
Bocsánatos bűn, amikor egy-egy mozifilm végén a nézőközönség egy emberként hagyja el a termet, esélyt sem hagyva a stáblistának. Ez alól talán a Marvel rajongók a kivételek, nekik mindig érdemes kivárni a végét. A stáblistát végigolvasni már csak azért is jó, mert így az ember részt vehet a „találj egy magyar nevet” játékban, hiszen minden stáblistában van legalább egy, és köztudott, hogy Hollywoodot is mi, magyarok alapítottuk. A kereskedelmi csatornák ezzel már nem is foglalkoznak, kiírják a fontosabb tudnivalókat és már jöhet is a reklám, vagy a következő műsorszám. Ezt a gyártók is tudják, így az autókhoz hasonlóan, elöl és hátul is található márkajelzés, elöl talán egy kicsit nagyobb. Mostanában egyre több kínai és arab feliratot és logót is láthatunk, bizony, ebből a jövedelmező iparágból már ők sem szeretnének kimaradni.

Biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki egy-egy unalmas tanórán kis ábrákat rajzolt a füzet vagy könyv lapjainak sarkára, hogy aztán gyorsan végiglapozva egy rövid, de annál mozgalmasabb és viccesebb történet kerekedjen belőle. Állítólag valami hasonlóval már a görögök is próbálkoztak, kérdés, palatáblával mennyire volt ez hatásos. A mozgókép készítésével az 1800-as évek végére tehető, és ahogyan a belsőégésű és elektromos kütyük esetében, itt is érdekesebbnél érdekesebb elnevezésekkel (zoopraxiscope, kinetográf-kinetoszkóp és hasonlók) illették a találmányokat és természetesen mindenki magának követelte az elsőséget.
A Lumiére testvérek által feltalált vetítőgép tette lehetővé, hogy ugyanazt az alkotást egyszerre többen is élvezhessék. (A 35 mm-es nyersanyagot a 4.5 mm-enkénti perforációval, a vertikális befűzéssel és a 4 perforációnként való továbbítással ki más találta volna ki, mint maga Edison a saját laborjában.)
A francia filmhez még visszatérek, de előbb jöjjenek az amerikai filmek, illetve Hollywood. Meg fogjuk látni, a kezdetekben azért itt is megvolt a francia kapcsolat. Az sem mellékes, hogy a nagy filmstúdiók közül a mai napig csak egy-kettő van ténylegesen Hollywoodban bejegyezve. Az Egyesült Államokban ma nagyjából 40.500 vásznon lehet filmet nézni, beleértve azt a 800-at is, ami az ottani filmgyártás egyéves termése.

A francia Champion, a rövidfilmes Éclair American Company, az első színészházaspárt alkalmazó Victor Film és a Nestor egyesüléséből jött létre az Universal Film Manufacturing Company. Később olyan független stúdiókat olvasztott magába, mint az IMP, a Powers, a Bison vagy a Crytal and Rex. A fiatal tehetségeket karolták fel és olyan filmeket mutattak be, mint a Nyugaton a helyzet változatlan, a Frankenstein, vagy a Drakula Lugosi Béla főszereplésével. A Champion épületei azon kevesek közé tartoznak, melyek még ma is állnak. Az alapító filmstúdiók olyan brit, svéd és egyéb nációjú sztárokkal dolgoztak, akik egy-két évtizedes pályafutásuk alatt gyakran 100-150 filmet leforgattak.

A World Pictures hazai gyártású független és külföldi filmekkel foglalkozott, míg Selznik be nem olvasztotta a saját cégébe.
A William Fox által alapított Fox Film milliók által ünnepelt színésznője volt a némafilmes Theda Bara, aki 4 év alatt 40 filmet forgatott (1917-ben eljátszotta Kleopátrát) és nevéhez fűződik a vamp stílus is.
A Metro Pictures-t Richard Rowland és Louis B. Mayer, a Goldwyn Pictures-t Samuel Goldfish, Edgar és Archibald Selwyn (innen a Goldwyn), Margaret Mayo és Arthur Hopkins alapították. A két cég egyesült az időközben kivált és saját céget alapító Louis B. Mayer cégével és ekkor vette fel a Metro-Goldwyn-Mayer nevet már Los Angelesben. A Metroval forgatott – többek között – Olga Petrova (születési nevén Muriel Harding) színésznő és a francia Alice Guy-Blaché is, aki az első rendezőnő volt a világon.
A függetlenfilmes dinasztia alapítója, Lewis Selznik a World Pictures vezérigazgatója volt. Partnerei később az MGM-hez nyergeltek át, Selznik cége pedig beolvadt Adolph Zukor cégébe (Famous Film Company) és felvette a Select Pictures nevet. Selznik ekkor ismét saját cég alapításába fogott Selznik Film Company néven. Mikor elég tőkéje gyűlt össze, Zukor cégéből kivásárolva magát megalapította a Selznik-Select céget, majd a World Pictures megvásárlásával az egészet átnevezte Republic Distributing Corporationnek. A Selznik sztárjai voltak Clara Kimball Young, a Golden Globe-díjas Hedda Hopper, Matt Moore, Jack Holt, Owen Moore, az Oscar-díjas és jelölt Alice Brady, Marion Davies, és Norma Talmadge, akik 1960-ban kaptak csillagot a hollywoodi hírességek sétányán, valamint a 2 Oscarra jelölt Richard Barthelmess is.

A Triangle-Fine Arts-Keystone stúdió sztárja volt Douglas Fairbanks, majd leszerződtették a komédiás Fatty Arbuckle-t is.
Már ebben az időben is rengeteg független filmes dolgozott, nevükhöz fűződik a Young Film Corporation, a Maurice Tourneur Productions, a Jans Pictures, a Leone Perret Pictures, az Albert Capellani Productions, az Emilie Chautard Productions, vagy a Hope Hampton Productions. Ezek legtöbbje a Los Angelesbe való költözés során beolvadt a nagyobb stúdiókba.

1910-ben D. W. Griffith, a Biograph stúdió rendezője filmet forgatott Georgia Streeten Los Angeles külvárosában. Forgatási helyszíneket keresve jutott el Hollywood környékére, ahol barátsággal fogadták a filmes stábot, így a XIX. században játszódó melodráma, az In Old California (1911) lett az első film, amit kvázi Hollywoodban forgattak. Griffithnek megtetszett a helyszín, hónapokra itt maradt, ez alatt jó néhány filmet leforgatott.
Griffith történetének hamar híre ment.
A később az Universalba beolvadó, akkor még New Jersey-i székhelyű Nestor volt az első, mely 1911-ben felépítette Hollywoodban a stúdióját.
Folyt. köv.

