
Megfelelő ember kényes feladatra
A feltörekvőben lévő román film olyan témákhoz is hozzá mer nyúlni, amikhez nálunk még a szándék sincs meg. Aki nem csak az önfeledt szórakozásért jár moziba, hanem érdeklik a világban (szomszédban) zajló politikai események, azok nem fognak csalódni. Mindezt ráadásul egy fiatal és tehetséges ember drámáján keresztül kapjuk meg. A díszbemutatón Tudor Giurgiu forgatókönyvíró-rendező, Szikszai Rémusz színész, Lemhényi Réka vágó, Vágási Emőke producer és Alexandru Lele, a film alapjául szolgáló valós ügy egykori gyanúsítottja, nagyváradi ügyész is jelen voltak.
A politikai témájú filmek nagy kedvenceim, de szigorúbb is vagyok velük. Bár a Miért én? egy 2002-es eseményt dolgoz fel, aktualitása megkérdőjelezhetetlen, a magyarországi bemutatóval szinte egy időben mondott le Victor Ponta román miniszterelnök.

A 29 éves, szépreményű fiatal ügyész, Cristian Panduru (az életben Panait) dolga az lett volna, hogy börtönbe juttassa volt kollégáját. Leca igazi bűne az volt, hogy bíróság elé állíttatta Bihar megye prefektusának fiát üzemanyag csempészetért. A prefektus, a Szociáldemokrata Párt tagja volt (a most lemondott Victor Pontához hasonlóan, aki akkoriban ugyancsak ügyész volt). Ha egy tehetséges és ambiciózus valakit bíznak meg egy kényes feladattal, akkor általában annak fiatalságára és tapasztalatlanságára építenek, eleve bukásra ítélve őt.
Hollywoodban az ilyen történetek szinte kivétel nélkül happy enddel végződnek, ezt a történetet azonban az élet írta. Cristiant főnökei tiltása ellenére beleássa magát az ügybe és rájön, hogy a Leca elleni vádak gyenge lábakon állnak. Választania kell, hogy beáll a sorba, vagy személyes meggyőződését és szakmai elhivatottságát szem előtt tartva kiáll az igazság mellett. Miért én? – teszi fel a kérdést Panduru főnökeinek.
A forgatókönyvíró-rendezőnek több szempontból sem volt könnyű dolga. Egyes dokumentumokba sokszor csak az utolsó pillanatban nyerhetett betekintést, a kollégák, a rokonok, barátok, ismerősök pedig – különböző okból kifolyólag – joggal nem akartak megszólalni és nem ismerjük a Panait felfüggesztése utáni történéseket sem, egészen a végkifejletig.

Giurgiu stílusa talán túlságosan is dokumentarista (számos dokumentumfilmet tudhat maga mögött), száraz és precíz, valahányszor azon kapja magát, hogy egy kicsit elkalandozott, máris visszakozik. Kár, mert ezek a jelenetek kifejezetten élvezhetőek, látszik, hogy megvan az érzéke hozzájuk. Valamiért mégsem akarta, hogy nagy számban jelen legyenek, ne adj’ isten eluralkodjanak a filmen. A forgatókönyvíró-rendező nemzedéke számos sikert ért el a rendszerváltás óta, összességében ő maga mégis úgy látja, hogy ők az igazi vesztesei ennek az egésznek és bízik benne, hogy a következő generáció már jobban a kezébe veszi a saját jövőjének irányítását.
Azért büszkék lehetünk, mert a film számos magyar vonatkozással bír: Magyari Zsolt operatőr, Szélyes Andrea jelmeztervező, Kabán Benedek fényelte, Szikszai Rémusz színészként, Lemhényi Réka pedig vágóként tett hozzá rengeteget a végeredmény megszületéséhez.


