
Idilli dili
Az egykori középiskolai sztár apja kesztyűgyárát megörökölve gyönyörű feleségével a felső középosztály unalmas életét éli, mígnem lázadó természetű lányukat kapcsolatba hozzák néhány robbantásos, emberéleteket követő merénylettel. Az amerikai álom rémálommá válik, a mindenki által irigyelt Seymour Svéd Levov kétségbeesetten próbálja összeszedni életének széthullott darabjait.

Philip Roth amerikai trilógiájának (szokás még második Zuckerman trilógiának is nevezni) első kötete 1997-ben jelent meg (magyar fordításban 1999-ben), 1998-ban elnyerte a Pulitzer-díjat és a Times magazin minden idők 100 legjobb regénye közé válogatta. A 2000-es évek eleje óta van napirenden a megfilmesítés (több rendező, színész és színésznő neve is felmerült) terve, a forgatókönyvön is régóta dolgoztak. A sztorit John Romano vette kezelésbe, aki számos sorozatot jegyez, valamint olyan mozikat, mint a Kegyetlen bánásmód, az Éjjel a parton, vagy Az igazság ára. Ewan McGregor eredetileg csak színészként vett volna részt a produkcióban Paul Bettanyt váltva, de amikor Fisher Stevens után Phillip Noyce másodszorra is passzolta a dolgot, a rendezés feladata is rá hárult. Két ilyen rutinos rendező visszalépését követően első filmnek ez bizony nagy falat, pláne úgy, hogy közben az ember magát is rendezi és történetesen skót.
Azon nem lepődtem meg, hogy a film saját hazájában, ahol ez a korszak még mindig erősen ott van a köztudatban és kényes témának számít, nem aratott osztatlan sikert, mint ahogy azok körében sem, akiknek ez a korszak (még, már, soha nem is…) semmit nem mond. Mindenki más számára élvezetes, elgondolkodtató darabnak ígérkezik.


