Filmvárosok: New York 3. rész


new york 1A New York-ban játszódó Oscar-díjas filmeket összegyűjtő cikksorozat befejező részében a ’80-as évektől kalandozunk a városban. Új témaként feltűnik a pénzügyi és gazdasági világ, de a város még mindig kiváló háttérként szolgál a romantikus és a gengszterfilmekhez, és a filmeseket továbbra is megihleti a itteni művészi élet sokszínűsége.
>>>1. és 2. rész

Hírnév (1980)

A hírnévre áhítozó fiatalokról szóló musicalt nem is lehetne nem New Yorkban elképzelni. A konkrétan létező művészeti intézmény nem engedélyezte a forgatást a falai között, ezért egy nem használt templomban vették fel az iskolai jeleneteket, az út túloldalán. De természetesen feltűnik a Times Square színes forgataga és a Central Park is. Az egyik legismertebb jelenet, amikor a szereplők a később Oscar-díjas dalra táncolnak az utcán, viszont a forgatásra a dal még nem készült el, ezért Donna Summer ”Hot Stuff” számát használták.

Aranyoskám (1982)

A nyolcvanas években kezdtek el mainstream filmek is szólni meleg és transznemű karakterekről, az Aranyoskám erre egy inkább bohókás, mint komoly példa. A nőnek öltöző és eképpen érvényesülő Dustin Hoffmant természetesen Oscarra jelölték az alakításáért, és sokáig vicc tárgya volt, hogy a női vagy a férfi kategóriában indítsák. (A film 10 jelölésből egy díjat vitt haza, Jessica Lange kapta a Legjobb női mellékszereplő kategóriában). Érdekes, hogy a film készítését lassította, hogy Hoffman borostája 4 óra forgatás után már látszódni kezdett, egyszerre maximum ennyit tudott dolgozni. A legendás Russian Tea Room megengedte, hogy a helyszínen forgassanak: a jelenetben Hoffman leleplezi magát az ügynöke előtt:

Hannah és nővérei (1986)

Woody Allen már a második filmjével kerül fel a listára, de hát az ő neve összeforrt New Yorkéval. A film talán Woody Allen legjellegzetesebb alkotása, a New York-i értelmiség érzelmi válságát mutatja be humoros formában, és a város csodálatosan asszisztál ehhez. Több jelenetet is Mia Farrow lakásában vettek fel, miközben ott is lakott a gyerekeivel (néhányan meg is jelennek a hálaadási jelenetekben).

Holdkórosok (1987)

Nálunk talán nem annyira ismert romantikus film, de Amerikában nagy népszerűségnek örvend, és hat Oscar-jelölésből hármat díjra is váltott. Az egyik emlékezetes jelenetben a Nic Cage alakította férfi elviszi a  főhősnőt (Chert, aki ezért a szerepért megkapta az Oscar-díjat) a Metropolitan Operába:

Tőzsdecápák (1987)

Az eredeti cím ki is jelöli, melyik New York-i területen járunk: a Wall Street a pénzügyi élet központja, kézenfekvő volt, hogy a nagy tőzsdei botrányok idején valaki filmet készítsen róla. New York tetejéről, felhőkarcolóiból csodálatos kilátás nyílik, ráadásul ez volt az első film, amiben megjelenik a vezeték nélküli mobiltelefon, már a trailerben is:

Dolgozó lány (1988)

Maradjunk még az üzleti világnál, de váltsunk női szemszögre: a Dolgozó lány mindhárom színésznőjét, Melanie Griffith-et, Sigourney Weavert és Joan Cusackot is jelölték Oscarra. Érdemes megnézni a trailert, már csak a hihetetlen ’80-as évekbeli frizura- és ruhadivat miatt is:

Nagymenők (1990)

A Keresztapa és folytatásai után egy újabb jelentős film az olasz maffiáról, ezúttal a téma másik szakértője, Martin Scorsese rendezésében: 6 Oscar-jelölést is kapott a film, habár csak Joe Pesci vihetett haza díjat, igen emlékezetes alakításáért. (A Keresztapa 3. ugyanebben az évben 7 jelölést kapott, de nem váltotta Oscar-díjra egyiket sem.) A fuck szó 321-szer hangzik el, nagyjából a fele Joe Pesci szájából, ezzel a film sokáig listavezető volt.

A halászkirály legendája (1991)

A Grand Central Station rengeteg filmben szerepel, de olyan varázslatosnak talán sosem láttuk, mint A halászkirály legendájában, Terry Gilliam víziójában.

Ember a magasban (2008)

Az Oscar-díjas dokumentumfilm jelentős része a World Trade Center tornyai között játszódik: 1974-ben a francia Philippe Petit 110 emelet magasságban, egy kifeszített drótkötélen átsétált az egyik toronyból a másikba. Ennek az elképesztő mutatványnak a történetét mutatja be a film (2015-ben pedig ismét átélhettük a nagy attrakciót Robert Zemeckis Kötéltáncával).

Fekete hattyú (2010)

A Mindhalálig zene és a Hírnév már megmutatta, milyen árat kell fizetni New Yorkban, ha valaki híres táncos, és a Rosemary gyermeke óta azt is tudjuk, hogy könnyű becsavarodni a városban… A kettő ötvözete a Fekete hattyú, amelynek főszerepéért Natalie Portman Oscar-díjat kapott.

Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014)

A 4 Oscarral jutalmazott film egyik legeredetibb jelenetében a Times Square-re kísérhetjük az alsónadrágra vetkőzött Michael Keatont, aki a téren végigfutva nagy nehezen vissza tud érni a St. James Színházba, az éppen tartó előadására. A jelenetet éjfél után forgatták, hogy minél kevesebb kóbor turista kerüljön a képbe, a filmen látható tömeg nagy része statiszta:

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk GLOW 1. évad - kritika
Következő cikk 25 alternatív moziplakát, amik menőbbek mint az eredeti