Havanna, szeretlek! (7 Days in Havana / 7 días en La Habana)
mi ez?
A Havanna, szeretlek! egy eklektikus, élettelei alkotás a világ egyik legizgalmasabb városáról. Alkotói azzal a szándékkal dolgoztak együtt, hogy több történeten keresztül megörökítsék Havanna hangulatát 2011-ben. A hét nap hét kisfilmben, hét különböző rendező látásmódján átszűrve áll össze mozivá. Mi pedig igazodunk a naptárhoz, illetve a filmidőhöz, s minden nap egy másik rövidről mondjuk el, ki követte el, mi történik benne, mitől jó, mitől nem.
***
nap: hétfő
Leszáll a gép az amerikai diákkal, ezzel mi is megérkezünk a film idejébe. Belecsapunk a lecsóba, ahogy a turista is rögtön az első nap szeretné ágyba vinni a fél tengerpartot.
cím: El Yuma
Ki tudja, mért hívják a kubaiak “yuma” néven az amerikaiakat? A jenki szóból jön? Vagy a vonatos filmből? Talán ők maguk sem tudják, de ahol süt a nap, vérpezsdítő a zene, a lányok feneke olyan kerek, mint egy labda, a transzvesztiták pedig az igazoltatásig összetéveszthetőek az előbbiekkel – ott felesleges is nyelveredeti kérdésekkel fecsérelni a drága időt. Eddig elég sablonos latin tájleírásnak tűnik a nyitószekvencia, s tegyük hozzá, a Hollywoodban edződött rendező nyilván pontosan tudja, a világ milyen spanyolajkúakat szeretne látni a vásznon. Főhőse egy amerikai egyetemista fiú (Josh Hutcherson – Az éhezők viadala, A gyerekek jól vannak), aki ennek megfelelően annyit tud a tájról, hogy sok a gyönyörű és forróvérű nő, így ideje nagy részét minimum egy fő a fenti leírásnak megfelelő kubai állampolgár szállodai szobába cincálásának szenteli.
rendező: Benicio Del Toro
A puerto ricói születésű színész nem igen szokott amúgy rendezni, ’95-ből találunk a neve mellett egy rövidfilmet, meg most ezt a másikat, de nem is erre tette fel az életét. Hollywood menekültstátuszát megkapva eleinte kiszúrták a szemét olyan direkt sztereotip szerepekkel, hogy a Miami Vice-ban alakítson kubai rosszarcot, vagy a Madonna La Isla Bonitájában adja a latint. A ’90-es évektől aztán jöttek a stílusos gengszterdrámák, majd sokunk nagy kedvence, a Félelem és reszketés Las Vegasban ügyvédje. Valószínűleg színészileg Che Guevara megformálása jelenti pályája csúcsát, jóllehet Soderbergh dupla-maratoni biopicja elég gyenge kritikákat kapott.
holnap:
Kedden rögtön sztárvendég fújja a trombitát, Emir Kusturica önmagát alakítja Pablo Trapero keddi epizódjában.
No Comment