
A kujon, a szenilis, a sértett és a díva
Dustin Hoffman első önálló rendezése, a Kvartett – A nagy négyes valószínűleg nem mozgat meg sok embert a történetét hallván: négy nyolcvan év körüli operaénekes az öregek otthonában az éves gálaelőadásra készülnek. De Haneke Amourja óta nem lehetünk ennyire előítéletesek az öregeket főszerepbe ültető alkotásokkal szemben, és akárcsak az, ez a film is meglepően felülmúlja a nézői elvárásokat. Persze, teljesen más szinten.

Aztán persze a direktor személye, Dustin Hoffman. Senkivel sem bonyolódhatnánk vitába azt illetően, hogy milyen nagyszerű színész, mennyi remekművel a háta mögött. Ezért is lehet érdekes, hogy miért csak hetvenen túl kezdett bele a rendezésbe, illetve miért kezdett egyáltalán bele. Egy hetvenöt éves embertől nem is várhatjuk, hogy tini-tucatfilmet, vagy akciódús thrillert készítsen, főleg akkor nem, ha a saját életművének legutóbbi filmjeit is a könnyebb darabok jellemzik. Azért azt túlzás lenne állítani, hogy felejthetetlen alkotást készített, mindenesetre a „méltóságteljes leépülést” univerzálisan, de akár saját öregedését is tökéletesen vizualizálja.
A rendező ezt az eredetileg kamaradarabnak készült történetet egy csodaszép londoni házba helyezi, kertje már-már az édenkerttel vetekszik. Sokszor elvonja a néző figyelmét a frappáns és sziporkázó dialógusokról a miliő, mondhatni túl is idealizálja az otthont, és jóformán giccsessé teszi a filmet, de pompásan illik az öregedő úriemberekhez és valaha volt dívákhoz.

Mondják, hogy ahogy öregszik az ember, annál inkább válik belőle újra gyerek. Ez az állítás itt kitűnően tetten érhető, hiszen az otthon lakói is éppen úgy viselkednek, mint a kamaszok, a maguk makacsságával, szokásaikhoz való ragaszkodásukkal, lelkesedésükkel és egymás heccelésével együtt. Annak ellenére, hogy a film idős emberekről szól, ráadásul egy öregek otthonában, a huszonévesektől kezdve tényleg mindenki elszórakozhat rajta, tele van ártalmatlan poénnal, kedves esetlenségekkel, öniróniával, gyönyörű helyszínekkel és szerethető karakterekkel.



No Comment