
A 2017-es év legjobban megírt forgatókönyvére az Isten nélkül (Godless) minisorozatot is nevezték, ami a Netflix egyik kellemes meglepetése volt. A producer Steven Soderbergh, aki egy olyan westernt vállat be, ami hét részen keresztül mutatja be a vadnyugat gyönyörű kegyetlenségét Jack O’Connellel a főszerepben.
A Godless nem reformálja meg a western stílusát, de biztos kezekkel nyúl a jól ismert hozzávalókhoz, hogy hét hosszú részen keresztül egy klasszikus bosszú eposzt készítsen. Scott Frank, a Logan írója, eredetileg egy három órás filmnek szánta a régóta dédelgetett történetét, de Soderbergh meggyőzte róla, hogy jobban mutatna ez sorozatban. Ettől néha kicsit elnyújtottnak tűnik a mű, de a western műfajában abszolút megszokott ez a vontatottság és lassúság. Nem lesz ettől egyáltalán unalmas és ezt az időt okosan használták fel arra, hogy minél több karakterizálást kapjunk.

A mellékszereplők történetei sem tűnnek fölösleges időhúzásnak, hanem arra is alkalmasak, hogy a korrajz megszerkesztését segítsék. Főszereplőből nem mozgat sokat. A menekülő fiú (Jack O’Connell) és az őt befogadó nő (Michelle Dockery) táncát sem kapkodják el, képesek olyan drámai cselekményeket és visszaemlékezéseket adni mögéjük, amitől nagyon életre kelnek a karakterek. A főgonosz és az ő motivációi teljesen hitelesek, de mégsem puhítja ez meg a karaktert, hanem ugyanúgy egy durva és kíméletlen szereplő marad, amilyennek lennie kell, de olyan szépen kidolgozott rétegeket adnak a lelkének, amitől csak még többet akarsz tudni az életéről. A nők uralta városka gyönyörű asszonyai sincsenek túlmisztifikálva, valahogy mindenben megtalálták azt a jófajta egyensúlyt, ami miatt valóságos lesz, amitől őszintén drukkolsz a szereplőknek és látni akarod mi lesz a végzetük. Márpedig a vadnyugat másról se szól, csakhogy mindenki beteljesítse a sorsát.


A Godless western rajongóknak tökéletes, pontosan az ilyen jól átgondolt és tisztelettel összerakott történetek nem fogják hagyni, hogy bármikor is megfeledkezzünk erről a műfajról.


