Ezúttal hajlít, nem csavar


Ha tanult kollégám nem szól be a sajtóvetítés végén, hogy Az utolsó léghajlító határozottan jobb, mint az Esemény, akkor kezdhettem volna azzal a cikket, hogy M. Night Shyamalan korunk egyik legmegbízhatóbb rendezője, amennyiben a nagy berobbanását jelentő, csavaros és ügyes Hatodik érzék óta folyamatosan, töretlenül, mintegy finom íven haladva lefelé,  egyre rosszabb filmeket készít.

airbender3

Szóval, jó lett volna azt írni, hogy Shyamalannál úgy nagyjából a Lány a vízben óta – legalábbis az én időszámításom szerint – biztosak lehetünk benne, hogy következő filmjére beülve valami még nagyobb blődséget, még döbbenetesebben közhelyes aforizmákat és még erőltetettebb csavart találunk majd. Az indiai mesterrel főként az a baj, hogy megverte a jóisten azzal, hogy a Hatodik érzék nagy sikere óta kényszert érez rá, hogy a film vége valami iszonyatosan-fergetegesen hatalmas csavarban teljesedjék ki, és ezt egyre izzadtságszagúbb filmeken keresztül képes már csak elérni. Nem tudom, ezt miért mondom el, mert Az utolsó léghajlítóban – egyelőre legalábbis – nincs ilyen csavarról szó, hiszen egy trilógia első részét látjuk, amely dramaturgiailag meg sem próbál külön is értelmezhetővé válni, egyszerűen egy felütése a három részből összeálló történetnek.

Az utolsó léghajlító egy kisfiú – színészileg nagyjából az egyetlen szimpatikus eleme a filmnek -, aki a film közegéül meghatározott, Föld, Víz, Tűz és Levegő királyságából a Levegőbe tartozó, ám mind a négy elem hajlítására, azaz irányítására képes Avatár. Az Avatár 2010-ben olyan eleme a filmművészetnek, mint a 2000-es évek elején a harmincas szingli. Műfajokat határoz meg, nem lehet – legalábbis az alkotók elképzelése szerint – elcsépelni, a néző meg nem unja soha, sőt, elvárja, hogy a fantasy-kaland-sci-fi műfajú filmekben legyen legalább egy avatár. Vagy kettő. Szóval, a kissrác az utolsó ilyen avatár az említett világban, melynek a négy királyságot kellene összefognia és uralnia, ám a Tűz királysága ebből köszöni, nem kér, és míg a kissrác száz évet tölt befagyasztva, elpusztítja a Levegő királyságát, miután megszimatolja, onnan érkezik a következő avatár. Ám a kisfiú kiolvad, és a Víz királyságából származó két segítőjével elindulnak, hogy felvegyék a harcot a gonosz Tűz királyságbeliekkel, illetve befejezzék a kis avatár félbe maradt kiképzését, hogy végül mind a négy elemet uralhassa. Az első film végére az eleve gyakorolt léghajlítás mellett abszolváljuk – haha, sajnos nem mi, nézők! – a vízhajlítást is, így könnyedén kiszámítható, hogy a második részben a földhajlítás plusz korábbi konfliktusok megoldása, illetve újabbak felmerülése, majd a harmadik epizódra a tűzhajlítás, plusz minden konfliktus megoldása, és katartikusnak – vajon az indiai rendezőhöz méltóan csavarosnak?? – szánt vég marad.

airbender2

Nem gonoszságból ironizálok, de ennél több tényleg nincs a filmben, én (3D szem-)üveges szemekkel meredtem a vászonra, mert minden trükköt és dramaturgiai fordulatot fájdalmasan sokszor láttam már életemben, ennél jobb filmekben is, az meg csak külön idegesítő volt, hogy a 3D-nek gyakorlatilag semmi értelmét nem láttam, szomorúan ábrándoztam arról, milyen szép is volt, amikor a Véres Valentinben a fejembe állt a csákány.  A gyenge színészi játékra – élén azzal a Dev Patellal, akinek tehetségét már a Gettómilliomos főszerepében néhány kritikus – szerintem jogosan – megkérdőjelezte, csak rátesz egy vaskos lapáttal a szinkron, e kettő kombinációja pedig különösen fájdalmas hatásúvá emelkedik, ha a szereplőknek olyan mondatokat kell kimondani, mint hogy: „A víz megtanít az elfogadásra. Az érzések folyjanak, mint a víz.” Félre ne értsetek, nem egy fölháborítóan rossz filmről van szó, csupán mindenki jól ellett volna nélküle is, a műfajában ezeregy sokkal jobb film, sőt, még trilógia is létezik, ráadásul valahogy az avatár-hullámot sem lovagolja meg olyan szinten, hogy bármely korosztály kultuszstátuszba emelhetné majd a trilógiát. Persze, tévedhetek is. Főleg, hogy a moziból kifelé haladva észrevettük, hogy már a mammutbeli Mephisto-szobor is határozottan léghajlító mozdulatokat tett. Lehet, hogy említett karhajlítások egy generáció életérzését határozzák majd meg, mint a miénket áltiban a légdeszka?

airbender4 mephisto

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Az Eredet ott volt már a Toy Story 3-ban!
Következő cikk Eredet - kritika

3 hozzászólás

  1. JoeRed
    2010. július 27. kedd

    Én láttam a mesét még a tvben, igy várom remélem azért élvezhető lesz…

  2. boros józsi
    2010. július 31. szombat

    A mesét láttam és nézhetö volt,bár bajom nem volt vele! De ha már Shyamalann-ról beszélünk,az utobbi idöben nem volt garancia a filmekre hogy jó is lesz! Tehát kicsit tartok töle! Lány a vizben,és az esemény óta unatkozom a filmjein! Hetedik érzék óta nem tud visszatörekedni,szegény rendezönk!
    Csak felébred egyszer,legalábis a Nolan film után biztos!

  3. daxvid
    2010. augusztus 5. csütörtök

    Én a filmet láttam, és NAGGGGGGGYON JÓÓÓÓÓÓÓ!!!! gyönyörű mozdulatok, jó történet, cselekvés folyamatosan, izgalom, és látványos varázslatok!!!!
    IMÁDOM!!! ALIG VÁROMA KÖVETKEZŐ RÉSZT!!! hozzáteszem a hetediket és a többit én kifejezetten útáltam.

Leave a reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .