
Jöttünk, láttunk, beszélgetnénk
Az elmúlt pár év egyik legjobb rendezőjének szupersztárok nélküli sci-fije sokkal inkább aktuálpolitikai témákat feszeget, mintsem csillagközieket, a végeredmény pedig egy sötét, izgalmas és elgondolkodtató alkotás.

Az Érkezés merőben más, mint a korábbi inváziós filmek, már ha ezt egyáltalán annak lehet nevezni. A hangsúly ezúttal a kapcsolatfelvételen és a kommunikáción van, az űrhajók sem a megszokott formákat prezentálják, nem beszélve az idegenekről. Az Amy Adams alakította nyelvészprofesszor feladata, hogy a fizikus Jeremy Renner segítségével megpróbáljon szóba elegyedni a földönkívüliekkel, ami nyilván nem egy egyszerű feladat. Főleg úgy, hogy az aktuális világhelyzet is komoly szerepet kap a filmben – természetesen az oroszok és a kínaiak kevésbé viselkednek barátságosan a saját ufójukkal szemben.
A film üzenete természetesen az, hogy nehéz úgy kommunikálni egy messzi galaxisból érkezett fajjal, hogy ha még a saját embertársainkkal sem tudjuk megértetni magunkat. Mindez persze egy kicsit szájbarágósnak tűnik, de Villeneuve többnyire sikerrel kerüli a giccses csapdákat, és ellenpontozásként rendkívül sötét képekkel operál; néha még a fényes nappal játszódó jelenetek során is az az érzésünk, mintha már szinte éjszaka lenne.
A film legnagyobb érdeme pedig az, hogy teljesen új szemszögből mutat be egy csontig lerágott témát, szóval még némi műfajújítás is bekövetkezik, amire a 2010-es években már egyre ritkábban számít az ember. Dennis Villeneuve ismét nagyszerű munkát tett le az asztalra, és úgy tűnik, hogy nála jó kezekben van a Szárnyas fejvadász folytatása.


