
Boy from the North Country
Bob Dylan nevét azok is ismerik, akiknek csak annyi ugrik be róla, hogy ő az a szájharmonikás, fura fazon gitárral, aki orrhangon énekli, hogy Mr.Tambourine Man meg Like a Rolling Stone… Bob Dylan megélte és túlélte a 60-as éveket, ez már önmagában szép teljesítmény! James Mangold csak egy rövid, ám a popkultúrában jelentős mérföldkőnek számító 4 évet vitt vászonra a zenész életéből. A Sehol se otthon Dylan rajongóknak kötelező, de azoknak is szívből ajánljuk, akik szeretnek abban a korszakban bóklászni. Timothée Chalamet, Edward Norton és a bájos hölgyek, Elle Fanning, Monica Barbaro társaságában ez nem is lehet kérdés.

A 60-as éveket egy politikai mozgalmaktól hangos, zavargásokkal teli időszak jellemzi a tengerentúlon, de ugyanakkor ez volt a rock and roll, a hippi-mozgalom, Woodstock, az LSD, a diáklázadások Amerikája is. Vietnámban háború, Kubában rakétaválság, Berlinben már épült a fal, egy ország gyászolta elnökét, Ginsberg üvöltött, Gagarin a világűrben, Kerouac Úton volt. Ebbe a káoszba érkezik a 19 éves Robert Allen Zimmerman, aki azért jön New Yorkba, hogy találkozzon példaképével, a folkzene egyik meghatározó alakjával, Woody Guthrie-val. Guthrie akkor már kórházban fekszik egy alattomos és lassú lefolyású neurodegeneratív betegség (Huntington-kór) miatt. A beteg ágya mellett rögtönzött dal Pete Seegert is meggyőzi tehetségéről. Bejuttatja Bobot a helyi klubokba, de később sem engedi el a kezét. Dylan tehetségének szerződésbe foglalásáért hamarosan lemezkiadók lobbiznak, pár év és a legnagyobbak mellett húz el a lemezeladási listákon.
Timothée Chalamet éveket szentelt e szerep csiszolásával, játéka ismét tökéletes method acting. A dalokat is ő adja elő, hangszereken is saját maga játszik és énekel (akárcsak a Pete Seegert alakító Edward Norton, vagy a Joan Baez-t játszó Monica Barbaro). A szerep iránti évek óta tartó elkötelezettsége a legjobb színész Oscar-díjának esélyesévé tette. Bob Dylan, aki jegyzeteket adott a filmhez, kifejezetten örült, hogy Chalmet játssza őt, hisz zseniális színésznek tartja. Amúgy Chalamet igazán letagadhatná azt a pont tíz évet, ami közte és a karaktere közt van.



A film nagy erénye, hogy az alkotók bőséggel megkínáltak minket a hatvanas évek hangulatával. Csodálatos például az a kép, amikor Dylan az utcán New York emblematikus helye, a Chelsea Hotel felé fordul. A Chelsea maga volt a 60-as évek, amely kopott neonfényével maga köré egyesítette a bohém művészvilág minden csodabogarát. A hotel minden emelete, minden ajtaja mögött szerelmek teljesedtek be, világirodalmi művek-, vagy zenei albumok születtek, válásokat hevertek ki, történt itt haláleset (Dylan Thomas), gyilkosság és öngyilkosság (Nancy Spungen, akivel állítólag Sid Vicious, a Sex Pistols basszusgitárosa végzett). Együtt éltek itt híres emberek és halandók. Tom Waits szerint a Chelsea az a fajta hotel volt, ahová az ember vagy egy éjszakára jött, vagy örökre maradt. A hotel egykori lakói többek közt Andy Warhol, Arthur C. Clarke, Jackson Pollock, Sid és Nancy, Janis Joplin, Leonard Cohen, Mick Jagger, Stanley Kubrick, Milos Forman, Arthur Miller, Jack Kerouac, Patti Smith és persze Bob Dylan, aki a 211-es szobában lakott.
A kultikus épületek mellett a színészek öltözékére is nagy hangsúlyt fektettek. Chalamet ruhatárának egy részét például bolhapiacokon szerezték be, barna sálját valami függönyből sikerült összehozniuk. Az akkor viselt ruhadarabokhoz hasonlót is már nehéz volt beszerezniük, de a korhű hatás elérése érdekében e téren is mindent megtettek az alkotók. A stáb a Columbia Records-tól is rengeteg segítséget kapott, ők teljes betekintést nyújtottak az archívumba. Mivel Dylan sokat fényképezett híresség volt azokban az időkben, így a készítők nem csak a nyilvánosság számára kiadott képeket, de a színfalak mögött készült felvételeket is megtekinthették.
Mivel a filmet Elijah Wald/Dylan Goes Electric! című művéből adaptálták, ezért aki kicsit képben van, az könnyen kitalálja, hogy a sztori nagyjából erre épül. Mangold szépen felvezette a korai ’60-as évek azon eseményeit, amelyek a newporti fiaskóhoz vezettek. Dylan akkorra már eldöntötte (bár kérték, könyörögtek, hogy ne tegye), hogy egy olyan zenei fesztiválon vált elektromos gitárra, ahol ezt a legkevésbé várják tőle. Bob Dylan a Paul Butterfield Blues Band-del a színpadon 1965. július 25.-én elektromos gitáron csapatta a Maggie’s Farm-ot és a Like a Rolling Stone-t. Nem érdekelte, hogy a rajongói, a lemezkiadók, Seeger, vagy Baez árulónak tartják-e. Talán ez a legjobb példa arra, hogy Dylan sohasem a közízlést akarta kiszolgálni.
Összességében a Sehol se otthon egy nagyon is szerethető film egy 19 éves minnesotai srácról, aki irtózott a kötöttségektől, a társadalmi konvencióktól, a középszerűtől, s akinek legnagyobb fegyvere háborús időkben és azóta is a dalszövegei voltak. Azt hiszem, ez még azoknak is átjön, akiket nem érint meg Bob Dylan művészete. Talán nem ez a legerősebb életrajzi film, Dylan rajongóknak viszont kötelező.


