A magányos lovas (The Lone Ranger) rendező: Gore Verbinski, főszereplők: Johnny Depp, Armie Hammer, Tom Wilkinson, Helena Bonham Carter, William Fichtner, amerikai kalandfilm, 145 perc, 2013 (12)

Jerry Alzheimer „elfelejtette”, hogy ezt már elsütötték Deppel és Gore Verbinskivel pontosan háromszor. Ettől is egy trilógiát reméltek, ám csupán a Vadiúj vadnyugat 2. lett belőle.
Tonto bácsi, miért ilyen hosszú ez a mese? – tenném fel a kérdést az addig múzeumkellékből mesemondóvá vedlő öreg komancsnak, ki közel 150 perc alatt motyogja el, hogyan lett a csökönyös jogászból álarcos törvényen kívüli. Azért az ötvenéves Johnny végre eljátszhatna egy bérszámfejtőt, mert ennyi excentrikus figurát a legedzettebb terapeuta sem tud egy testbe terelni. Az igazsághoz azért hozzátartozik, a vásznon feltűnő színészek közül, még mindig ő az egyetlen, aki leginkább játékra utaló magatartásról tesz tanúbizonyságot. A közel negyedmilliárd dollár eltapsolása ellenére a grandiózusnak szánt akciókkal és humorral csupán annyira lakunk jól, mint az a döglött varjú Depp fején a magokkal.

Gore Verbinski rendezői palettája színekben gazdag, szinte minden műfajban kipróbálta magát hol kisebb (Mexikói), hol zajosabb sikerrel (Kör). A „tehetséges iparos” jelzőnél többet érdemel, hiszen a westernbe pofozott animációjával (Rango) csak össze(cowboy)kalapozott egy Oscart.
A bizalom talán innen eredt, bátran lehet nagyobb doboz dinamittal bohóckodni a végtelen prérin, elfér még ott egy-két blockbuster. A Disney magabiztosan bekalkulálta a pénzszámlálástól kapott ínhüvelygyulladást, aztán a reménytől zöldellő termőtalaj hirtelen szikessé vált. Hiába locsolgatták kétségbeesetten tízmilliókkal, dobta be gázsijának egy részét a direktor úr és az indián Jack Sparrow, egyre nehezebben fektették a cél felé vezető síneket.

A Volt egyszer vadnyugattól az Egy maréknyi dollárért-on át számos hosszúkabátos, sarkantyús, coltos klasszikusokból bőven merít, idéz, tiszteleg, csen, újrahasznosít egy „a bátyámért bosszút állok” típusú ponyva sztoriban. A címszereplő hős jelmezében lovagoló Armie Hammer ostobán törvénytisztelő figurája viszketően idegesítő. A testvére szívét(!) megcsócsáló ronda fogazatú William Fichtnert kényszeresen bíróságra akarja citálni, emiatt egy órával hosszabb a játékidő, sokan meghalnak, mire végre rádöbben a világ bíróságokkal együtt is igazságtalan, csúnya hely. Ezalatt szekálják egymást a grimaszcsászár tollas rézbőrűvel, kapzsi emberek vasutat építenek, bekavar egy dús szemöldökű fehérnép hiteltelen szerelmi s(z)állal a nyakában, egy hordányi vérnyúl, akik a Gyalog galopp-ban látottnál is rettenetesebbek és egy a fa tetején vicceskedő fehér ló. Jihááá!
Számos ásónyi homokot dobálva A magányos lovas koporsójára, hiszem, a közönség egy részénél célba talál, kikapcsolódásnak megteszi, csak figyelmen kívül kell hagyni a kritikusi nyavalygását, a produktum filmtörténeti jelentéktelenségét és várt meglepetések teljes hiányát.
Technikai lábjegyzet: A 4DX-szel való első randim egyben az utolsó, azoknak ajánlom, akiket nem elégítenek ki a városi tömegközlekedés során őt érő atrocitások (szüntelen rázkódás, menet közben a hátadba könyökölnek, egy idegen a füledbe fújtat… úgy látszik öregszem, azonban ez engem nem szórakoztat).
A stáb a bevételeket, míg a tapasztalt mozibarát a produktumot látva vág olyan képet, mint anno szegény olimpiai öttusázónk, aki még éremesélyesként vágott neki a lovagló számnak, majd számára is máig érthetetlen módon lebontotta az egész akadálypályát.



No Comment