
A nemzetbiztonság családi ügy
Egyszer biztos a Bond-sorozatnak is vége szakad. De nem az lesz az oka, hogy elfogyott az eredeti ötlet (azon már rég túl vagyunk), hanem hogy a világ véges, és nem lesz több egzotikus helyszín, ahol forgathatnának.

Persze a Bond univerzumban vannak íratlan szabályok, melyeknek meg kell felelni. Legyen legalább két jó nő, egy szociopata főgonosz (ez esetben Christoph Waltz, akinek a gúnyos grimaszában mindig ott a zseni, bár le kell szögezni most nincs igazán nagy játszótere vagy majd később idézhető sora), a már említett változatos helyszín-parádé, jó kocsik és izgi kütyük. A Spectre-ben mind az ötöt kipipálhatjuk.
Ettől persze még nem lesz feltétlenül pörgős, csavaros, stb. De kezdjük az elején.
Az L alakú takaró, meg, hogy egy film Párizsban játszódó jeleneteiben minden ablakból látszik az Eiffel-torony, épp olyan vicc kategóriájú klisé, mint amikor egy filmes üldözés helyszíne egy karnevál. Igen, épp egy ilyen jelenettel indít a legfrissebb Bond. Mentségére szolgáljon elég grandiózus, és a helyzeten csak javít egy izgi helikopteres-verekedős képsorral. Sőt, tulajdonképpen egész sok – még a józanész határain belül mozgó – lendületes akció-jelenetet vonultat fel a film. Pipa.
De visszatérve a cselekményre. Kifejezetten letisztultnak mondható – az már persze vita tárgyát képezheti, hogy a könnyen követhető történet nyújtja a tökéletes, a gondolkodás veszélyétől megmentő szórakozást a néző számára, vagy épp hogy a bosszantóan egyszerű sztori megmérgezi a „bondság” iránti esetleges rajongást. Vajon a nők játszi könnyedséggel való ágyba csábítása nevetségesen ósdi, netán elvárható bondi fordulat, vagy pusztán a rendező nézőkre kikacsintása? Őszintén mondhatom, hogy nem tudom.
A Daniel Craig fémjelezte Bond-filmek sajátja, hogy súlyosan privatizálja hősünk a történetet. Amíg a Casino Royalban elnéztük az alkotóknak a nagyon hangsúlyos személyes vonalat – hiszen valójában ott született meg a mára kultikussá lett figura – a negyedik Craig filmben már nem tudunk felhőtlenül örülni egy újabb múltból felbukkanó alaknak, aki jelentősen formálja az aktuális film történéseit. Arról nem is beszélve, hogy a folyamatos visszautalgatás problémássá teszi a megtekintést azoknak, akik nem látták a Spectre-t megelőző három filmet. Ha mást nem, a Skyfallt mindenképpen érdemes bepótolni gyorsan. És nem csak azért, mert bizonyos történetrészek ezzel lesznek maradéktalanul értelmezhetők, hanem azért is, mert karakter fronton itt történtek a legfontosabb változások. Elég csak M „cseréjére” gondolni, vagy arra a megbocsáthatatlan karaktergyilkosságra, amelyet Moneypennyvel követtek el az írók. (Aki csak a Craig előtti Bond mozikat látta, pontosan tudja, hogy a titkárnő az egyetlen hölgy, akit a 007-es nem tüntet ki figyelmével. Moneypenny a klasszikus, írógépen pötyögő helyeske, aki rajong Bondért, de sosem kaphatná meg. Nem egy amazon, aki maga mond nemet főnökére, ahogy azt a Naomie Harris által megformált új generációs Moneypenny teszi.)

Sam Mendes egészen a nagyon kövér csekk átvételéig vonakodott, hogy újra beleüljön abba a székbe, ami a határidő miatt, igen hamar tüzes trónná változik az ember hátsója alatt. Mivel profi, megoldotta a házi feladatot, de érezhetően ez a kihívás, már nem pumpált annyi vért a szívkamrájába. Ha a Craig-érát vesszük, akkor a Spcetre-t inkább a Casino Royale mellé tennénk minőségben, igaz A Quantum csendjét nehéz alulmúlni, a Skyfall meg marad A sötét lovag a Bondok történelmében. De akkor is, még mindig jó nézni, hogy dolgozik a 007-es!



