Jupiter holdja


Jupiter holdja, rendező: Mundruczó Kornél, szereplők: Jéger Zsombor, Merab Ninidze, Balsai Mónika, Cserhalmi György, magyar dráma, 123 perc, 2017. (162)

Fentről hidd el, minden szép

A lelőtt bevándorló ahelyett, hogy meghalna, elkezd lebegni, nem kevés kavarodást okozva ezzel mindenki megszokott életében. Ezernyi jelentés, ezernyi gondolat, a múlt, a jelen és a jövő egyéni értelmezése. 

Véget ér a zötykölődés az ablaktalan, levegőtlen csomagtérben, nyílik a hátsó ajtó, odakint a szabadság vár. Az már ott Európa, biztatják az embercsempészek a hirtelen jött napfény által elvakított, kimerült, ijedt társaságot. Szemben ott az erdő, már csak egy kicsi hiányzik. A határfolyó túloldalán azonban fegyveresek várják őket, akik nem félnek elsütni azt. Megkezdődik az embervadászat. Izgága kezű vezetőjük, László (Cserhalmi György) le is lövi Aryant (Jéger Zsombor), a fiatal fiú azonban nem hal meg, hanem különleges képességre tesz szert. A menekülttábor orvosa, a kiégett Stern doktor (Merab Ninidze) lesz az első, aki látja őt lebegni. Magával is viszi, mert hát piacról él az ember. László hiába keresi a holttestet, és amikor összeáll számára a kép, üldözőbe veszi a menekülő párost. A lebegő Aryannal Stern doktor pénzt csal ki beteg, reményvesztett emberekből. A pénz ráadásul arra kell, hogy egy részegen elkövetett orvosi műhiba miatti pereskedésről lebeszélje a hozzátartozókat. A maradék szimpátiánk is elillan, a doktornak viszonya van kolléganőjével (Balsai Mónika), aki a menekülttáborból pénzért kijuttatott „betegeket” lepapírozza.
A Jupiternek 67 holdja van, az egyik ezek közül az Europé. A negyedik legnagyobb hold, Galilei fedezte fel 1610-ben, névadója Európé, föníciai hercegnő. Felszínén a hőmérséklet a legjobb napokon is csak -160 fok, de a jégkéreg alatt feltételezhetően egy hatalmas óceán található. És ahol víz van, ott az élet sem kizárt. Európa pedig a földrész, ahol élünk. Sokféle nemzet, nyelv és kultúra. De mit is jelent pontosan az európaiság, mit is jelent pontosan európainak lenni? Rengeteg dologra büszkék lehetünk és legalább ugyanennyire nem, rengeteg dolgot mi adtunk a világnak, de legalább ugyanennyi származik máshonnan. Ha beszélhetünk is közös értékekről, nyelvünk, kultúránk, vallásunk sokféle és igazából egészen addig tudomást sem veszünk ezekről a dolgokról, amíg egy eddig jelen nem lévő – még csak nem is feltétlenül külső – hatással szembe nem kell néznünk. Az ember általában fél attól, amit nem ismer, a menekültek nyelve, kultúrája és vallása is sokféle és ugyanúgy vannak köztük jó és rossz emberek, mint köztünk. Mundruczó nem meglovagolja a menekülthullámot, hanem beépíti a cselekménybe, mind a lebegés, mind pedig a menekültek ötlete évekkel korábbra tehető. Egy kívülről érkező valaki változást hoz a mindennapokba, különleges képessége mindenkit kizökkent a komfortzónájából. László csak a munkáját végzi, el akarja kapni az illegális határátlépőt és segítőjét, ugyanakkor Ayran különleges képessége rá is mély hatást gyakorol. Stern doktor minél több pénzt akar keresni a fiúval, de egy idő után meglátja benne az embert, felébred a lelkiismerete és eszerint cselekszik. Ez egyfajta vezeklés a számára, mely a megváltás ígéretét hordozza magában. A lebegő alak angyalként tekint le rájuk, ránk, és bár az emberek többsége – jó eséllyel – nem gyakorló keresztény, ez a jelenség keveseket hagy hidegen. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az illető egy másik világból érkezett, akkor lesz csak igazán teljes a zűrzavar a fejekben, miként és hogyan is viszonyuljunk ehhez, mi legyen az előítéletekkel? Nos, itt az ideje rendbe tenni a világról alkotott gondolatainkat. A többrétegű, gondolatébresztő alkotást az erőteljes színészi alakítások, a lebegést életszerűvé varázsoló operatőri munka (Rév Marcell – Fehér Isten, Viharsarok, Balaton Method), a zene (Jed Kurzel – Assasin’s Creed, Alien: Covenant, Macbeth), a vágás (Jancsó Dávid – Fehér isten, Társas játék, Terápia, Delta) teszik teljessé.
Budapest soha nem volt még ennyire Budapest, pedig a történet akárhol is játszódhatna. A földrészünkön zajló folyamatok kérdéseket generálnak, melyek válaszokért kiáltanak, a megoldásra váró problémák cselekvésre buzdítanak. Személyes élményeink, tapasztalataink, álmaink, vágyaink, félelmeink, a világról, Istenről alkotott képünk, magyarságunk, európaiságunk, minden, ami mi vagyunk, minden, ami velünk történik, valahol ott rejtőzik a képkockákban. A filmesnek nem feltétlenül dolga állást foglalni, válaszokat adni. A jelenség művészi megformálása, saját gondolatainak beleszövése – akár jelképek, szimbólumok használatával is – elsősorban megismertet, elgondolkodtat, figyelmet kelt…és ez így van jól.

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Tom's Cruise a folyón - hajókázás Londonban James Cordennel
Következő cikk A múmia