
Azért a víz az úr
Egy öregember és az unokája egy szigeten kukoricát termeszt és próbálja magát függetleníteni a grúz-abház ellentéttől, kevés sikerrel. A Túlparton többszörösen díjazott rendezője legújabb filmjének Ragályi Elemér volt az operatőre, a szinte alig megszólaló szereplők helyett inkább az ő képei beszélnek.
George Ovashvili 13 éves kora óta következetesen filmesnek készült, de az országban uralkodó polgárháborús állapotok miatt csak 46 éves korában készíthette el első nagyjátékfilmjét. A 2009-es Túlparton nagyjából félszáz díjat söpört be, a rendezőt az Európai Filmakadémia az év európai felfedezettje kategóriában jelölte. A 2014-es Kukoricasziget témája szintén a grúz-abház ellentét és a Túlpartonhoz hasonlóan Grúzia hivatalos jelöltjeként szállt versenybe a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscarért. Míg előbbi főszereplője vonatra száll, hogy megtalálja édesapját, addig a Kukoricasziget egy néhány négyzetméteres földdarabon játszódik.
Ez a földdarab tulajdonképpen egy sziget, ami a grúz-abház határfolyó, az Inguri hordalékából jött létre a tavaszi áradások alkalmával. Egy idős ember (Ilyas Salman) érkezik ide csónakkal és egy kunyhót épít. Hosszú percekig nem látunk mást, csak azt, ahogy ez a kunyhó (el)készül. A szerszámok hangján kívül csak a folyó és a környező erdők keltette zörejeket halljuk. Vele tart az unokája is (Mariam Buturishvili), akivel nem szólnak egymáshoz. Nem mintha haragban lennének, egyszerűen csak nincs szükség köztük szavakra (25 perc után hangzik el az első szó). A földet felássák és bevetik kukoricával, ennek termését fogják majd eladni, ebből fognak megélni a következő vetésig. Persze mindez csupa feltételes módban, hiszen mindvégig ki vannak téve a természet szeszélyeinek. Amíg a szigeten vannak, a folyóból kifogott halakon élnek. A csónakkal járőröző grúz és abház katonák odaköszöngetnek nekik. A filmnek ebből a részéből végtelen nyugalom árad, a szavak helyett Ragályi Elemér képei beszélnek. Egyszer csak eldördül egy lövés és a történet drámába fordul. Az öregnek fontos döntést kell meghoznia, miközben az egyre duzzadó folyóval is fel kell vennie a küzdelmet. A rendező természet körforgásával állítja párhuzamba a lány, az unoka nővé válását. 
Ovashvili pontosan tudta mit akart, megvolt mindennek a dramaturgiája, mindent kitalált, de nem mindent mutatott meg, nagyon ügyesen lavírozott, hogy elkerülje a kliséket. Pontosan tudta, hogy működik a néző, több alkalommal is mást várunk, mint amit végül kapunk. A grúz-abház ellentét még sokáig témát szolgáltat a filmeseknek, amit Ovashvili is képes több oldalról megközelíteni. Észtország Oscar-jelöltje, a Mandarinok észt-grúz koprodukcióban készült és húsz évvel korábban játszódik, bizonyítva azt, hogy az embereknek milyen régóta együtt kell élniük ezzel a problémával és a közeljövőben nem is várható megnyugtató megoldás.



