéssel bénázó bohóctól a stadionokat megtöltő Guinness-rekorder artistáig nagyon széles a skála, ahol ennek a művészeti ágnak az előadói elhelyezkednek. És ott van még az állatok kérdése, mert tradicionálisan a cirkusz állatszámokkal van tele, de ez manapság sok visszatetszést kelt, teljes joggal. Vermes Dorka elsőfilmes rendező az ósdi, lepukkant sátras utazócirkuszos világot szemelte ki a kissé elvont mozijának témájául, ahol Árni, a cirkuszi segédmunkás bőrébe bújva élhetjük át a groteszkül realista hétköznapjait egy „világszámokkal” haknizó társulatnak.

Ez a kívülállósság, a rendszeren kívüliség meghatározza az egész filmet, főszereplőnkben egy a külvilággal nagyon komoly belső küzdelemben élő, de végtelenül introvertált személy drámáját ismerhetjük meg. Az otthont és munkát adó „Fantastic Stefán Cirkusz” klasszikus módon egy többgenerációs családi vállalkozás, emberünk pedig semmilyen vérségi viszonyt nem ápol a dinasztia tagjaival, nem mintha vágyna erre a státuszra, de ezt a tényt határozottan érzékeltetik vele. A történet későbbi részében Árni felelősséget vállal egy frissen beszerzett óriáskígyóért, és ezen a kapcsolaton keresztül mutatkoznak meg nekünk és a környezetének is a személyiségének elfojtott rétegei. Egy lassú folyású, szuggesztív képekkel operáló pszicho-szocio dráma a film, ahol különös hangsúly van az ilyen vándorcigány életmód mocskának, és csillogást színlelő felszínességének bemutatásán.

Az Árni a magyar cirkuszos filmek szűk körébe lépett be a Bogáncs, az Uramisten, és az Aglaja utódjaként. Tekintettel a magyar cirkuszművészet nagy múltjára, meglepő, hogy ennyire kevesen dolgoznak a témával. Igaz, hogy Halázs Glória dokumentumfilmes már két alkotással is előrukkolt az utóbbi években, ami a magyar artisták munkájának állít emléket. Nagyjátékfilmes megoldás terén viszont egy ennyire elhivatott női alkotóra kellett várni, aki tudott ihletődni a műfajból, és mert ennyire rétegfilmet készíteni a manézs árnyékos oldaláról. Ráadásul Turi Péter személyében egy olyan főszereplőt talált, akinek a játékát nehéz elfelejteni. Viszont a túl direkt ábrázolás minden szerzőisége ellenére könnyen propagandafilm hatást kelt, ami a több helyen, többek között a befejezésnél is a vászonról leesővé teszi a filmet. Ettől függetlenül érdemes figyelni, hogy Vermes Dorka miket alkot a jövőben, mert van érzéke a mozihoz, csak kérdés, hogy milyen forrásokhoz mer nyúlni még, de ezt majd egy másik porondon láthatjuk tőle.


