
Önrendelkezés
Az Oscar-díjas Hódító Pelle rendezője a kegyes halál témáját boncolgatja szűk családi körben. A halálos beteg Esther önkezével akar véget vetni életének, amit senki nem fogad kitörő örömmel. Erős darab, megkönnyezi az embert.

A film úgy közelíti meg az euthanázia bonyolult és senki számára nem közömbös kérdését, hogy azt egy családi dráma középpontjába helyezi, ahol mindenki a saját személyes tapasztalatai és természete szerint ad rá választ, miközben maga a családi dráma is a megszokottól eltérővé válik a téma és annak tálalása miatt. Mindezt visszafogottan, okosan, humoros pillanatokkal átszőve, a hatásvadász elemeket nélkülözve. Bille August nem megy bele teljes mélységig a témába, nem hoz ítéletet, amit egyébként simán megtehetne. Olykor annyira el van foglalva a családtagok egyéni és egymás közötti problémáival, hogy Esther mellékszereplővé, az eutanázia pedig huszadrangú kérdéssé válik. Ez se nem jó, sem nem rossz. A szereplők sokak számára ismerősek lehetnek, a rendező legutóbbi filmjétől az Éjféli gyors Lisszabonba-tól eltérően nemzetközi nevek helyett dán színészgárdát látunk, akik nem okoznak csalódást. Az, hogy Esther végül hogy dönt, kizárólag az ő döntése, senki nem mondja ki, de még csak nem is sugallja, hogy ez-e a helyes döntés, sem közvetve az alkotók, sem direktben a családtagok részéről. De ha így is lenne, ha valaki ugyanígy gondolkodna a témáról, ugyanezt a döntést hozná meg, akkor sem lenne mit ünnepelnie, hiszen a végeredményt tekintve itt nem lehetnek nyertesek.


