
Költőnek forradalmár, forradalmárnak költő
Az orosz rendező honfitársának életét dolgozta fel, aki sok helyen, sok nővel élt és sokat alkotott, de igazán megnyugvást sehol nem talált. A posztmodern orosz irodalom megkerülhetetlen alakja, aki nem csak írásai, de politikai tevékenysége révén is nyomott hagyott az ország történetében. A Limonov, a ballada ezt az ellentmondásos figurát mutatja be ellentmondásosan, mert inkább távolabb, mint közelebb kerülünk a megértéséhez. 
1966-ban Moszkvába ment első – hivatalosan nem bejegyzett – feleségével és farmernadrágok varrásából tartotta fenn magát, többek között az ottani értelmiséget (fel)ruházva. Egy darabig megint Harkivban élt, majd visszament Moszkvába és összeházasodott egy költőnővel. Verseket írt, alkalmi munkából élt, majd pedig az Egyesült Államokba emigrált. Ennek körülményei a mai napig nem tisztázottak, állítólag felajánlották neki, hogy vagy besúgó lesz vagy elhagyja az országot. 


A Limonov, a ballada már csak azért egy érdekes alkotás, mert bár nagyon sok dolgot érint, még többet nem és az embernek hiányérzete támad, ráadásul a szándékról, a koncepcióról és az üzenetről sokkal pontosabb és átfogóbb képet kapunk a forgatókönyvíró-rendezővel készült interjúkból, mint magából a filmből. Nem igazán derül ki ugyanis, hogy Limonov mit miért csinál, mit gondol a hazájáról és azokról az országokról, ahol élt, az emberekről, a művészetről, a politikáról, de ami talán a legfontosabb saját magáról és küldetéséről. Célok, álmok, vágyak, motiváció és jellemfejlődés nélküli utazásnak tűnik az egész, ami leginkább egy folyamatos vívódás, az önkritika és a beképzeltség furcsán torz – örökös – harca. Politikai nézeteiből kapunk némi ízelítőt, azonban munkásságát rendre felülírja a szexuális élete, ami legalább annyira ellentmondásos, mint ő maga.
Mintha Limonov életrajza csak ürügy lenne, eszköz ahhoz, hogy Szerebrennyikov a szülőhazájával való se veled, se nélküled viszonyát megfilmesítse és a fejében lévő gondolatmorzsákkal szórja tele a cselekmény helyszíneit. Különösen érdekes, ahogy az egyes korszakokat bemutatja, főleg az, amit és amennyit bemutat belőlük, mert míg egyeseknél hosszasan elidőzik, másokat egyszerűen átugrik. Mintha a berlini fal leomlása, a Szovjetunió széthullása vagy a délszláv háború kevésbé meghatározó momentumok lennének mindannyiunk életében.
Az atmoszféra megteremtése, a jelmezek és díszletek, az egyes korszakok és helyszínek megjelenítése, a vizuális megoldások és Whishaw színészi játéka teszik az egészet emlékezetessé, míg Limonov személye ugyanolyan ellentmondásos, de leginkább homályos és titokzatos marad, mint a film megnézése előtt.


