A német doktor (Wakolda), rendező: Lucía Puenzo, szereplők: Àlex Brendemühl, Natalia Oreiro, Diego Peretti, Elena Roger, Florencia Bado, argentin-francia-spanyol-norvég filmdráma, 93 perc, 2013. (12)
Master of puppets
Az Argentínában letelepedő Helmut Gregor egy helyi család bizalmába férkőzik és mindenben támogatja őket. Az önzetlenségért azonban nagy árat kell fizetniük, mert a titokzatos idegen nem más, mint a Halál Angyala.
A német doktor (Wakolda) Lucía Puenzo ötödik regénye, hazájában 2011-ben jelent meg, magyar nyelven a film és a könyv egyszerre debütál. Az argentin író és filmrendező nem először nyúl saját írásához, a két lány bizarr szerelméről szóló El nino pez című (The Fish Child) című regényét 2009-ben filmesítette meg. Nálunk inkább a Cergio Bizzio Cinismo című novellája alapján készült XXY című filmjével vált ismertté, mely szintén kötődik a genetikához, XXY kromoszómával rendelkeznek ugyanis a hermafroditák.
A német doktor főszereplője Helmut Gregorként (Brendemühl) mutatkozik be. A megnyerő modorú doktor argentínai utazása során ismerkedik meg egy helyi családdal. Eva (Oreiro) és Enzo (Peretti) egy panzió üzemeltetését készülnek átvenni Bariloche mellett a festői szépségű Nahuel Huapi-tó partján (jelenleg is nemzeti park és síparadicsom). Az út egyedül veszélyes, ezért Helmut úgy dönt, velük tart. Megérkezéskor felajánlja, hogy beköltözik a panzióba és előre kifizet több hónapot, hogy ezzel is segítse a családot. Az ügyeskezű férj porcelánbabák felújításával és javításával foglalkozik, régóta dédelgetett álma egy saját tervezésű baba legyártása, melyhez a titokzatos vendég újfent anyagi segítséget nyújt és aktív szerepet vállal a gyártás megszervezésében is. A doktor a családról feljegyzéseket készít, különösen érdekli őt Lilith (Bado), a tizenéves lány, aki bár számos árja jegyet visel magán, kortársaihoz képest mégis elmaradt a növésben. Helmut Gregort a város német közössége kitörő lelkesedéssel és nagy tisztelettel övezve fogadja, miközben az izraeli ügynökök is a nyomában járnak, mivel egyikük Josef Mengeleként azonosítja.
„Hősünk” mindenképpen be akarja fejezni a családdal kapcsolatos kutatásait, mielőtt elfognák, megteremtve ezzel a film feszültségekkel teli atmoszféráját. Az anya ráadásul ikreket vár, ami éppen a „szakterülete”. Josef Mengele évtizedekig bujkált Dél-Amerikában, 1979-ben Brazíliában bekövetkezett haláláig mindig egy lépéssel az őt üldözők előtt járt. A haláltáborokban megkezdett kutatásairól soha nem mondott le, ennek egy momentumát mutatja be a film.
A spanyol anyától és német apától származó Brendemühl 60 filmet tudhat maga mögött, ezúttal meggyőzően alakítja a náci háborús bűnöst, aki új személyazonossága ellenére sem szabadul meg régi szokásaitól. Megszállottan törekszik a tisztaságra és a tökéletességre, melyet a filmben a teljesen egyforma, dobogó szívű, nagy műgonddal elkészített porcelánbabák szimbolizálnak. Perverz szenvedélyének kiéléséhez mások bizalmába kell férkőznie, tudva azt, hogy közben vadásznak rá, így legalább annyira tud szimpatikus lenni, mint amennyire ellenszenves. Nem túl direkt módon, a nézőt csak a jegyzetfüzetben található feljegyzések és ábrák szembesítik a múlt kegyetlenségeivel. Az uruguayi származású, munkamániás énekes-színésznő Natalia Oreiro játéka is elismerést érdemel, gyermekeit féltve egyszerre gyanakvó és együttműködő.
Az spanyol nyelvterületen igen népszerű argentin színész-író Diego Perettitől ugyanezt a kettőséget kapjuk, elfogadja az önzetlen segítséget, de mindvégig fenntartásokkal kezeli azt. Argentína után a WestEnden is szép karriert befutó (Evita, Piaf) Elena Roger Moszad-ügynökként is megállja a helyét. A német közösségbe beépülve kell egyértelmű bizonyítékot szereznie a doktor személyazonosságára. Florencia Badot 800 jelentkező közül válogatták ki és máris nagy reménységnek tartják hazájában. A szerepre való felkészítése során elmondták neki, hogy ki is volt valójában Joseph Mengele. Mint mondta, az iskolában az első padban ül, de magassága miatt soha nem csúfolták társai és az orvosok szerint is ebben a korban ez teljesen normális méretnek számít (nevet). Az író-rendező Puenzo mindig is nyitott volt az érdekes témák iránt, melynek mind a megírásához, mind a megfilmesítéséhez kellő tehetséggel bír.
A filmet 2013-ban Cannesban mutatták be először és Argentína ezzel nevezett az Oscarra. Akit érdekel a XX. századi történelem egyik leghírhedtebb alakjának ellentmondásos személyisége és életútja, az semmiképpen se hagyja ki ezt a filmet.
http://youtu.be/E2q572zNxNA