
Lehet, hogy Koltai Lajos fénnyel simogatja az emberi arcokat, de a lelkekig nem ér el.
Megnéztük, hogy a Semmelweis lett-e az új magyar Doktor House vagy Ross, de csak Mágenheim doktort találtuk otthon a panelban, habár szép új tapéta előtt.
Azt mondják, hogy a film elején kell egy horog, ami berántja a nézőt. Amolyan akciódús esszencia, ami megmutatja, mire is fizettél be az időddel, és egyben ez egy ígéret is, hogy nem fogod megbánni. A Semmelweis elején is van ilyen horog: egy kosztümös vajúdva menekülés Bécs poros utcáin, az osztrák fogdmegek elől. Ez a jelenet aztán, úgy, ahogy van, szépen leképezi a további két órát: színházi kiáltások, a valóságra csak hasonlító események, nagy gesztusok, tagoltan elmondott tanulságok, valamint sok izzadtság. (A legtöbb az egyáltalán nem vajúdó szülészorvos homlokán, de ezt előttem már többen megénekelték.)
Hogy elhangozzon jó is, a film esztétikailag rendben van. Szép. A ruhák és a díszletek nem sterilek, a képek háromdimenziósak, életszerűek, kicsit talán túlzóak, de azért a nézése kimondottan jól esik a szemnek. A színészekre sem lehet panasz, nem rajtuk múlt. Ott van például Györgyi Anna aprócska szerepe: arcrándulásokkal is eljátssza azt, ami nincs is a forgatókönyvben leírva, vagy ott van Gáffi László, Kovács Lajos, Elek Ferenc, akik miatt megéri mégis végignézni a két órát. Főszereplőként Vecsei Miklósnak kellene elvinnie a hátán a filmet, viszi is, de nem kapott hozzá elég muníciót. Nagy Katicának talán kicsit könnyebb dolga volt a fiktív karakterrel.
Magyarozás-osztrákozás: hát én eddig azt hittem, hogy egy szórakoztató filmben erről például nem kell majd beszélni. De kell. Mert egy, csak egy ember van talpon a vidéken, kinek még az osztrák anyák és az osztrák bébik élete is fontos, a hírhedt Magyar Fenegyerek. És vessenek a libák elé, ha tévedek, de én azt vélelmezem, hogy Semmelweis nem magyarságtudatában mentett életeket, hanem orvosként. Ráadásul mindezekkel párhuzamosan az is természetes a May Károlyok és Verne Gyulák országában, hogy Bécsben (lásd még Wien) mindenki magyarul beszél, majd kognitív disszonanciaként az osztrák ellenfél ezt a magyarul beszélést lenézendő dolognak állítja be, természetesen ékes magyarsággal belemondva a kamerába.
Ezért aztán jogosan merülhet fel a kérdés: miért is kellett ebbe annyiuknak belehalni? Mert aztán belehalnak végül, persze azt is rendesen, ágyban fekve, és a liternyi vér is úgy távozik a fent említett lábközükből, hogy a fehér takarón nem üt át, azt csak Semmelweis találja meg, amint felrántja azt. Elfogadom, hogy akkoriban ennyit tudhattak átlagos férfiak a nőkről, és azokról a dolgokról, amik a nők testével történnek, de akkor felmerül a kérdés, miért kellett erről 2023-ban filmet készíteni? Mi volt az a releváns elmesélnivaló, amit Koltai Lajos hozzátett ehhez? Mert nekem úgy tűnt, hogy semmi.
Ráadásul ennél a filmnél is előjött a mostvagysoha-jelenség, habár időben megelőzte azt: egy érdekes, jól elmesélhető történetet erőszakolt meg rég lejáratott klisékkel, biztonsági játékot játszva, és ettől az igazi csoda elmeséletlen maradt. És megint nem az a dühítő, hogy nem szólt semmiről a film, hanem az, hogy szólhatott volna. Mert a koncepción kívül tényleg minden adott volt.


