A berni követ, rendező: Szász Attila, szereplők: Kulka János, Kádas József, Szabó Kimmel Tamás, Lovas Rozi, Balsai Mónika, magyar tévéfilm, 76 perc, 2014.
Szokás kiemelni a magyar film technikai profizmusát, A berni követ esetében viszont ez jó történetmeséléssel is párosul.
A magyar zsánerfilm, különösen az akció, vagy a thriller az utóbbi években mutatott pozitív életjeleket, időről időre feltűnt néhány olyan darab, ami nem csak magyarfilm-fetisisztákat, de bárkit el tudott szórakoztatni, megállva a helyüket nemzetközi viszonylatban is. Ilyen volt a Nyomozó, a Köntörfalak, vagy éppen Köbli Norbert forgatókönyvíró korábbi munkája, a Vizsga. A berni követ a Vizsga vonalát viszi tovább, ezúttal TV-ben, a formátumból adódóan szűkösebb játékidővel és viszonylag alacsony költségvetéssel, de ezek a dolgok mind a film javára válnak. A cselekmény nagyrészt egy helyszínen játszódik, néhány óra leforgása alatt.
A film sztorija két hónappal Nagy Imre kivégzése után játszódik a svájci magyar követségen, ahol a rangidős követet, Koroknait éppen leváltani készülnek, ezt próbálja megakadályozni. A követségre azonban betör két magyar forradalmár, túszul ejtve Koroknait, egy bizonyos rejtélyes kódkönyv után kutatva. Villámgyorsan megérkezik a svájci rendőrség is, és megindul a patthelyzet a két magyar srác és a berni rendőrök közt. A dolgokat bonyolítja még egy szerelmi szál, illetve Koroknai pozíciójára ácsingózó Vermes magánakciója.
Rögtön belecsöppenünk a történések közepébe, a rövidebb játékidő eredményeként pedig a sztori megállás nélkül pörög, ügyesen építi a cselekményét, fokozatosan mélyítve karaktereit, feszültségteremtésben és dinamikában pedig felveszi a versenyt a 24 című sorozat bármelyik epizódjával, és ez nagy dolog. Lehetőség sincs időhúzásra, minden egyes jelenet a történetet gördíti tovább, a nagyon erős színészi játék pedig igen sokat hozzátesz ahhoz, hogy a film ennyire sodró lendületű tud lenni, alapvetően mindenki jó, viszont Kulka még ebben az erős mezőnyben is kiemelkedik, ahogy képes átadni a karakterében rejlő, furcsa kettősséget. Jól hozza a szemétládát, aki annyira profi, hogy időnként még szimpatizálni is lehet vele, ezzel bizonyítva, hogy az egyik legjobb magyar filmszínészek egyike, akinek ha jó karaktert írnak, akkor képes fantasztikus dolgokra.
Ami mindenképpen javára írandó még, hogy akárcsak a Vizsga, tud úgy politikai és történelmi témát feldolgozni, hogy nem válik didaktikus hőskölteménnyé a filmben felhangzó Kossuth-induló ellenére sem. Finoman és visszafogottan jelenik meg a téma, de így is képes többet mondani róla, mint a legtöbb, kimondottan ezzel a céllal elkészülő egyéb, a témát feldolgozó film. Nem téveszti ugyanis szem elől, hogy zsánerfilmről van szó, és így a cél elsősorban a feszültségkeltés, a magyar forradalom témáját pedig ügyesen építi be a szövetébe, és így nem válik egy pillanatra sem cikivé. Itt a karakterek a fontosak, és nem a direkt politikai állásfoglalás. Szóval A berni követ egy nagyon erős thriller, ami egyszerre tud nagyon magyar és közben univerzális is lenni, így az csak mellékes, de büszkeségre okot adható tényező, hogy amúgy magyar.