
A texasi láncfűrészes mészárlás után Bőrpofa szülőatyjai maradtak a kaptafánál, és újra egy agybeteg, déli rémtörténettel álltak elő, ám ezúttal nem egy halhatatlan klasszikust, csupán egy ízig-vérig B-kategóriás trash-horrort tettek le az asztalra 1976-ban. A végeredmény nem nyert bebocsátást a műfaj vérrel kidekorált panteonjába, de az tagadhatatlan, hogy az Élve elfogyasztva hipnotikus erejével jó időre megfekszi az ember gyomrát.
Innen egyenes út vezetett a halhatatlanságig.


Utóbbinak még ennyire sem futotta, ráadásul időközben Bőrpofa legendáját is sikerült külön-külön meggyalázniuk. A texasi láncfűrészes mészárlást követő projektjük, az 1976-os Élve elfogyasztva nem csak arra remek bizonyíték, hogy a párosnak úgy istenigazából csak egyszer jött össze, hanem arra is, hogy kis túlzással már a puszta véletlenek sorozata is képes egy filmet halhatatlan kult klasszikussá emelni, míg más produkciók maximum csak a trash rajongók körében aratnak sikert egy rekesz sör társaságában.

Az Élve elfogyasztva, hasonlóan a láncfűrészes mókához, szintén valós eseményekből inspirálódott. Amíg az áldozatai arcát magára húzó Bőrpofát az amerikai történelem egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa, Ed Gein ihlette, addig Juddot (a már jórészt érthetetlenül motyogó, alkoholistává züllött Neville Brand alakításában) az Aligátoremberről avagy az Elmendorfi Hentesről gúnynévvel ellátott Joe Ball-ról „hívták életre”. Az 1930-as években üzemeltetett egy kocsmát Texasban, több nőt is meggyilkolt, mire végre sikerült fülön csípni. A legenda szerint áldozatai holttestét úgy tüntette el, hogy felfalatta házi kedvencekként tartott aligátorjaival. Bár ezt soha nem sikerült rábizonyítani, Hooperéknek nem kellett több, némi fantáziával kiszínezték és a maguk képére formálták a sztorit. Nyilván azzal a szándékkal, hogy egy újabb horror-ikonnal ajándékozzák meg a zsánert.
Ehhez jön még egy kardinális téma, miszerint ebben a filmben tulajdonképen „ember embernek krokodilja”, azaz szinte az összes fontosabb karaktert egy alapvető primitív ösztön vezérel, éppen úgy, ahogyan az élesfogú vadállatot. Juddnál ezt a gyilkos hajlam jelenti, Bucknál (a fiatal Robert Englund, még Freddy Krueger előtt) a dugásvágy (a film nyitómondata: „Name’s Buck and I’m rarin’ to fuck” – igen, Quentin Tarantinónak tetszett a mozi), de még az amúgy pozitív figurának tűnő seriffet is a libidója határozza meg.


Nem kötelező, nem tartozik hozzá az alapműveltséghez, bizonyos szempontból mégis látnia kell a horror fanoknak, mert szavakkal szinte leírhatatlan az a hisztérikus celluloid-terror, amit Hooper szolgál fel nekünk a Starlight Hotel rozsdás, krokodil rágta tálcájáról. Plusz pont, hogy nem kell feltétlenül alkoholos befolyás, hogy üssön – bár azért nem árt pár doboz jófajta kőbányai, csak hogy kicsit autentikusabb legyen az élmény.


